شناسهٔ خبر: 17453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشنامه مطبوعات ایران در 10 جلد در حال تدوین است

سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران با اشاره به رونمایی از مجلد اول آن در مراسمی که فردا با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود، از ادامه کار تدوین این دانشنامه در 10 جلد خبر داد.

محمدجعفر محمدزاده سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران درباره مراحل تدوین آن به خبرنگار مهر گفت: موسسه دانشنامه مطبوعات ایران فعالیت خود را از شهریور سال 1390 شروع کرد و قریب 100 نفر در تدوین و آماده‌سازی مجلدات مختلف این دانشنامه همکاری می‌کنند. ما کار را از آغاز انتشار اولین نشریه در ایران در سال 1253 هجری قمری کلید زده‌ایم اما ترتیب تالیف دانشنامه مطبوعات ایران بر اساس حروف الفبا است.

به گفته وی در حال حاضر جلد اول این دانشنامه حاوی مداخل «آ» و «الف» از زیر چاپ درآمده که اولین مدخل آن مربوط به نشریه‌ای به نام «آبادی» و آخرین مدخل هم مربوط به نشریه‌ای به نام «ایمان» است.

محمدزاده افزود: پیش‌بینی ما این است که دانشنامه مطبوعات ایران بین 8 تا 10 جلد تدوین شود و این کار در این فاز، به پایان برسد. تدوین مقالات این دانشنامه عموماً توسط اشخاص متخصص و در واقع ترکیبی از نیروهای باتجربه و جوان و علاقه‌مند به کار در این حوزه انجام شده است. همچنین سعی شده و خواهد شد که در تدوین مداخل دانشنامه، از منابع معتبر استفاده شود.

سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران اضافه کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم هر یک از مداخل به افرادی که بیشترین نزدیکی را با آن داشته‌اند، تدوین شود؛ مثلاً در مورد نشریات هر استان، تدوین مداخل به یک نفر از متخصصین حوزه مطبوعات در همان استان واگذار شده است. همچنین است در مورد نشریات تخصصی و سایر.

وی در مورد مدخل‌گزینی برای این دانشنامه هم گفت: اهمیت نشریه، تاثیرگذاری آن، ماندگاری و یا زوال آن نشریه، اولین‌های هر حوزه مثلاً در زمینه‌های تخصصی، از جمله معیارهای مدخل‌گزینی بوده است. در مجموع 250 مدخل در جلد اولدانشنامه مطبوعات ایران تدوین شده است.

محمدزاده همچنین گفت: مجلد اول دانشنامه مطبوعات ایران در 1500 نسخه و از سوی موسسه دانشنامه مطبوعات ایران و با قیمت 90 هزار تومان چاپ شده و تلاش می‌کنیم امکان توزیع مناسب آن را هم فراهم کنیم. با این حال این دانشنامه توزیع و فروش اینترنتی هم خواهد داشت که از فردا در سایت دانشنامه به نشانی DM-IRAN.COM آغاز خواهد شد.

به گفته سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران، مراسم رونمایی از جلد اول این دانشنامه فردا دوشنبه 26 خرداد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات، مدیران مسئول مطبوعات و استادان حوزه روزنامه‌نگاری و پیشکسوتان رسانه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهارستان برگزار می‌شود.

نظر شما