شناسهٔ خبر: 17757 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتیجه جلسه معافیت مالیاتی ناشران چه شد؟

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: از نظر ما در شرایط فعلی ناشران و کتابفروشان از مالیات معاف هستند و قطعیت معافیت برای ما محرز است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نشست بررسی موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان صبح امروز در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و همایون امیرزاده و تنی چند از ناشران همچنین محمود آموزگار، نادر قدیانی و نماینده معاونت‌های زیر مجموعه ارشاد برگزار شد.

بر اساس این گزارش سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن اشاره به اولویت‌های حوزه نشر از بدو حضورش در معاونت فرهنگی تصریح کرد: از همان ابتدا که به ارشاد  آمدم بحث‌هایی مطرح شد و سه مسئله فوری در حوزه نشر جزء اولویت‌ها بود که برای رونق اقتصاد نشر باید به جدیت به‌ انها پرداخته می‌شد در تلاش به مانع‌زایی درآمدیم و به عنوان گام‌های اولیه و نشان دادن حسن نیت و تعامل حوزه نشر و ناشران در دوره جدید معاونت سه اولویت احصا شد. که مورد اول مربوط به بدهی سنگین معاونت فرهنگی به ناشران داخلی بود در این راستا طلبکار زیاد داشیتم اما اولویت اول را باید به ناشران می‌دادیم چرا که مجموعه‌های دیگر پشتوانه‌هایی دارند اما ناشران اینگونه نیستند لذا ارشاد باید این بدهی را پرداخت می‌کرد و ما در اولویت‌بندی‌ها جدی ورود کردیم.

به گفته صالحی اولویت نخست ما در هر سطحی اقتصاد نشر بود چون اینها مجموعه‌ای هستند که با علاقمندی شخصی به میدان آمده بودند و ما علیرغم اینکه طی 8 ماه گذشته در محدودیت سنگین مالی بودیم و مدام از مجموع‌ه‌های حقیقی و حقوقی مراجعانی داشتیم ولی تاکیدمان پرداخت بدهی ناشران بود با این نگاه تا پایان سال یان تعهد را به انجام رساندیم و بدهی‌های ناشران داخلی پرداخت شد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: اولویت دوم پرداخت بدهی ناشران خارجی بود این بدهی به مانند یک زخم چرکین کهنه شده بود، چندین سال از نمایشگاه 25 و 26 می‌گذشت اما مجموعه‌هایی همچنان درگیر آن بودند برخی‌ها حتی در این مسیر با اعتبارات شخصی  ورود کرده و سرمایه‌گذاری کرده بودند اما پس از چند سال هم به جایی نرسیدیم این موضوع سبب شده هم اعتبار جمهوری اسلامی ایران و هم ناشران زیر سوال برود.

وی افزود: این اولویت دوم  هم به مقدار زیادی طی 8 ماه گذشته از معاونت فرهنگی انرژی گرفت ولی با پیگیری‌های هیات دولت و بانک مرکزی بروکراسی پیچیده و خنده‌آور باعث شده بود این قضیه تبدیل به زخم کهنه شود ولی به یاری خدا به مسیر حل پیوست و با توافقات بانک مرکزی و ملت اکنون ناشران معرفی شدند و مسیر برای پرداخت مطالبات طی می‌شود.

صالحی به اشاره به اینکه با حل این دو مسئله روی معافیت مالیاتی تمرکز کردیم گفت: این موضوع جز فوریت سوم معاونت محسوب می‌شود از همان ابتدا این مهم یادآوری می‌شد که در حوزه کتابفروشان و معافیت آنها برداشت‌هایی را سازمان امور مالیاتی دارد که به نظر ما با قانون فاصله‌ها دارد که با اصلاحاتی می‌توان مسیر را به نفع ناشران تغییر داد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد هدف از نشست امروز را تشکیل کارگروه و رسیدن به نتیجه برای معافیت برشمرد و گفت: از نظر ما در شرایط فعلی ناشران و حوزه نشر از مالیات معاف هستند و قطعیت معافیت برای ما محرز است. مسیر باید روشن باشد نه اینکه ناشران و کتابفروشان را به پیچ و خم بیاندازد تا هر روز با ماموران وصل گلاویز شوند ذهن ناشر و کتابفروش به حدی درگیر است که نباید درگیر این مسائل شود از این کارگروه انتظار می‌رود سومین مسئله فوری حوزه نشر را حل کند اگر از این مسئله عبور کنیم با همفکری ناشران در معاونت فرهنگی اقتصاد و نشر مسیر بهتری را طی خواهد کرد.

نظر شما