شناسهٔ خبر: 17806 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی: امام گفتند روشنفکران و دانشگاهیانی که تبلیغ می‌کنند راتخطئه نکنید

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی گفت: امام در یکی از سخنرانی‌های خود در نجف گفت نباید کسانی که در کسوت روشنفکری و دانشگاهی، تبلیغ می‌کنند تخطئه شوند، چون اگر انقلاب پیروز شود قرار نیست فقط روحانیون حضور داشته باشند و کار کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست صمیمی اصحاب فرهنگ با موضوع بازشناسی اندیشه فرهنگی حضرت امام خمینی‌ (ره) و رونمایی از دو جلد کتاب «خاندان امام خمینی به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و اهالی فرهنگ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

ناصر مهدوی پژوهشگر و محقق در بخشی از این برنامه گفت: از سیدحسن‌آقای خمینی متشکرم که در روزهایی که بی‌احترامی‌هایی می‌شد و صدای عده‌ای شنیده نشد، در کنار آن‌ها بود و دلداری‌شان داد. بعضی وقت‌ها هم به خود ایشان بی‌احترامی‌هایی می‌شود. آن‌هایی که این بی‌احترامی‌ها را می‌کنند، چشم دیدن حقیقت را ندارند و اهل آفتاب نیستند چون رنگ حقیقت را برنمی‌تابند. وقتی انسان در جاده حقیقت حرکت می‌کند، باید سختی‌ها را تحمل کند؛ سختی‌هایی که البته پایانی شیرین دارند. خداوند ممکن است به آدم جاه و جلال بدهد ولی درد ندهد. یعنی آن‌ها را از درد عاشقی بی‌نصیب بگذارد. بنابراین نباید به حال کسانی که تازیانه می‌خورند، گریست بلکه باید به حال‌ آنان گریست که تازیانه می‌زنند.

وی افزود: جامعه‌ای که در آن عقل بمیرد و اخلاق ضعیف شود، محکوم به شکست خواهد بود. در زمان شاه، وضعیت خوبی مالی و اقتصادی وجود داشت اما اشتباه شاه در این بود که فکر می‌کرد اگر مردم آگاهانه زندگی کنند، آرامش به هم خورده و هرج و مرج می‌شود. خدا در قرآن به هیچ قوم یا شخصی مجوز نداده است که از چیز یا صفتی بری باشد. حتی به پیامبر (ص) با آن همه مقام می‌گوید اگر اشتباه کنی، هلاک می‌شوی. این مشکل در تفسیرات شیعی ما وجود دارد که می‌خواهیم کلام خدا را با تفکرات ارسطویی خودمان درک کنیم در حالی که خداوند با زبان ساده و شیرین سخن گفته است.

این پژوهشگر در بخشی از سخنانش گفت: در طول تاریخ، برخی ائمه را تا حدود زیادی بزرگ کرده و بالا بردند تا خودشان بتوانند جانشین‌شان شوند. در حالی که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به امام حسن (ع) می‌گوید ما زمین‌خورده نفس و شهوت‌ هستیم و اگر از خودمان مراقبت نکنیم، توسط نفس، زمین می‌خوریم. چه زمانی چند میلیارد در کشور دزدی می‌شود و از آن به عنوان پول خرد یاد می‌‌شود؟ این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که خرد از بین برود. جسارتی به جناب رجبی (رئیس کتابخانه مجلس) نباشد اما من معتقدم این انقلاب برای دیروز و امروز است. اهل چاپلوسی و مجیزگویی نیستم. سیدحسن خمینی، واقعا از خردمندان است اما جامعه ما فرصت شنیدن صحبت‌های ایشان را نداشته است. نسل امروز ما واقعا از شرایط موجود رنج می‌برد و جواب سوا‌ل‌هایش را می‌خواهد. آن‌ها از سیدحسن آقا سوال دارند که چرا این همه دروغ گفته شده و چرا این همه دزدی شده است؟

مهدوی گفت:‌ دلیل این مسائل این است که خرد و اخلاق از میان ما رفته است. همه پشت تریبون می‌گوییم که تفکر و آزادی بیان خوب است اما در حقیقت اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. به قول آقای الهی قمشه‌ای آزادی بیان داریم اما معلوم نیست بعد از آزادی بیان چه پیش بیاید! به خاطر بی‌خردی بود که بعد از پیامبر، فرزندانش را کشتند و اگر حضرت زینب بعد از سفر کربلا، در مدینه غمگین است نه به خاطر دادن فرزندانش در راه خداست بلکه به دلیل بی‌خردی مردم است که گله دارد چون آن‌چه در کربلا به نمایش گذاشته شد، بده‌بستان و داد و ستد عاشقانه بود.

