شناسهٔ خبر: 17508 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار نسبت به تبدیل قرآن به کالای تجاری و تشریفاتی

رئیس سازمان دارالقران الکریم نسبت به تبدیل قرآن به کالای تجاری و تشریفاتی هشدار داد و گفت: عده ای با اهداف خاصی اقدام به چاپ قرآنهایی به اسم قرآن نفیس در خارج می کنند و در داخل و خارج کشور آن را به فروش می رسانند که این کار کم کم به این سمت می رود که قرآن به یک کالای تجاری و تشریفاتی تبدیل شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی نشست خبری روز دوشنبه ۲۶ خرداد به ارائه گزارشی از برنامه های سال گذشته این سازمان و برنامه های پیش رو پرداخت و گفت: امسال با توجه به اینکه از سوی مقام معظم رهبری سال« فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است. یکسری سیاستهای کلی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای یک دوره ۵ ساله که تا سال ۹۷ طول می کشد، مقرر گردیده است و به همین دلیل سازمان دارالقرآن کریم یکسری محورهایی را به عنوان رئوس فعالیتهای خود در نظر گرفته است.

وی افزود: آموزش ۳ میلیون نفر در آموزشهای عمومی قرآن در اقشار مختلف، تربیت ۵۰۰ هزار حافظ قرآن، برگزاری حداقل ۱۰ هزار مراسم قرآنی در سراسر کشور، بازآموزی ۳۰ هزار معلم قرآن که در طول ۳۰ سال گذشته از سازمان مجوز گرفته اند و نیاز به تجدید آموزشها دارند و نیز ارتقاء کمی مؤسسات قرآنی که الان ۶ هزار مؤسسه هستند و تلاش داریم که آن را به ۱۲ هزار تشکل قرآنی تبدیل کنیم، از جمله رئوس برنامه های سازمان دارالقرآن در طول این برنامه ۵ ساله می باشد.

پرهیز از تصدی گری در فعالیتهای قرآن و سپردن کار به نیروهای مردمی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در اجرای برنامه ها از تصدی گری پرهیز داریم، بر اجرای برنامه های قرآنی توسط نیروهای مردمی تأکید کرد و گفت: از دیگر برنامه های ما تقویت سهم مردمی در فعالیتهای قرآنی است، ضمن اینکه تلاش داریم از ظرفیتهای موجود کشور در این زمینه استفاده کنیم.

وی اجرای برنامه های امسال را نیازمند به ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: یک پنجم این بودجه از اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت می شود و مابقی را باید از مراکز و دستگاه های مردمی و دولتی تأمین کند.

قره‌شیخلو برنامه های آموزشی را مهمترین برنامه سازمان دارالقرآن خواند و گفت: این برنامه های آموزشی ۶۰۰ هزار نفر راتحت پوشش خود قرار می دهد و ۱۰۰ هزار نفر نیز در طرح حفظ عمومی شرکت می کنند و از این تعداد ۶۰ هزار نفرشان در طرح ۱۴۴۸ شرکت می کنند و علاوه بر این می توان به راه اندازی ۵۰ جلسه ثابت بر محور حفظ قرآن اشاره کنم و ضمن اینکه دوره های تربیت معلم، سبک زندگی و ... تحت عنوان دوره های آموزش تخصصی را برگزار می کنیم.

شناسایی ۵۰۰ استعداد درخشان قرآنی

وی با اشاره به اجرای سه دوره طرح استعدادهای درخشان قرآنی گفت: سال گذشته ۱۰۰ نفر تحت پوشش آموزشهای ما قرار گرفتند و الان ۵۰۰ نفر استعداد درخشان قرآن ۱۲ تا ۱۸ سال شناسایی شده اند که اگر منبع مالی تأمین شود برای این تعداد برنامه یک ساله و بلندمدت می توان در نظر گرفت.

