شناسهٔ خبر: 17765 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قدیانی:حوزه مالیاتی ویژه فرهنگ و هنر ایجاد شود

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خواستار آن شد که یک حوزه مالیاتی خاص با تعدادی سرممیز و ممیز مالیاتی مشخص، برای انجام امور مربوط به ناشران و کتابفروشان تعیین و ایجاد شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه 31 خرداد در جلسه مشترک این معاونت با مسئولان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیز نماینده دفتر حقوقی وزارت ارشاد با موضوع راه های برطرف کردن موانع اجرای قانون معافیت مالیاتی صنف مربوطه، ضمن اشاره به نص صریح قانون در خصوص برخورداری ناشران و کتابفروشان از معافیت مالیاتی گفت: بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم کلیه فعالیت های فرهنگی، هنری، انتشاراتی و مطبوعاتی را که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند، برخوردار از معافیت مالیاتی می داند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سپس یادآور شد: اما اشکالی که در این زمینه وجود دارد این است که بر اساس همین قانون، آئین نامه هایی در سازمان امور مالیاتی تنظیم شده که گرچه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدوین آنها مشورت‌خواهی شده، اما این وزارتخانه مرجع تصمیم‌گیرنده در خصوص مشاغل این چهار رسته که برخوردار از معافیت مالیاتی هستند، نیست.

امیرزاده: وزارت ارشاد تفویض اختیار لازم را برای معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان انجام داده است

وی افزود: در واقع بر اساس آئین نامه ای که سازمان امور مالیاتی خودش تنظیم کرده، آنها خودشان را محق می داند که از چه کسی مالیات بگیرند، از چه کسی نگیرند. قرائت یک طرفه سازمان امور مالیاتی در این زمینه مشکل ساز بوده است و این در حالی است که دستور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور وقت ضامن اجرای این قانون است و اجرا نشدن آن یک تخلف است.

به گفته این مقام مسئول در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مجوز ناشران و کتابفروشانی که توسط این وزارتخانه  صادر شده، سندی برای برخورداری از معافیت مالیاتی است، اما ناشران و کتابفروشانی که اتحادیه مربوطه به آنها مجوز داده، در خصوص بهره مندی از این معافیت دچار مشکل هستند.

امیرزاده سپس با یادآوری تفویض اختیار صدور مجوز به متقاضیان نشر و کتابفروشی از سوی وزارت ارشاد به اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گذشته، گفت: بر اساس این تفویض، بخشی از وظایف حاکمیتی وزارت ارشاد به اتحادیه ناشران و کتابفروشان واگذار شد، اما بعد از اینکه دولت تغییر کرد، ما شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه نشر بودیم به این معنی که مناقشه ها برای اخذ مالیات از ناشران و کتابفروشان دوباره بالا گرفت در حالی که ما اصلا انتظار بوجود آوردن چنین فضایی را نداشتیم.

آموزگار: اجرای قانون معافیت مالیاتی 11 سال متوقف شده بود

در ادامه محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان شرحی از سابقه قانون مربوط به معافیت مالیاتی صنف مربوطه گفت: در تمام 10- 11 سال گذشته سازمان امور مالیاتی اجرای قانون دوم را که در واقع اصلاحیه ماده 139 قانون مالیات های مستقیم است، به دلیل اینکه ذکری از «کتابفروشان» در آن نیامده است، معلق کرده بود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در دولت های مختلف راه خود را رفته و لزومی به اجرای اصلاحیه مربوط به این قانون نمی بیند، همچنین از اینکه تمامی توافقاتی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان و سازمان امور مالیاتی در دولت دهم، به دلیل بی اعتنایی سازمان امور مالیاتی نادیده گرفته شده و اجرایی نشده است، ابراز تاسف کرد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه با اشاره به اصلاحیه ماده 139 قانون مالیات های مستقیم و همچنین تاکید شخص رئیس سازمان امور مالیاتی برای اجرای این اصلاحیه، از اجرا نشدن آن توسط ممیزان مالیاتی خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر که پرونده های مربوط به سال 91 همکاران ناشر ما بررسی می شود، گزارش های متعددی به ما می رسد مبنی بر اینکه از آنها مالیات اخذ می شود.

آموزگار همچنین با اشاره به نامه اخیر نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم اصلاح آئین نامه مربوطه، تسریع در انجام این کار را یادآور شد.

قدیانی: یک حوزه مالیاتی ویژه ناشران و کتابفروشان ایجاد شود

در ادامه این جلسه، نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به لزوم اجرای دقیق قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی دستگاه اجرایی، از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست تا نسبت به اجرا نشدن قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان علی رغم وضع قانون مشخص در این خصوص، پیگیری لازم را انجام دهد.

وی همچنین خواستار آن شد که یک حوزه مالیاتی خاص با تعدادی سرممیز و ممیز مالیاتی مشخص، برای انجام امور مربوطه در خصوص ناشران و کتابفروشان تعیین شود.

در این جلسه همچنین، لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد با اشاره به سوابق قانون مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و نیز تدوین آئین نامه اجرایی آن، این موضوع را یک چالش جدی بین این وزارتخانه و سازمان امور مالیاتی ذکر کرد و گفت: در ادامه چکش‌کاری‌هایی که در این خصوص صورت گرفت، تعدادی از مشاغل، از مشاغلی که مصداق برخورداری از معافیت مالیاتی هستند، حذف شدند. از جمله آنها شغل حروفچینی بود. همچنین یکسری از شغل ها اضافه شدند که با توجه به زمان وضع قانون مربوطه مشخص نبود که آیا از پرداخت مالیات معاف می شوند یا خیر؟

پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای اصلاح لایحه قانون مالیات‌های مستقیم

حیدری از تهیه فهرست مشاغل مصداق برخورداری از معافیت مالیاتی و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی توسط وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این موضوع سال گذشته به هیات دولت هم کشیده شد و در نهایت دولت این بحث را به عنوان یک چالش بین سازمان امور مالیاتی و وزارت ارشاد به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع کرد.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد گفت: سازمان امور مالیاتی اصرار دارد که شغلی مانند کتابفروشی یک فعالیت اقتصادی است و نه فرهنگی و در واقع مساله این سازمان در این خصوص اصلا مجوز این شغل نیست و به هر جهت معتقد است که کتابفروشان باید مالیات بپردازند. پیگیری های ما برای حل این مشکل تنها به اینجا منتهی شد که آن دسته از ناشرانی که فقط کتاب های خودشان را به معرض فروش می گذارند، از پرداخت مالیات معاف باشند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به دستور وزیر ارشاد برای حل این مشکل به دو شیوه که طی نامه ای در تاریخ 17 خرداد امسال به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است، خاطر نشان کرد: راهکارهایی برای اجرای این دستور در تاریخ 24 خرداد امسال از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارائه شده است؛ راهکار اول اصلاح لایحه قانون مالیات های مستقیم است و در واقع پیشنهاد شده است که این لایحه به نحوی اصلاح شود که نیازمند تدوین آئین نامه اجرایی نباشد. راهکار دوم هم اصلاح آئین نامه اجرایی است که سازمان امور مالیاتی تدوین کرده است که در این خصوص با توجه به نفوذ سازمان امور مالیاتی در این زمینه و نیز تکلیف کلی دولت برای بالا بردن نرخ مالیات در کشور، راهکار دوم به نظر غیرعملی می آید.

نظر شما