این محقق در پایان سخنانش گفت: اگر اخلاق به خطر بیافتد، من آینده را چندان روشن نمی‌بینم مگر این که سیدحسن خمینی،‌ انقلاب را آسیب‌شناسی کند.

سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در این برنامه در سخنانی درباره شخصیت شهید مصطفی چمران و دکتر علی شریعتی، گفت: درباره مرحوم شریعتی حرف‌های زیادی می‌زنند. به دنبال اتفاقی که در مدرسه حقانی رخ داد، به امام خمینی رجوع شد. آن زمان عده‌ای از طلاب به شریعتی علاقه داشتند، و در جلسات وی شرکت می‌کردند اما جمعی از بزرگان حوزه با شریعتی زاویه داشتند. شهید بهشتی به عنوان حکم انتخاب شد و شریعتی هم به جلسه‌ای که ترتیب داده شده بود، آمد و سخنانش را گفت. سرانجام شهید بهشتی به این نتیجه رسید که کسانی که در پی مسائل و تفکرات جدید هستند، نباید تخطئه بشوند. اما یکی از اساتید بزرگ تهدید کرده بود که در صورت نهی نشدن طلاب از ملاقات با شریعتی،‌ استعفا می‌دهد که استعفا هم داد. بعد از آن شهید بهشتی از امام استمداد طلبید و نامه‌ای نوشت که من نامه را به خدمت امام خمینی بردم. تعبیر امام در پاسخ این بود که نباید شک داشت و به همه چیز، بدبین بود.

مدیر مسئول موسسه اطلاعات گفت: امام در یکی از سخنرانی‌های خود در نجف گفت «نباید کسانی که در کسوت روشنفکری و دانشگاهی تبلیغ می‌کنند، تخطئه شوند. چون اگر انقلاب پیروز شود قرار نیست فقط روحانیون حضور داشته باشند و کار کنند». من هیچ‌وقت بعد از این سخنان نشنیدم که امام، شریعتی را محکوم کند. بعد از انقلاب عده‌ای از طرفداران تندروی شریعتی گفند که امام در مخالفت با او سخن گفته است در حالی که ایشان بعد از شهادت شریعتی در سخنانی از عمر کم و شهادت او، اظهار تاسف کرد.

دعایی در پایان سخنانش گفت: آن‌چه جامعه ما به آن نیازمند است، همان تاکید امام خمینی بر حفظ آبروی افراد است.

در بخش پایانی سخنرانی‌های این مراسم، محمدجواد مرادی‌نیا مولف دو کتاب «خاندان امام خمینی به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی» با بیان توضیحاتی درباره این دو اثر، گفت: جای جایزه کتاب سال امام خمینی در کشورمان خالی است. ما جوایز ادبی زیادی داریم اما به نام امام خمینی جایزه‌ای ثبت نشده است که درخواست من از مسئولان پیگیری این مساله است.

سخنران پایانی و پیش از مراسم رونمایی این برنامه نیز سیدحسن خمینی بود که به دلیل تقارن زمانی با اذان ظهر، سخنرانی نکرد و تنها گفت: اذان ظهر است و صدای اذان تعدادی از موبایل‌ها بلند شده است. از سخنرانی آماده‌کرده‌ام برای این برنامه، صرف نظر می‌کنم و اجازه می‌خواهم که فقط به عنوان حسن ختام، دعا کنم. زمان اذان درست نیست تصدیع بدهیم. اکثر صحبت‌ها توسط دوستان بیان شد و اگر قرار باشد نکته‌ای به آن‌ها اضافه شود، زمانش الان نیست. امیدوارم خدا این جلسه را زمینه‌ای برای ادامه کار درباره موضوعی که امروز به خاطرش جمع‌ شده‌ایم، قرار بدهد.

نظر شما