شناسهٔ خبر: 17847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی گروه تروریستی داعش در شماره ۱۹۹ «پنجره»

یکصد و نود و ششمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی آن نیز با ۴۰ درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه فروخته می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ بنیان متوحش داعش(تحلیلی بر ابعاد درگیری‎‎های اخیر در عراق) عنوان پرونده گروه جهان اسلام است. در شرایطی که سوریه بعد از گذشت بیش از سه سال از آغاز بحران، شاهد برگزاری یک انتخابات با شکوه بود و همه چیز از ناکامی گروه‎‎های تروریستی در این کشور حکایت می‎کرد، به یکباره هجوم همه‎ جانبه نیرو‎های داعش به مناطق مختلف عراق، تیتر یک رسانه‎‎های خبری جهان شد. تحلیلگران معتقدند عدم توفیق گروه‎‎های تروریستی در سوریه سبب شده تا با بازکردن جبهه‎ای جدید، این‎بار اهداف خود را در عراق پیگیری کنند. در صفحات پیشرو به بررسی ابعاد بحران اخیر عراق پرداخته می شود.

وحشت غرب از هلال خصیب(پشتوانه‎‎های فکری جریان حکومت اسلامی عراق و شام)، اعرابیهای مدرن(دولت اسلامی شام و عراق یا دولت ارهابی)،دیالکتیک سیاست و امنیت(فضای سیاسی عراق پس از انتخابات و تاثیر آن بر اتفاقات اخیر)، راهبرد شیعه در مقابله با تکفیری‎ها در گفت‎وگو با دکتر عبدالوهاب فراتی،بررسی حال و آینده درگیری‎ها در عراق در گفت‎وگو با دکتر حسین حکیم، فرمان گروه وحشت در دستان عربستان(تحلیلی بر ابعاد حضور داعش در عراق) نوشته حسن هانی‎زاده، پایه‎‎های فکری گروه داعش در گفت‎وگو با یعقوب توکلی، پروژه غرب برای اسلام در گفت‎وگو با سیدمهدی علیزاده موسوی،نگاه رژیم صهیونیستی به گروه داعش و تحولات اخیر عراق، تفاوت داعش با دیگر گروه‎‎های تروریستی در گفت‎وگو با مهدی فرمانیان آرانی، تشابه فراوانی بین داعش و خوارج دیده می‎شود، موطلایی‎ها  زیر پرچم سیاه(حضور اروپاییها در بین تروریستهای سلفی)، داعیه داعش در عراق و سوریه(نگاهی به گذشته و حال دولت اسلامی عراق و شام)، بررسی اهداف گروه داعش و حامیان آن در عراق در گفت‎وگو با امیر موسوی ازجمله یادداشتها و گفتگوهای این بخش است.

مجله خبری

پرتو تشیع و نقابهای آمریکایی(واقعیت‎‎های تلخ در جهان اسلام و فرصت‎‎های پیش روی انقلاب اسلامی) عنوان سرمقاله دکتر زاکانی است. پس از آن مجله خبری آمده است که این هفته به موضوعات مختلفی پرداخته است که از آن جمله می توان به  تجارب ملی در خدمت شورای روابط خارجی(شورایی که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید)، روزتان شب نمی‎شود؟ در مورد یادداشتی از محمد مطهری، کدام دلبستگی شما را به این مواضع کشانده؟ در مورد مطلبی از حسین شریعتمداری،  بازگشت مرد محبوب آلمانیها ، کارلوس پاسکوال متخصص تحریم، دلیل پیروزی روحانی و نظرسنجی اسرائیلی، آزادی با گربه‎ها زیباتر می‎شود!، چشم‎انداز دولت روحانی، چرا اصلاح‎طلبان می‎گویند روحانی گفتمان ندارد؟، بررسی دلایل توجه جهانی به مرقد زینب کبری(س)، ۱۰  سال اقتصاد، خودرو گران شد یا ارزان؟، دعوای زرگری خودروسازان و شورای رقابت، دود سفید بالای سر بنیاد ادبیات داستانی(حاشیه‎‎هایی بر انتخاب مدیرعامل جدید بنیاد ادبیات داستانی)، اعترافات آل‎احمد۴۵  سال پس از مرگش(چهار دفترچه یادداشت‎ روزانه جلال آل‎احمد پیدا شد)، فیلمی که از رویش‎‎های انقلاب است(عوامل شیار ۱۴۳ به دیدار رهبر انقلاب رفتند) چرا رفتید؟(پرسشی بی‎پاسخ درباره سفر پرابهام هنرمندان به برزیل)، ضربه‎ای که هالیوود به آمریکا زد!، نامه تهیه‎کننده فهرست شیندلر برای تبلیغ مستند «آمریکا» جهان از دریچه کاریکاتور، جهان از دریچه عکس، مثبت و منفی و ... اشاره کرد.

