شناسهٔ خبر: 17582 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرفسور سمیعی: زمینه انقلاب علمی در کشور فراهم شده است

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور احساس می‌کنم زمینه‌های یک انقلاب علمی در کشور فراهم شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، پروفسور مجید سمیعی ظهر امروز در جمع مدیر گروه‌‌ها و نیز هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه علاقه خاصی به اصفهان دارم، اظهار کرد: این علاقه به اصفهان از شب گذشته توسط شهردار اصفهان که بنده را به عنوان شهروند اصفهانی خطاب کردند، بیشتر شده است و این در حالی است که این نام شهروند بودن فقط در حد نام نیست بلکه وظیفه بزرگی است و نسبت به آن احساس وظیفه می‌کنم.

وی با تاکید به اینکه سعی کردم در زندگی به شعارها و مقام‌ها اهمیتی ندهم، افزود: بنده برای عملکردها و برای کسانی که هر علمی را به مرحله عمل برسانند ارزش زیادی قائل هستم.

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا با بیان اینکه این سفر من به ایران یک سفر تاریخی و برای تحول بزرگ علمی است، تصریح کرد: کشور ما یک موفقیت پیدا کرده و اکنون آمادگی بسیار شدیدی برای رسیدن به درجات بالای علمی پیدا دارد که از شما مسئولان انتظار دارم که دست در دست هم دهیم و مدت زمان کوتاهی برای این ارتقای علمی بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه این انسان‌ها هستند که تغییر ایجاد می‌کنند، ادامه داد: وقتی این علاقه را در سراسر ایران و بین دانشجویان و مردم نسبت به خودم می‌بینم که چطور برای یک هموطن خود که توانسته یک خدمتی را به جهان ارائه دهد، چگونه شادی می‌کنند، بسیار لذت می‌برم.

پروفسور سمیعی به سفر روز گذشته خود به یزد و ابراز احساسات دانشجویان پزشکی این استان اشاره کرد و گفت: تمام دانشجویان این دانشگاه با شاخه گل از من استقبال کردند.

انتظار دارم کشور ایران تا ۵ سال دیگر به جایگاه علمی بالا برسد

وی اضافه کرد: امید دارم این تجربیات را به فرد فرد جوانان ایران ارائه دهم و وقتی چشم باز کردم ببینم تا پنج سال آینده ایران به جایگاه بزرگ علمی در دنیا رسیده است.

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا به انقلاب علمی در کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون هیچ کاری را برای سیاست و تجارت انجام نداده‌ام و متعلق به هیچ جناح و فرد خاصی نیستم و به ملت ایران تعلق دارم و مردم کشورم را با هر وضع اقتصادی و سیاسی می‌پذیرم.

وی با اشاره به اینکه با صدر اعظم آلمان و نیز بزرگ‌ترین مسئولان دنیا ارتباط نزدیکی دارم، گفت: رئیس جمهور ایران را حدود ۲۵ سال است که می‌شناسم و با وی ارتباط نزدیک دارم و مطمئن هستم که فضای خوبی برای پیشرفت علمی فراهم شده است.

پروفسور سمیعی اضافه کرد: در ضیافتی که در شب گذشته با شهردار و اعضای شورای شهر و شهردار داشتم، آمادگی خوبی از آنها برای حمایت دیدم و احساس می‌کنم اکنون وقت حرف زدن نیست و باید عمل کرد.

کلنگ‌زنی مرکز مغز و اعصاب اصفهان به زودی انجام شود

وی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد یک هیئت کوچکی تشکیل شود که تمامی رشته‌ها را در برگرفته و برای فعالیت‌های راهبردی تصمیم بگیرند.

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا از کلنگ‌زنی مرکز علوم مغز و اعصاب در اصفهان خبر داد و گفت: قرار شده  است که این مرکز هم سطح مرکز مغز و اعصاب آلمان باشد و معتقدم این مرکز به ارتقای متخصصان مغز و اعصاب کمک می‌کند.

وی گفت: مرکز مغز و اعصاب آلمان و دپارتمان‌های آن ظرف مدت سه سال کامل شد و بنده فکر می‌کنم این مرکز هم با حمایت‌های ویژه می‌تواند ظرف مدت دو سال ساخته شود.

پروفسور سمیعی در بخشی از صحبت‌های خود به مرکز علوم مغز و اعصاب با ۳۰ تا ۴۰ رشته اشاره کرد و افزود:در آلمان و در مرکز مغز و اعصاب پروفسورها و نیز متخصصان زیادی در زمینه مغز و اعصاب داریم که اقدامات این مراکز کاملا بر اساس تحقیقات است.

محققان و پژوهشگران در ایران تامین مالی نیستند

وی یکی از اشکالات کشور ایران عدم حمایت مالی از فرد محقق و پژوهشگر عنوان کرد و گفت: در کشور هر کسی که به دنبال علم برود،فقیر می‌شود، در حالی که از نظر اقتصادی چنین افرادی باید خود و خانواده‌شان تامین باشند.

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا تاکید کرد: کسی که می‌خواهد فکر کند باید کاملا تامین باشد و مسئولان با نخستین کار علمی از یک دانشجو به خصوص چاپ برخی از تحقیقات در مجلات علمی باید زمینه را برای وی فراهم کنند که پیشرفت خود را افزایش دهد.

خیران باید وارد عمل شوند و از علم و دانش حمایت کنند

وی به برگزاری یک نشست در برج میلاد تهران در دو شب گذشته با حضور خیران اشاره کرد و افزود: هزار نفر از خیران دعوت شده به این نشست اعلام آمادگی برای کمک مالی کردند و در همان شب رقم قابل توجهی از کمک این خیران جمع‌آوری شد.

پروفسور سمیعی گفت: ملت ما مردمی هستند که اگر بدانند این پولی که می‌دهند در کجا هزینه می‌شود از کمک دریغ نمی‌کنند و این در حالی است که هیچ دولتی توانایی پرداخت هزینه‌های تحقیقاتی و علمی را ندارد و مردم خود باید کمک کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای مردم شفاف‌سازی کرد، افزود: بدون نیروی انسانی بزرگ نتایج خوبی در این راه حاصل نمی‌شود.

استاد و پزشک برجسته مغز و اعصاب دنیا بیان کرد: یکی از آرزوهای پدران و مادران ایرانی این است که فرزندشان یک روزی پزشک شود که بنده معتقدم گذراندن دانشگاه مهم است اما پس از دانشگاه مهم‌تر است.

برگزاری یک کنگره بزرگ علمی در ایران با حضور ۱۰۰۰ متخصص از سراسر دنیا

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد کار علمی و تحقیقاتی است، افزود: ما باید سایر کشورها و علوم پزشکی و پیشرفت‌های آنان را بشناسیم و در مواردی که آنها ورود پیدا نکرده‌اند ورود پیدا کنیم.

پروفسور سمیعی گفت: در آینده قرار است یک کنگره بزرگ علمی در زمینه مغز و اعصاب را در ایران برگزار کنیم که بیش از یک هزار نفر از متخصصان سراسر دنیا قرار است در این فدراسیون جهانی و نیز کنگره علمی شرکت کنند.

وی با تاکید به اینکه دو سال فرصت داریم که این مرکز بزرگ مغز و اعصاب را بسازیم، افزود:حرفه‌های بنده شعار نیست و این سفر را به فال نیک می‌گیرم و امید دارم تا عمر بنده باقی است این مرکز بزرگ ساخته شود.

نظر شما