وی به فعالیتهای سازمان دارالقرآن الکریم در حوزه فعالیتهای پژوهشی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های پژوهشی ما دو محور اصلی دارد که یکی از آن محورها مبتنی بر کارشناسی پژوهشی است ما یک شورای چاپ و نشر داریم که از طریق تشکل‌های مردمی تشکیل شده و به فعالیت‌های پژوهشی ما کمک زیادی می‌کند در حوزه پژوهشی کار دیگری که انجام داده‌ایم تولید ۲۵ نرم‌افزار مکتوب و یا غیرمکتوب داشته‌ایم. ما متوجه شدیم مردم در کشور به ترتیل انس بیشتری دارند و این مسئله در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود ما امسال ۴ دوره تلاوت ترتیل را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان دارالقرآن از برگزاری هفتمین دوره مسابقات قرآنی «نورالهدی» در سال جاری خبر داد و گفت:  یکی دیگر از برنامه‌های ما دومین دوره حفظ و قرائت است که با عنوان «تلاوت» این مسابقات برگزار می‌شود و هدف ما این است که علاوه بر تلاوت، انس با مفاهیم قرآنی هم ترویج پیدا کند در سال گذشته حدود ۸ هزار نفر از این طرح استقبال کردند و این یک دریچه جدیدی است که به سوی مسائل قرآنی کشور باز شده است. مسابقات «تسنیم» را در دو سال گذشته ویژه کارکنان دستگاه های فرهنگی و همسران شان برگزار کردیم که در سومین دوره که امسال برگزار خواهد شد؛ گروه فرزندان نیز اضافه می شود.

وی برگزاری حداقل ۲ هزار مراسم و محافل قرآنی را از دیگر برنامه های امسال سازمان دارالقرآن خواند و اعلام کرد: نهمین دوره مراسم تکریم چهره های قرآنی نیز امسال برگزار می شود. سال گذشته ۸۰۰ محفل با عنوان«طرح با قرآن در رمضان» برگزار شد و امسال نیز این طرح در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

سهم قرآن در فناوری اطلاعات و فضای مجازی ضعیف است/ رونمایی از پورتال مؤسسات قرآنی

قره‌شیخلو به تشریح برنامه های سازمان دارالقرآن در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: متأسفانه سهم قرآن در این حوزه ضعیف است و باید تلاش کنیم جایگاه فعالیتهای قرآنی در فضای مجازی و فناوری اطلاعات ارتقا پیدا کند. در سال گذشته بحث بحث توسعه آموزش مجازی قرآن را به صورت آزمایشی دنبال کردیم که از امسال این طرح به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد. همچنین امسال بنا داریم سطح کیفی پایگاه اطلاع رسانی«تلاوت» را ارتقا دهیم به همین مناسبت در ماه مبارک رمضان از صفحه جدید سایت«تلاوت» رونمایی می شود.

وی از راه اندازی پورتال مؤسسات قرآنی خبر داد و گفت: وجود ۲ هزار مؤسسه قرآنی می تواند یک شبکه اجتماعی بزرگی را با هدف تعامل هرچه بیشتر این مؤسسات بایکدیگر فراهم کند، به همین دلیل از «پورتال مؤسسات قرآنی» در آینده نزدیک رونمایی می شود. یکی دیگر از کارهای ما توسعه «دارالقرآن مجازی کشور» است و سعی می کنیم هر خدمتی که در سازمان دارالقرآن ارائه می شود را در در دارالقرآن مجازی نیز ارائه دهیم.

وی با اشاره به حوزه معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، افزود: بنا داریم ۱۴ هزار جزء قرآن را در قالب قرآنهای کلی و جزئی منتشر کنیم که این کار بسیار سخت توسط مصححین ارجمند انجام می گیرد و هر مصحح برای تصحیح قرآن حدود ۶ میلیون حرف و حرکت را باید مورد بررسی قرار دهد به همین دلیل امسال پیشنهاد می کنیم که گزینه «مصحح برتر» در معرفی «خادم القرآن» گنجانده شود.

قره‌شیخلو افزود: در حوزه نظارت بر عملکرد ناشران و چاپخانه های قرآن کریم علیرغم اینکه قریب به اتفاق عزیزان همکاری خوبی با ما دارند اما بعضا افرادی هم وجود دارند که در این زمینه دقت و همکاری لازم را با سازمان دارالقرآن ندرند به همین دلیل طی نشستی که با مدیرکل امور کتاب و چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، دوستان بر این مسئله اتفاق نظر کردند که سعی کنیم با همکاری یکدیگر مشکلاتی که در حوزه چاپ و نشر قرآن است را به حداقل برسانیم و سعی شود این کار در یک چارچوب قانونی در کشور پیش برود و اگر افرادی تخطی می کنند با راهکارهای قانونی از تخلفات جلوگیری کنیم.

