شناسهٔ خبر: 17941 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ادبی که فراخوان داده اما معلوم نیست برگزار شود!

یک ماه پس از انتخاب دبیر شانزدهمین جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس فراخوان این جشنواره کماکان منتشر نشده و شیوه برگزاری آن پس از سه سال وقفه اعلام نمی‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ یک ماه پس از انتخاب جواد محقق به عنوان دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس، کماکان از روند برپایی این جشنواره خبری نیست و آنطور که محقق نیز به خبرنگار مهر می‌گوید خود وی نیز کماکان در انتظار انتشار فراخوان این جشنواره است.

شانزدهمین دوره جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس بنا به اعلام مسئولان سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پس از سه سال وقفه در برگزاری قرار است در دی ماه سال جاری برگزیدگان خود را معرفی کند که به علت سه دوره برگزار نشدن با حجم قابل توجهی اثر برای بررسی و داوری روبرو است.

این جشنواره که پیش از این نیز در دوره‌های تجربه برگزاری دو سالانه را به دلیل برخی تنگناهای بودجه‌ای از سر گذرانده بود، پس از تغییر چارت سازمانی بنیاد و تشکیل سازمانی هنری و ادبیات در دستور کار برگزاری قرار گرفت و در نهایت یکسال پس از تاسیس این سازمان بود که وعده برگزاری شانزدهمین دوره آن اعلام شد.

به گفته جواد محقق این جشنواره درحال حاضر و از طریق دبیرخانه مستقر آن در بنیاد مشغول بررسی و انتخاب داوران و نیز جمع‌آوری کتاب‌ها برای داوری است. این در حالی است که کماکان فراخوانی برای شرکت در این جشنواره منتشر نشده است و ناشران و صاحبان آثار امکان ارائه آثارشان برای داوری در آن را ندارند.

محقق در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: انتشار فراخوان مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. گویا دوستان به دنبال تدبیری برای انتخاب یک صندوق پستی هستند که آثار را بتوان به آن ارسال کرد و به همین خاطر کار با تاخیر روبرو شده است اما فکر می‌کنم به زودی این مساله برطرف و فراخوان منتشر شود.

شیوه و سبک داوری این جشنواره در دوره جدید برگزاری‌ آن نیز موضوع دیگری است که در جشنواره شانزدهم کتاب سال دفاع مقدس مورد توجه است.

پیش از این شنیده شده بود که قرار است برخی از بخش‌های داوری این جشنواره حذف و یا با سایر بخش‌ها ادغام شود. محقق این مساله را نیز دور از ذهن نمی‌داند و درباره‌اش می‌گوید: بخشی از جشنواره کم نمی‌شود اما در برخی بخش‌ها احتمال ادغام داریم. به عنوان مثال در بخش زندگی‌نامه می‌توان دو موضوع زندگی‌نامه داستانی و غیر داستانی را با همدیگر ادغام کرد. چنین پیشنهادهایی مطرح شده اما بنیاد هنوز روی آن به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است.

نظر شما