شناسهٔ خبر: 17739 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظر منتقدان درباره کتاب جدید رولینگ چیست؟

نویسنده مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» در کتاب جدیدش که نوزدهم ماه ژوئن (29 خرداد) منتشر شد، بار دیگر توانایی‌هایش در نوشتن رمان های مرموز را مورد امتحان قرار داده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جی کی رولینگ با یک داستان مرموز دیگر که با نام مستعار رابرت گلبریت نوشته شده، بازگشته است. داستان پلیسی جدید او «کرم ابریشم» نام دارد و در آن کارآگاه کورمورن استرایک در تلاش برای پیدا کردن اوون کوین نویسنده گمشده است.

در داستان «کرم ابریشم» کوین بعد از نوشتن رمانی بحث برانگیز که در آن تمام دوستان و دشمنانش در دنیای ادبیات شهر لندن شخصیت های آن هستند ناپدید می شود و در نتیجه بسیاری از نویسندگان، ناشران و ویراستاران شهر تبدیل به مظنونان ناپدیدشدن او می شوند.

عنوان رمان کوین «بامبیکس موری» است، که واژه لاتین برای کلمه کرم ابریشم است؛ کرمی که باید قبل از تبدیل شدن به موجودی زیبا (پروانه) جوشانده شود تا به ابریشم تبدیل شود. رولینگ از این استعاره برای توصیف کردن و نشان دادن مشکلاتی استفاده می کند که یک نویسنده قبل از دستیابی به موفقیت باید با آن ها دست و پنجه نرم کند.

تا اینجا نقدهای کتاب تا حدود زیادی مثبت بوده‌اند و نشریات شناخته شده ای مانند تلگراف، واشنگتن پست، پیپل و نیویورک دیلی آن را ستایش کرده‌اند. اما نیویورک تایمز نقدی تندتر بر این کتاب نوشته است.

جیک کریج از تلگراف نوشت: خواندن کتاب لذت بخش بود. ساختار داستان از کتاب «آوای فاخته» روان تر بود و رولینگ به شخصیت هایش جای نفس کشیدن بیشتری داده بود.

لوی بایارد از واشنگتن پست نوشت: نکته ای که باعث می شود خواندن کتاب «کرم ابریشم» تا این اندازه لذت بخش باشد این است که رولینگ در آن مشتاقانه قانون های قدیمی تر را قبول کرده است و بار دیگر ثبات و پایداری این ژانر را پذیرا می‌شود.

سو کوربت از مجله پیپل نوشت: این رمان رازآلود هوشیارانه تحت نظر گرفته شده است، سرعت خوبی دارد و پر از اشاره های شوخ طبعانه رولینگ است. «کرم ابریشم» به عنوان یک رمان جنایی کاملا انسان را درگیر خود می کند. اگر بتوانید سخنان نهفته رولینگ درباره شهرت، نشر کتاب و زندگی یک نویسنده امروزی را نیز در کتاب پیدا کنید می توانید حتی از آن بیشتر لذت ببرید.

اما میچیکو کوکوتانی از نیویورک تایمز نقدهای مثبت دیگر را به چالش می کشد و می نویسد: خوانندگان آمریکایی ممکن است در شناسایی موضوع های خاص هجو در این کتاب مشکلات بیشتری داشته باشند. خانم رولینگ در فصل های اول کتاب نمی‌تواند شخصیت ها و گناهان کوچک مظنون‌های اصلی را به خوبی نمایان کند چون تا حد زیادی بر ساخت یک داستان رمزآلود مشغول شده که تمامی انگیزه هایش از شخصیت و تجربه های گذشته نشات می گیرند، و در عین حال برای مخفی نگه داشتن قاتل اصلی خواننده را به دنبال نخود سیاه می فرستد.

اولین کتاب رولینگ با نام مستعار گالبرایت با عنوان «آوای فاخته» داستان کشته شدن یک مدل بود. وی در همین رمان برای اولین بار کارآگاهی به نام کورموران استرایک را خلق کرد.

این نویسنده پرفروش قصد دارد داستان‌های کارآگاهی‌اش را با نام گالبرایت ادامه دهد و «کرم ابریشم» دومین کتاب او از این دست است.  

نظر شما