شناسهٔ خبر: 17590 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدعبدالله انوار: فارابی و فخرالدین رازی فرهنگ اسلامی ایرانی را احیا کرده اند

پژوهشگر و مصحح نسخ خطی در آئین رونمایی کتاب موسیقی کبیر با بیان اینکه فرهنگ اسلامی همان فرهنگ ایرانی است، گفت: فارابی و فخرالدین رازی فرهنگ ایرانی ایرانی را احیا کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سیدعبدالله انوار پژوهشگر نسخ خطی عصر امروز در آئین رونمایی کتاب موسیقی کبیر با بیان اینکه افتخار می کنم شاگرد دکتر برکشلی بوده ام، گفت: بعد از دوران جنگ های اسلامی و لشگرکشی های مسلمانان که تا اسپانیا هم پیش رفته اند عاشقان مانیفست اسلام به این نتیجه رسیدند که دیگر شمشیر کارایی ندارد و باید از طریق عقل و علم به دلها راه یافت.

وی با اشاره به نقل قولی از فرهنگ شناس آلمانی اشبینگلر افزود: فرهنگها آغاز خود را از فرهنگ یونانی شروع کردند که مبنای آن عقل بود و ایشان آخرین مهره فرهنگ اسلامی را ملاصدرا معرفی می کند.

این نسخه پژوه معاصر با بیان اینکه فرهنگ اسلامی همان فرهنگ ایرانی است، تصریح کرد: فارابی و فخرالدین رازی فرهنگ اسلامی ایرانی را احیا کردند.

انوار افزود: فارابی با سایر موسیقیدانان فرق داشت چون به این سؤال که چگونه موسیقی که بحث از نغمه می کند متاثر از ریاضی است پاسخ می دهد و می گوید صحبت نغمه نیست بلکه نسبت نغمات است و از این منظر موسیقی بخشی از ریاضیات است.

این مترجم در پایان سخنانش بیان کرد: این کتاب در قرن ۱۹ توسط مترجم فرانسوی اورلانژه به فرانسه ترجمه شده است. مرحوم بروکشلی در ترجمه این کتاب به ترجمه فرانسوی آن تسلط داشته است او چون به موسیقی مسلط بود نهایت دقت را در ترجمه داشته است و این شاهکار را به یادگار گذاشته است.

نظر شما