شناسهٔ خبر: 18047 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساماندهی پایان‌نامه‌های کاربردی کشور در سازمان بسیج علمی

رئیس سازمان بسیج علمی کشور با اشاره به ضرورت نیازمحور بودن پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها گفت:‌ سازمان بسیج علمی کشور با حمایت از تحقیقات کاربردی به ساماندهی اینگونه پایان‌نامه‌ها می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس، محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی کشور با بیان اینکه بسیج یک نهاد مردمی است که در تمام بخش‌های مردمی حضور دارد، گفت: بسیج در بخش دولتی نیز وظیفه خود می‌داند که به کمک مقامات دولتی برود، در حوزه علم و فناوری نیز در مجموعه بسیج ۹ قشر مرتبط نظیر اساتید دانشگاه، دانش‌آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، حقوقدانان، صنعتگران و پزشکان حضور دارند.

وی افزود: مجموعه ظرفیت‌های بسیج در حوزه راهبردی و نظری در قالب پژوهشکده‌های مجازی حول محور شبکه اجتماعی تخصصی کار می‌کنند و بسیج علمی نیز به عنوان یک کانون تفکر این حوزه را رصد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه بسیج علمی نقش یک مشاور را برای بخش‌های دولتی ایفا می‌کند، گفت: در حوزه ارتباطات حقیقی ارتباط صنعت و دانشگاه یک دغدغه است البته این حوزه هنوز گره اساسی ندارد و برای برقراری ارتباط حقیقی بین صنعت و دانشگاه مجموعه واحدهای مراکز حمایت و هدایت از تحقیقات کاربردی را ایجاد کرد‌ه‌ایم که اساتید و مهندسان یک رشته ساماندهی می‌شوند.

تولایی اضافه کرد: مأموریت این مرکز این است که مهندسان صنعت دغدغه‌های حوزه صنایع را به مجموعه دانشگاهی ارائه می‌کنند تا تبدیل به پایان‌نامه شود. به این صورت دانشجویان و اساتید، صورت مسئله اساسی رشته خود را تکمیل کرده و دانش خود را در حوزه‌ای که نیاز کشور است غنی‌تر می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور اظهار داشت: در حال حاضر حتی برخی اساتید دانشگاه‌های ما نیاز جدی صنعت کشور را نمی‌دانند و این مسئله مهمترین آسیب خروجی‌های دانشگاه است ولی اگر بتوانیم عرصه نیاز کشور را با اساتید دانشجویی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پیوند دهیم دغدغه اشتغال نیز کمتر می‌شود.

تولایی با بیان اینکه خلأهای صنعت کشور را می‌توان با استفاده از ظرفیت بسیج پر کرد،‌ گفت:‌ در هر حوزه تخصصی کارها از بالاترین سطوح انجام می‌شود و در عرصه علم و فناوری نیز نیروی مردمی می‌تواند یک سرمایه‌ ارزشمند درسطح بالا باشد. بنابراین پایگاه‌های آموزشی خلاقیت در سطح مساجد را فعال کردیم تا با شعار ظرفیت‌های خلاق و نخبه از ظرفیت تمام شهرها و استان‌های کشور استفاده کنیم.

تولایی افزود: سازمان بسیج علمی از تحقیقات کاربردی حمایت مالی، حقوقی و علمی به عمل می‌آورد و طرح‌هایی که در آستانه تجاری‌سازی هستند از طریق شرکت حمایتی گام‌های تجاری‌سازی را طی می‌کنند.

وی افزود: در موضوع نفت که سرمایه ملی ما است حدود هزار پایان‌نامه مورد نیاز را شناسایی کردیم.

نظر شما