شناسهٔ خبر: 17624 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه ترمیم‌شده «گاو» مهرجویی پس از 45 سال نمایش داده می‌شود

نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی برای نخستین بار در ایران و به صورت دیجیتال و پس از 45 سال روز جمعه 30خرداد ماه 93 در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‌آید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ فیلم «گاو» که با مشارکت و همکاری سازمان سینمایی، فیلم‌خانه ملی ایران و لابراتوار پیشگامان سینمای آریا بازساری فیلم و تصحیح رنگ و نور شده است با حضور داریوش مهرجویی، گروه بازیگران و جمعی از اهالی سینما ، ساعت 16 روز جمعه 30 خرداد ماه 1393 در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‌آید.

نخستین نمایش نسخه مرمت شده و دیجیتال فیلم «گاو» (ساخته داریوش مهرجویی) در سینما "رفله" (پاریس) صورت گرفته است.

فیلم «گاو» بر اساس داستان "عزاداران بیل" اثر غلامحسین ساعدی و با بازی عزت الله انتظامی ، علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی ، مرحوم فیروز بهجت‌محمدی ، عزت‌الله رمضانی‌فر، خسرو شجاع‌زاده ، مرحوم پرویز فنی‌زاده ، مرحوم مهین شهابی و مرحوم عصمت صفوی ساخته شده‌است.

دسته‌ای از مورخان و منتقدان سینمایی "گاو" که محصول سال 1348 است را در کنار "قیصر" ساخته مسعود کیمیایی و "آرامش در حضور دیگران" ساخته ناصر تقوایی سه فیلم اصلی پایه گذار جریان نوین سینمای ایران تلقی کرده اند. "گاو" در جشنواره‌های کن، برلین، مسکو، لندن، لس‌آنجلس و بسیاری دیگر از جشنواره های سینمای دیگر به نمایش درآمده‌است. "گاو" در رأی‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های 1351 و 1367 و 1378 به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران برگزیده شد.

در خلاصه داستان فیلم «گاو» آمده است:همه امید زندگی مش حسن به تنها گاوی است که در طویله اش دارد و از وجود آن علاوه بر امرار معاش خانواده خود، افراد روستا را نیز بهره مند می سازد. همه این مسائل باعث شده است که مش حسن دلبستگی خاصی به این گاو داشته باشد. اما روزی که مش حسن به شهر رفته، گاو به علت نامشخصی می میرد و افراد روستا با موافقت همسر مش حسن نعش گاو را در چاه روستا می‌اندازند و پس از بازگشت مش حسن وانمود می کنند که گاو گریخته است ولی او باور نمی کند و اعتقاد دارد گاو را اهالی روستا به قتل رسانده اند. از آن پس حالش دگرگون می شود و خود را گاو می پندارد. کوشش و پند و نصیحت بزرگان و ریش سفیدان روستا، چاره ساز نمی شود و سرانجام کدخدا و مش اسلام تصمیم می گیرند او را برای مداوا به شهر ببرند. ولی در میانه راه مش حسن می گریزد و در دره ای سقوط می کند و به سرنوشت گاوش دچار می‌شود

جلسه نمایش و نقد و بررسی فیلم روز جمعه 30 خرداد ماه 1393 راس ساعت 16 در محل فرهنگسرای نیاوران به نشانی انتهای خیابان پاسداران مقابل پارک نیاوران فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود.

نظر شما