شناسهٔ خبر: 17695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باشگاه فرهنگی كانون فیلمنامه نویسان افتتاح شد

باشگاه فرهنگی و آموزشی كانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران افتتاح شد و مسئولان و اعضای این باشگاه از اهداف و همچنین روند اجرای برنامه‌های این باشگاه سخن گفتند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مراسم افتتاح باشگاه فرهنگی و آموزشی كانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه ۲۹ خرداد با حضور اعضای كانون، شورای مركزی، مدیر كل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمای، برخی از روسای صنوف، رئیس هیئت مدیره خانه سینما و اساتید و دانشجویان رشته های سینمایی در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

این مراسم با پخش كلیپی از تجربه‌های فیلمنامه نویسی نویسندگان و هنرمندان پیشكسوت عرصه‌های گوناگون از گذشته تا حال آغاز شد و سپس شادمهر راستین رئیس كانون فیلمنامه‌نویسان به تشریح اهداف تشكیل این باشگاه فرهنگی و آموزشی پرداخت.

راستین هدف اصلی باشگاه را این گونه تشریح كرد: هدف اصلی این باشگاه فرهنگی این است که اعتبار بدست آمده از این فعالیت‌ها باعث ارتقای شخصیت فیلمنامه نویسی بخصوص برای اعضای کانون فیلمنامه نویسان شود. در واقع می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم تا به یك آیین مودت و دوستی در حوزه فیلمنامه نویسی برسیم و امیدواریم روشی ایجاد شود تا بقیه صنوف خانه سینما نیز برای حفظ امنیت شغلی در صنف خود از آن استفاده کنند و این باعث افتخار ما است.

همچنین جابر قاسمعلی رئیس پیشین کانون فیلمنامه نویسان با اشاره به اهمیت آثار تألیفی و ترجمه ای در رشد فیلمنامه نویسی بعد از انقلاب عنوان کرد: تا وقتی وجه نرم افزاری فیلمنامه نویسی که در كتاب های تألیفی و ترجمه ای نمود پیدا کرده است در فیلمنامه ها انعکاس پیدا نكند این ارتباط به درستی شکل نمی گیرد. این باشگاه می تواند زمینه ای باشد برای ایجاد ارتباط بین فیلمنامه نویسان، مترجمان، مولفان و ... تا تأثیر این ارتباط در روند فیلمنامه نویسی سینمای ایران نمود پیدا کند.

در ادامه مراسم شاپور شهبازی، محمد گذرآبادی و سحر عصرآزاد که در جشن «شب فیلمنامه» به عنوان مولف، مترجم و منتقد تأثیرگذار در فیلمنامه نویسی مورد تقدیر قرار گرفته بودند روی صحنه دعوت شدند و پس از سخنان كوتاه، نشان ویژه کانون فیلمنامه نویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی فیلمنامه نویسان به آنها اهدا شد.

سپس مهران کاشانی دبیر اجرایی همایش تخصصی فیلمنامه نویسی درباره برنامه های این همایش عنوان كرد: این همایش با همكاری سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و دانشگاه هنر توسط كانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران طی سه روز در آبان ماه برپا می‌شود و فراخوان آن ظرف یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به دو بخش این همایش گفت: بخش اول مضامین تخصصی فیلمنامه نویسی با رویکرد مصداقی به سینمای ایران با حضور فیلمنامه نویسان حرفه ای است و بخش دوم جایگاه فیلمنامه، موانع و قابلیت های های موجود در فیلمنامه نویسی.

در ادامه این مراسم اعضای شورای مرکزی كانون، اعضای علی البدل و بازرسان کانون به روی صحنه رفتند و نشان ویژه كانون فیلمنامه نویسان و کارت عضویت افتخاری باشگاه فرهنگی و آموزشی را به دکتر روح الله حسینی اهدا كردند.

راستین در ادامه اعلام كرد: طبق توافقی كه امروز با دكتر حسینی به انجام رسید، قرار شد سازمان سینمایی با كانون فیلمنامه نویسان در سه محور استانداردسازی شكلی فیلمنامه، بسترسازی اهمیت تحقیقات در فیلمنامه و تشكیل كارگروه های تخصصی همكاری مشترك داشته باشند.

در پایان این مراسم سعید رحمانی از اعضای شورای مركزی و یكی از مسئولان باشگاه فرهنگی و آموزشی کانون درباره برنامه های این باشگاه عنوان كرد: این برنامه‌ها به شكل فصلی طراحی شده و در هر فصل سه نشست برگزار می‌كنیم كه این جلسات در پایان هر ماه و به مدت سه ساعت خواهد بود. اولین برنامه باشگاه در فصل پاییز بنا به نظر هیئت علمی به موضوع انتخابی «ایده» می پردازد. همچنین بخشی با عنوان انتقال تجربه در پایان هر نشست در نظر گرفته شده كه یك فیلمنامه نویس حرفه ای به تشریح تجربیات خود می پردازد. تعامل با اعضای باشگاه در انتخاب موضوع و مباحث قابل طرح نیز از دیگر ویژگی های این باشگاه فرهنگی و آموزشی محسوب می شود.

نظر شما