شناسهٔ خبر: 18048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

20 هزار شرکت دانش بنیان تا پایان برنامه پنجم ایجاد شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید تا آخر برنامه پنجم 20 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم و این روند باید تسریع شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ جلسه ۴۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در موضوع شرکت‌های دانش بنیان گزارش‌هایی از جانب فعالان این بخش به ما رسیده، که حاکی از سازوکار دشوار حمایت از این شرکت‌ها است.

وی افزود: فعالان این بخش درخواست دارند تا ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گزارشی پیرامون تعداد این شرکت‌ها و فعالیت آنها از دستگاه‌های مسئول بخواهد.

مخبر دزفولی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از اهداف مهم نقشه جامع علمی و از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: گزارشی از فعالیت و نحوه حمایت و راهکارهای بهبود این روند توسط دستگاه‌های مسئول تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

وی افزود: باید تا آخر برنامه پنجم ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم و این روند باید تسریع شود.

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بحث تقویت شرکت‌های دانش بنیان احتیاج به یک زمینه‌سازی فرهنگی دارد.

وی افزود: در معاونت علمی و فناوری یک سامانه منظم برای مدیریت این شرکت‌ها وجود دارد و آمار این شرکت‌ها به ستاد ارائه می‌شود.

در این جلسه همچنین گزارش فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شد.

برخورداری رئیس این دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های گسترده دانشگاه علم و صنعت به مواردی مانند پرتاب ماهواره به فضا، پروژه قطار تندرو و خودروی ملی نیز اشاره کرد.

در ادامه گزارش دانشگاه علم وصنعت، یکی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه گزارش مشروح فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت پیرامون طراحی و ساخت قطار پرسرعت را ارائه کرد.

دستور دیگر جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع سند جامع توسعه علوم و فنون دریایی بود.

این گزارش با اشاره به اهمیت علوم و فنون دریایی و ابعاد مختلف آن، مواردی مانند تأثیر دریا بر امنیت ملی، ارزان بودن حمل و نقل دریایی، سرمایه‌گذاری برای ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما و توجه به شیلات و پرورش آبزیان نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش با ارائه آماری بر تولید مقالات علمی در دانشگاه‌های کشور پیرامون موضوع علوم و فنون دریایی، بر لزوم تکمیل چرخه ایده تا ثروت در این بخش نیز تأکید شده است.

محور بعدی این گزارش، تشریح روند تدوین این سن با مشارکت همه نهادهای فعال در بخش علوم و فنون دریایی بود که در این باره هم با اشاره به تشکیل ۱۲ کارگروه با حضور همه دستگاه‌های فعال در این بخش، ابعاد مختلف سند مورد واکاوی قرار گرفت.

دریادار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به عنوان مدعو در این جلسه حضور داشت، با اشاره به گستردگی مرزهای دریای کشور، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) موضوع دریا و توجه به نقش دریا در امنیت ملی جمهوری اسلامی در دستور فعالیت‌های نهادهای نظامی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس و دکترین امنیت ملی این کشور که بر دریا پایه بودن ارتش این کشور تأکید دارد، باید توجه بیشتری را نسبت به این موضوع جلب کند.

سردار فدوی ادامه داد: منبع ثروت اصلی کشور یعنی نفت در سواحل دریایی کشور وجود دارد و حمل و نقل کالاهای مصرفی به کشور هم از مسیر دریا می‌گذرد.

وی با اشاره به محرومیت‌های ساکنان سواحل دریایی کشور، گفت: باید در کنار توجه به علوم و فنون دریایی محرومیت زدایی از سواحل دریایی کشور و در سواحل جنوبی کشور مورد توجه قرار گیرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ادامه داد: تخصیص مناسب منابع به بخش علوم و فنون دریایی، ساخت سازه‌های مناسب دریایی و سایر اقدامات لازم در این زمینه باید جزء اهم موارد مورد توجه در سند جامع توسعه دریایی کشور باشد.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که لزوم تدوین پیوست فرهنگی فعالیت‌های دریایی کشور، فرابخشی بودن سند مذکور و عدم تعارض این سند با اسناد بخشی، هماهنگی بین فعالیت‌های دریایی کشور با توجه به حساسیت این بخش، تعامل با نهادهای بین‌المللی فعال در بخش دریاهای بین‌المللی و توجه به آینده‌نگاری علم و فناوری در مسیر تدوین سند مذکور از جمله این نظرات بود.

مخبر دزفولی هم درباره این سند گفت: تمام این پیشنهادها که در جلسه امروز مطرح شد برای ارتقا و بهبود این سند لازم است.

وی افزود: در این سند باید کمی و کیفی روند پیشرفت ترسیم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اقتدار و سیادت دریایی، پیشرفت فناوری‌های دریایی، توجه به سهم آبزیان در سبد غذایی کشور جزء اهم مواردی است که باید در این سند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در همین حد که مسئولیت داریم باید کار را انجام بدهیم و در بخش‌های بالادستی هم در صورت لزوم وارد کار خواهیم شد.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص، تسهیل سرمایه‌گذاری برای صنایع دریایی از طریق اعمال مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای هم در سند باید مورد توجه قرار گیرند.

نظر شما