شناسهٔ خبر: 17697 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگذارید بسیارى از جاهاى ایران، بدون روحانى و بدون مبلغ بماند

آن‏‌قدرى که دشمنان ما از حربه تبلیغات استفاده مى‏‌کنند، از طریق دیگرى نمى‏‌کنند و ما هم باید به مسأله تبلیغات بسیار اهمیت دهیم و بیشتر به آن توجه کنیم. باید تبلیغات فرهنگى ما خصوصاً در رادیو و تلویزیون بیشتر باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ یکم تیرماه روز تبلیغ و اطلاع ‏رسانى دینى (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینى(ره) مبنى بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامى - ۱۳۶۰ ه.ش)روز تبلیغ و اطلاع ‏رسانى دینى نامگذاری شده است.فرازهایی از فرمایشات امام خمینی(ره) به همین مناسبت را در ذیل می خوانید:

حضرت امام خمینی(ره):نگذارید بسیارى از جاهاى ایران، بدون روحانى و بدون مبلغ بماند.

مظلومیت اسلام و علل عرضه‏‌نشدن احکام اجتماعى سیاسى آن‏
ما موظفیم که اسلام را در همه‌‏جاى دنیا معرفى کنیم. اسلام مظلوم است الآن در دنیا، غریب است در دنیا. ما یک دسته کوچکى هستیم، تبلیغاتمان ناقص، مبلغ کم داریم و آن‏ها همه رسانه‌‏هاى گروهى دست‏شان است و هرچه مى‏‌خواهند، پول‏هاى زیادى هم دارند و خرج این کارها را مى‏‌کنند. ما مع‏ذلک نباید مأیوس بشویم.(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۱۰۹)
الف. توطئه خارجى‏
در این تقریباً دویست سیصد سال به این طرف، عوامل خارجى که اینجاها کم‏کم آمدند و مطالعات کردند و همه‏‌چیزهاى ما را مطالعه کردند و ثبت کردند و بردند و کارشناسهایشان در اطرافش فکر کردند، این‏ها همچو یافتند که چنانچه - این‏طور محتمل است - اسلام در محیط اسلام آن‏طور که هست عرضه بشود، براى آن‏ها مجالى نخواهد بود. از این‏‌جهت، با عوامل مختلفه‏اى که داشتند، از داخل و خارج درصدد برآمدند که این متاع را نگذارند نمایش پیدا بکند، این‌‏را در تحت پوششهایى مخفى نگه دارند.(صحیفه امام، ج ۹، ص ۳۷۵)
ب. غفلت خود ما از مباحث اجتماعى سیاسى اسلام‏
مع‌الأسف ما خودمان هم به آن‏ها کمک کردیم و زیاد هم کمک کردیم. ما از مسائل اسلام، بعض مسائلى که روابط بین فرد و خداى تبارک و تعالى بود، گرفتیم و مابقى مسائل - که اکثر کتب فقهى ما است - در کتابها مدفون شد، همان توى کتابها محفوظ بود و در خارج نیامد. مباحثى که بحث شد در حوزه‏‌هاى ما، محدود به همین مباحث بود و آن‏‌همه اخبار و آن‏‌همه آیات و آن‏‌همه کتب فقهى ما نمایش خارجى پیدا نکرد. نتوانستیم ما عرضه کنیم امور اجتماعى را، امور سیاسى را. این امورى که مال زندگى است، این‏ها را نتوانستیم عرضه بکنیم. از این جهت، آن‏ها از آن‏‌طرف دامن زدند؛ ما هم از این‏طرف غافل.(صحیفه امام، ج ۹، صص ۳۷۵ - ۳۷۶)

اهمیت مسأله تبلیغات‏
مسأله تبلیغات یکى از مسائل بسیار مهمى است که شاید در رأس بیشتر از امور واقع بشود و ملاحظه مى‌‏کنید که دنیا تمام تبلیغاتشان به ضد ما است.(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۷۳)
سلاح تبلیغات، برنده‌‏تر از کاربرد سلاح در میدانهاى جنگ است.(صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۱۳) مسأله تبلیغات یک امر مهمى است که مى‌‏شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، مى‌‏توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است و مع‌‏الأسف ما در این دوره کوتاه نتوانستیم به این امر، درست قیام کنیم.(صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۵۳)

لزوم تبلیغ اسلام در جامعه‏
اسلام یک متاعى است که اگر عرضه بشود، معلوم نیست که کسى که ذرّه‏‌اى انصاف داشته باشد، این متاع را نپذیرد و دلخواه نباشد. منتها ما در طول تاریخ بعد از غیبت امام سلام اللَّه علیه نتوانستیم آن‏طور که باید، عرضه کنیم اسلام را، نتوانستیم عرضه بکنیم.(صحیفه امام، ج ۹، ص ۳۷۵)
کوشش کنید اسلام را بشناسانید به مردم، کوشش (کنید) این متاعى که ما داریم و هیچ‏کس ندارد، این قرآنى که ما داریم، این سنتى که ما داریم و هیچ‏کس در دنیا ندارد، این‏‌را معرفى کنید.(صحیفه امام، ج ۹، ص ۳۸۰)