باشگاه اهل قلم

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی مانند نسخه نوین مردمسالاری(آرای مردم در اندیشه امام(ره) از منظر رهبر انقلاب) نوشته  دکتر محسن اسماعیلی، اصالت فاعل شناسا،بررسی نحوه گذار جوامع به پست مدرنیسم از دکتر عبدالحسین خسروپناه، فرصت محمود تزاور(صد نامه نوشتیم و جوابی ننوشتی) به قلم جواد محدثی، ولایت مطلقه یا مقیده(ولایت فقیه از نگاه امام خمینی و آیت الله خوئی) به قلم دکتر احمد جهان بزرگی، موسی کجاست  وآن ید بیضایی(توحید ربوبی برای زندگی توحیدی) به قلم سیدمحمد روحانی منتشر شده است.

ترجمه

در بخش باشگاه ترجمــــه مقالاتی مانند داعش خوبِ سوریه، داعش بدِ عراق(بحران عراقو خطر جنگ منطقه ای) نوشته بیل ون اوکن و ترجمه پرناز طالبی؛ هزینه های تصمیم اشتباه
(تبعات بزرگترین و هزینه برترین جنگ تاریخ آمریکا) نوشته پاول پیلار و ترجمه فاطمه غلامی؛ مالکی، اوباما و تروریستها(پایگاه‎‎های جدید خشونت در عراق) با ترجمه پرناز طالبی؛ شکوفایی القاعده لیبی!(بسترهای گسترش تروریسم در شمال آفریقا) به قلم توفیق المدینی و ترجمه حسین کشوری، قمار ترکیه روی داعش(راهبرد تازه ترکیه در عراق) نوشته محمد نورالدین و ترجمه رضا حسن زاده، برنده‎ها و بازنده‎های انتخابات مصر(پازل سیاستبازی در سرزمین اهرام) نوشته محمود سالم و ترجمه محمد مظهری از مطالب مهم بخش ترجمه هستند.

هنر

کسوف کسوت‎ها عنوان پرونده گروه هنر به بهانه اکران «متروپل»، «اشباح» و «۵۰ قدم آخر» است. اکران هم‎زمان دو فیلم متروپل ساخته مسعود کیمیایی و اشباح اثر داریوش مهرجویی، یک اتفاق مهم تاریخی در سینمای این سالهاست که متاسفانه هم از سوی مسئولان و مدیران سینمایی و هم توسط همکاران مطبوعاتی ما، به شکل نگران‎کننده‎ای با سکوت مواجه شده است. به همین دلیل در شرایطی عادی، باید همز‎مانی رونمایی از تازه‎ترین آثار سه کارگردان پیشکسوت سینما حائز اهمیت تلقی شود و بابت سکوت رسانه‎‎ها در قبال آن ابراز نگرانی کرد. 

دوره‎ات گذشته مربی!(چند نکته درباره رابطه فیلمسازان بزرگ و هواداران دلسرد)، کاش بیشتر بنویسی استاد! (تأملی درباره نسبت توفیقات ادبی و ناکامی‎‎های سینمایی)، وقتی خلاقیت گم می‎شود (مروری ‎بر متن و حاشیه «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی)، ناکامی در چند قدم آخر!(متن و حاشیه «۵۰ قدم آخر» ساخته کیومرث پوراحمد)، احمد طالبی‎نژاد از دلایل افت کیفی آثار فیلمسازان پیشکسوت می‎گوید، ممیزی، کهولت سن و حوصله‎ای که دیگر نیست!( گفتگویی با احمد طالبی نژاد)، مولفه‎‎های تهی روایت‎‎های تکراری( تحلیلی تطبیقی درباره روند فیلمسازی فیلمسازان پیشکسوت سینمای ایران و جهان، عبور از ۶۰ سالگی (آیا افول در فیلمسازی سرنوشت محتوم تمام کارگردانان است؟ از یادداشتها و مصاحبه های مهم این پرونده است.

پنجره مثبت

این هفته با حسین اسرافیلی گپی زده شده است؛ شاعری از قافله شاعران انقلاب که چارپاره‎‎های حماسی و غزل‎‎های دینی‎اش را اهل شعر خوب به‎خاطر دارند. در صفحه طنز، خرنوشتی دیگر را می‎خوانید به قلم دکتر اسماعیل امینی. پنجره ماضیه، با روایت‎‎های سجاد نجفی از گذشته دور و نزدیک صفحاتی هستند که بعد از صفحه طنز انتظار شما را می‎کشند و یک صفحه بعد، با یادداشت‎‎های آزاد خودنویس‎‎های این شماره روبه‎رو خواهید شد. صبا صادقی، سعید باباوند، علی رجبی و فرشاد مهدی‎پور، نویسندگانی هستند که شما را مهمان محصول قلم‎شان کرده‎اند. در صفحات کتاب‎سرا، یک سبد کتاب برایتان در نظر گرفته شده است که با خواندن آنها می‎توانید با شهید محمدعلی رجایی بیشتر آشنا شوید. در این صفحات هم‎چنین اشاره‎ای شده به ماجرای یک جعل تاریخی. در صفحه فرهنگستان به یک نمایشگاه دعوت می‎شوید و در صفحه گلگشت نیز شعری از مریم جعفری آذرمانی و چند کوتاه‎نوشته می‎خوانید. زندگی خوب هم بخش پایانی ضمیمه این هفته است.

نظر شما