وی با نادرست خواندن چاپ و نشر قرآن کریم در خارج از کشور؛ این کار را موجب افزایش بیکاری جوانان توصیف کرد و گفت: متأسفانه برخی با چاپ و نشر قرآن کریم در خارج کشور و توزیع آن در داخل به آمار بیکاری جوانان کمک کرده اند در حالیکه کشور ما نیازمند این هست که زمینه های رشد بنگاههای اقتصادی را فراهم کنیم. اینکه سرمایه های کشور را به خارج  برده و اختصاص به چاپ قرآن بدهیم و بعد آن را وارد کشور کنیم کار نادرستی است در حالیکه لازم است این توانمندی را به داخل کشور هدایت کنیم.

برخی از دستگاههای دولتی می توانند امکاناتی را در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهند

وی در ادامه به حوزه حمایتی و نظارتی سازمان دارالقرآن اشاره کرد و گفت: حمایت ما از هزار تشکل قرآنی مردمی با توجه به بودجه هایی که در اختیار داریم، حمایت حداقلی است که برای رفع نیازهای تجهیزاتی مؤسسات تا حدی کمک کننده است و من از اینجا اعلام می کنم که دستگاههای دیگر نظیر آموزش و پرورش، سازمان اوقافف سازمان میراث با داشتن مکانهای خوب می توانند آن را در اختیار مؤسسات قرآنی بگذارند تا آنها با جدیت کارهای قرآنی خود را دنبال کنند. ما ۱۰۰ هزار مدرسه داریم که ۹۰درصد شان یک شیف کار می کنند آیا ما نمی توانیم از این تعداد ۲ هزار مدرسه را در نصف روز و یا ایام تعطیل برای فعالیتهای قرآنی در اختیار مؤسسات فعال قرآنی قرار دهیم؟ یا سازمان اوقاف با داشتن موقوفه ها و ساختمانهیا مختلف نیم تواند به این امر کمک کند؟ یا  سازمان میراث، ساختمانهایی را در اختیار دارد که هزینه نگهداری آن بسیار سنگین است و در حال از بین رفتن هستند که می تواند با در اختیار قرار دادن آن در این حوزه در بهینه مصرف کردن این ظرفیتها استفاده کنیم.

توزیع اولین مجموعه از قرآنهای اهدایی مردم در مناطق محروم در ماه رمضان

رئیس سازمان دارالقرآن به لزوم بهره مندی از هیئات مذهبی برای افزایش فعالیتهای قرآن اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۵ هزار هیئت مذهبی در حوزه قرآن فعالیت می کنند. همچنین در مدت کوتاهی که از فراخوان کمک به چاپ و نشر ۵۰۰ جلد قرآن و توزیع آن در مناطق محروم، می گذرد تاکنون ۶۰ میلیون تومان کمک مردمی داشته ایم که چاپ اولین سری قرآن ها با ۱۰ هزار جلد آغاز شده است که برای ماه مبارک رمضان در مناطق محروم توزیع خواهد شد.

تصویب بودجه ۲۰۰ میلیاردی دولت برای فعالیتهای قرآنی

وی با تأکید بر نظارت سازمان دارالقرآن نسبت به فعالیتهای قرآنی در سراسر کشور، به اجرای طرحهای قرآنی توسط مؤسسات قرآنی و با مدیریت اتحایه های قرآنی اشاره کرد و گفت: دولت محترم امسال بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی را برای حوزه قرآن تصویب کرده است که از آنها تقاضا داریم که این بودجه را هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ زماین به موقع پرداخت شود چراکه یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که این بدودجه های قرآن دیر به دست دستگاههای اجرایی می رسید. به هرحال این بودجه در اختیار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار می گیرد و از آنجا به دستگاه های دیگر توزیع می شود از دبیر این شورا تقاضا داریم تلاش کنند اگر چنانچه بودجه ای از سوی دولت پرداخت می شود؛ در شورا زمین گیر نشود تا کارهای پیش بینی شده دچار مشکل و آفت نگردد.

برنامه های سازمان دارالقرآن در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن

قره‌شیخلو از برپای بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برای اولین بار خبر داد و گفت: مسئولیت کمیته مراسم و محافل این دوره از نمایشگاه قرآن از سوی وزارت ارشاد به سازمان دارالقرآن واگذار شده است و از آنجا که تصمیم بر این شده است که از کمیت پرهیز و به کیفیت بپردازیم سه برنامه اصلی را سازمان درالقرآن برای بیست و دمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اجرا می کند. نخستین برنامه، اذان گاهی است که شامل قرائت قرآن همراه با ترجمه و اقامه اذان توسط یکی از مؤذن های کشور است.