لزوم تناسب تبلیغات با نیازها و وضع حوزه‏‌ها
وضع تبلیغات باید متناسب با نیازها و وضع حوزه‏‌ها باشد. باید آقایان توجه داشته باشند، همیشه دنبال مسائل واقعى بروند. اعزام مبلّغ از امور بسیار لازم است که باید با دقت عمل شود. ما که مى‌‏گوییم مى‏خواهیم انقلابمان را صادر کنیم، نمى‏‌خواهیم با شمشیر باشد، بلکه مى‏‌خواهیم با تبلیغ باشد.(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۷۲)

وظایف ما در تبلیغ دین‏
الف. وظیفه تبلیغى وزارت ارشاد
وصیت این‏جانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر که ویژگى خاصى دارد، آن است که براى تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقى جمهورى اسلامى کوشش کنند.(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۸)
ب. وظیفه تبلیغى دیگر اقشار و نهادها
مسأله تبلیغ تنها به عهده وزارت ارشاد نیست، بلکه وظیفه همه دانشمندان و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان است. باید وزارت خارجه کوشش کند تا سفارتخانه‌‏ها نشریات تبلیغى داشته باشند و چهره نورانى اسلام را براى جهانیان روشن نمایند که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت کرده، از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج‏‌فهمی‌هاى دوستان، خودنمایى نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه‏‌جا به اهتزاز خواهد آمد.(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۹)
ج. وظیفه تبلیغى رسانه‏‌ها
تبلیغات مسأله‌‏اى است پر اهمیت و حساس، یعنى دنیا با تبلیغات حرکت مى‏‌کند. آن‏‌قدرى که دشمنان ما از حربه تبلیغات استفاده مى‏‌کنند، از طریق دیگرى نمى‏‌کنند و ما هم باید به مسأله تبلیغات بسیار اهمیت دهیم و از همه چیزهایى که هست، بیشتر به آن توجه کنیم. باید تبلیغات فرهنگى ما خصوصاً در رادیو و تلویزیون بیشتر باشد، چرا که الآن وضع طورى شده است که آن روستایى که در صحرا مشغول امر کشاورزى مى‏‌باشد هم، به رادیو گوش مى‏‌دهد و در بعضى نقاط تلویزیون هم هست. آن‏قدرى که رادیو و تلویزیون مى‏‌تواند به مردم خدمت کند، روزنامه‌‏ها و دستگاه‌هاى دیگر نمى‌‏توانند خدمت کنند.
شما که مسؤولیت بسیار سنگینى به عهده‌‏تان مى‏باشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامه‏‌هایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامه‏‌هاى اصولى و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامه‌‏ها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود.(صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۲۴۳ - ۲۴۴)
د. وظیفه تبلیغى طلاب علوم دینى‏
افراد بیایند در حوزه‌‏ها و بروند، باید رفت و آمد باشد، یک دسته معلم و مدرس ثابت و یک دسته‌‏هاى اکثریتى که وقتى که آمدند و کار خودشان را انجام دادند، خودشان را موظف بدانند که بروند در بین مردم، در یک‏جا متورم نشود و در یک‏جا هیچ. این‏طور نباشد که یک شخصى در حوزه هیچ نحو فعالیت نداشته باشد و مع‏ذلک، بماند. این به حسب وضع کشور ما مشروع نیست. امروز کسانى‏‌که کار خودشان را تمام کردند، تحصیل خودشان را تمام کردند، لکن در حوزه‏‌ها فعالیت تدریسى و فعالیتهاى تبلیغى و این‏ها ندارند، این‏ها باید بروند در بلاد دیگر که محتاج هستند و در آنجا اداى وظیفه کنند.
باید اشخاص، همان طلاب جوان که مشغول به تحصیل هم هستند، علاوه بر این‏که ایام تعطیل را باید بروند و تبلیغ کنند سرتاسر کشور، در غیر ایام تعطیل هم به حسب نوبت قرارداد، نگذارند همه‏‌جاى ایران، یعنى بسیارى از جاهاى ایران بى‌‏روحانى بماند، بسیارى از جاهاى ایران بى‌‏مبلغ بماند. این‏ها تکلیف دارند، تکلیف شرعى الهى دارند که تبلیغ کنند و احکام اسلام را به مردم بفهمانند. همان‏طور که تحصیل یک تکلیفى است، تبلیغ بالاتر است از او، تحصیل مقدمه تبلیغ است، مقدمه انذار مردم است.(صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۱۴)

برچسب‌ها:

نظر شما