شناسهٔ خبر: 17536 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه کتاب‌های علمی بریتانیا کلید خورد

جایزه وینتون که از سوی انجمن سلطنتی بریتانیا اهدا می‌شود و به بررسی و معرفی بهترین کتاب‌های علمی سال می پردازد، دور جدید خود را کلید زد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جایزه انجمن سلطنتی وینتون که به کتاب‌های علمی عامه پسند تعلق می‌گیرد، فهرست اولیه این رقابت در سال ۲۰۱۴ را اعلام کرد.

این جایزه معتبر که به کتاب های علمی نوشته شده برای عموم مردم تعلق می گیرد، به روی تمامی نویسندگان کتاب های علمی که برای مردم غیرمتخصص نگاشته می شوند، گشوده است.

در فهرست اولیه این رقابت ۱۲ کتاب جای گرفته اند که عبارتند از :

«خدمت به رایش: تلاش برای روح فیزیک در دوره هیتلر» نوشته فیلیپ بال؛ برای نگاهی جالب به سیاست علم و تصمیمات مشترکی که تمام دانشمندان باید بگیرند.

«هفت عنصری که دنیا را تغییر داده اند: آهن، کربن، طلا، نقره، اورانیوم، تیتانیوم و سیلیکون» نوشته جان براون؛ برای نگاهی الهام بخش به هفت عنصر بسیار خاصی که برای دنیای مدرن ما ضروری هستند.

«تسلا: مخترع عصر الکتریکی» نوشته دبلیو برنارد کارلسون؛ برای اینکه به گفته داوران این کتاب پر از پیغام های جدید است و کارلسون در آن شما را وادار به متوقف شدن و فکر کردن درباره درجه عملی بودن علم، صنعت و اختراعات می کند.

«چه دنیای فوق العاده ای: تلاش یک مرد برای توضیح دادن اتفاق های بزرگ» نوشته مارکوس چاون؛ برای نوشتن کتابی که مانند تور د فرانسی می ماند که محدوده ای بسیار بزرگ از موضوع های مختلف را پوشش می دهد.

«دنیای تاس: علم و زندگی در جهانی تصادفی» نوشته برایان کلگ؛ برای نگاهی خارق العاده به دنیای تصادفی بودن و شانس، پر از ایده های جالب و فلسفی، آن هم در حالیکه کاملا باز و قابل دسترس باقی می مانده است.

«ژن سازگاری» نوشته دنیل ام دیویس؛ داوران می گویند دیویس می تواند از همان ابتدا با بیان نکاتی که همه می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند و توصیفات زیبا شما را جذب کند. پشتکار و زندگی ای که صرف پیگیری موضوع هایش شده اند، در تک تک صفحه ها خود را نشان می دهند.

«تاریخ مختصر من» نوشته استیون هاوکینگ؛ برای نویسندگی شاعرانه، که تصاویری مهیج در ذهن انسان به وجود می آورد، انسان را در مسیری قرار می دهد که سختی ها را می بیند و نشان می دهد که هاوکینگ چرا یکی از مورد احترام ترین فیزیکدانان نظری دنیاست.

«تئوری بی نقص» نوشته پدرو جی فریرا؛ برای نویسندگی واضح، که موفق به توضیح دادن بعضی از موضوع های بسیار پیچیده می شود. گنجی از اطلاعات.

«داستان های سرطان: گشودن عمیق ترین رازهای علم پزشکی» نوشته جورج جانسون؛ کتابی که بسیار خوب نوشته شده و شدیدا برایش تحقیق شده است و از پرونده های مورد تحقیق خود به نحو احسن استفاده می برد.

«پالئوفانتزی: تکامل واقعا چه چیزهایی درباره جنسیت، رژیم غذایی و نحوه زندگی به ما می گوید» نوشته مارلین لوک؛ برای ارایه یک فرضیه جالب که احساس تازه بودن خاصی را ارایه می کند. استدلالی علیه دانش های مورد قبول زمان.

«مواد اهمیت دارند: داستان های عجیب ماده های حیرت انگیزی که دنیای دست ساخته مان را شکل می دهند» نوشته مارک میوداونیک؛ نگاهی امروزی به مسایل روزمره. میوداونیک برای توضیح دادن هر موضوع با حرارت خاصی می نویسد. کتابی پر از داستان های خارق العاده و تنها کتاب علمی که نویسنده اش در تونل زیرزمینی لندن چاقو می خورد!

«قورت: ماجراجویی های مجرای هاضمه» نوشته ماری روچ؛ کتابی سرگرم کننده که با شوخ طبعی و بینش خاصی وارد مبحثی می شود که معمولا صحبتی نمی توان درباره اش کرد.

فهرست نهایی این رقابت ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام می شود و برنده جایزه این رقابت مبلغ ۲۵ هزار پوند دریافت می کند.

این جایزه از سال ۱۹۸۸ از سوی انجمن سلطنتی بریتانیا اهدا می‌شود.

سال پیش شان کارول برای کتابی با عنوان «ذرات در پایان جهان» به عنوان برنده این جایزه در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد.

نظر شما