وی افزود: دومین برنامه، برگزاری محافل قرآنی موضوع محور در ۱۴ شب که در هر شبی یک گروه مثل حفاظ، پیشکسوتان قرآنی، نوجوانان و... این برنامه اجرا می شود و هر شب یک خانواده موفق قرآنی معرفی و تقدیر می شود. سومین برنامه ما در نمایشگاه قرآن برگزاری نشستهای تخصصی قرآن با حضور دستگاه های اجرایی است مثل قرآن و آموزش و پرورش، قرآن و آموزش عالی، قرآن و نیروهای مسلح و غیره. که وضعیت فعالیتهای قرآنی در دستگاههای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از برگزاری این نشستها ارائه راهکارهای ارتقاء سطح کیفی فعالیتهای قرآنی این دستگاه های دلتی است و نگاه هم افزایی و همکاری را دنبال می کنیم. البته این تنها نشستهای تخصصی نمایشگاه قرآن نیست بلکه کمیته های دیگر ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه قرآن نشستهای خاص خود را نیز دارند.

ضرورت تدوین قانون منع چاپ قرآن در خارج از کشور/ هشدار نسبت به تبدیل قرآن به کالای تجاری و تشریفاتی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخشی دیگر از سخنان خویش با اظهار تأسف از نبود قانون منع چاپ قرآن در خارج از کشور، گفت: عده ای با اهداف خاصی اقدام به چاپ قرآنهایی به اسم قرآن نفیس در خارج می کنند و در داخل و خارج کشور آن را به فروش می رسانند که این کار کم کم به این سمت می رود که قرآن به یک کالای تجاری و تشریفاتی تبدیل شود. یعنی ۳ تا ۵ میلیون تومان این قرآنها را به فروش می رسانند در حالیکه چاپ قرآن با این قیمت چه ضرورتی دارد؟ قرآن نازل نشده است که به یک شی نفیس و دکوری تبدیل شود لذا باید یک قوانین بازدارنده ای تدوین شود تا مانع اشاعه این کار گردد. ما مخالف حفظ و صیانت از آثار ملی نیستیم اما نسبت به تبدیل قرآن به کالای تجاری و تشریفاتی مخالفیم.

وی افزود: خود قیمت گذاری قرآن در کشور اصلا قانون مند نیست مثلا یک قرآن با مشخصات معین یک قیمت دارد و همان قرآن با قیمت دیگری فروخته می شود. ما در نمایشگاه قرآن داشتیم قرآنی که مثلا ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت اما یک ناشر دیگر آن را همراه با یک قلم هوشمند و جلد و قاب ۲ میلیون تومان می فروخت در حالیکه شاید قیمت این سه مجموعا ۱۰۰ هزار تومان می شد. به هر حال ما سعی می کنیم با کمک وزارت ارشاد جلوی این رفتارها را بگیریم.

وی در ادامه درباره رد قانون دو فوریتی «طرح آموزش قرآن در خانه» در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما از این طرح اطلاعی نداشتیم. ولی نباید تمام هجمه را به سمت آن نماینده‌ای که این طرح را ارائه داده است ببریم. او می‌خواسته از این طرح در راستای ترویج بحث قرآنی بهره ببرد. ولی به دلایلی رد شد و لذا امکان اینکه این طرح از کانال خود به مجلس ارائه شود وجود دارد.

قره ‌شیخلو در پایان تأکید کرد: در این رد متوجه شدیم که اظهار نظرهای غیرمنطقی در رابطه با سازمان دارالقرآن می‌شود ما هم در پاسخ به آنها در یک متن ۴ صفحه‌ای پاسخ حرف آنها را دادیم اگر می خواهیم مسائل قرآنی در جامعه ترویج پیدا کند همه باید در کنار هم باشیم آن بحثی که به مجلس رفت آموزش قرآن در خانه بود که امسال از طرف نهاد ریاست جمهوری این طرح به ما ارائه شده است و ما این طرح را بررسی می‌کنیم که کیفیت آن را بالا برده و بعد از آن درصدد اجرایش برآییم.

نظر شما