شناسهٔ خبر: 18076 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگ مطالعه کتاب باید به مردم آموزش داده شود

جواد روشن، کارگردان جوان تئاتر کشورمان با بیان اینکه در روز سه تا چهار ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهد تاکید کرد: فکر می کنم مردم باید به این باور برسند که کتاب چقدر می تواند نقش مهمی در زندگی‌شان داشته باشد و به همین دلیل باید فرهنگ مطالعه به مردم آموزش داده شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ سیدجواد روشن، نویسنده و کارگردان تئاتر در رابطه با حوزه های مورد علاقه اش و زمانی که روزانه برای مطالعه کتاب صرف می کند، اظهار کرد: من دو نوع مطالعه دارم که یکی مربوط به مطالعات کاری و دیگری مربوط به علاقه های شخصی ام می شود که به این ترتیب در مجموع روزانه سه تا چهار ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهم.
وی ادامه داد: من در حوزه تئاتر فعالیت می کنم. به همین دلیل در گام اول بیشترین مطالعه‌ام به کتاب های حوزه ادبیات نمایشی و پژوهش های مربوط به آن است و پس از آن به کتاب های حوزه ادبیات داستانی و کتاب های تاریخی علاقه‌مند هستم.
این کارگردان تئاتر درباره آخرین کتابی که به مطالعه آن پرداخته است، گفت: مدتی پیش در نمایشگاه بانک و بورس حضور پیدا کرده بودم و به همین دلیل علاقه‌مند شدم که درباره با این حوزه اطلاعاتی را کسب کنم. به همین منظور کتابی را با نام «مبانی اطلاعات بورس» تهیه کردم و به مطالعه آن پرداختم که کتاب بسیار مفیدی بود و اطلاعات خوبی را در اختیارم قرار داد.
روشن در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید علت اصلی دور شدن جوان ها از مطالعه کتاب چیست؟ عنوان کرد: برخی علت این مساله را گرانی کتاب می دانند اما من عقیده ای متفاوت  دارم و فکر می کنم اگر هزینه کتاب را با محصولات دیگر مقایسه کنیم به هیچ وجه گران نیست. من فکر می کنم باید فرهنگ کتابخوانی و مطالعه به مردم آموزش داده شود و کتاب به عنوان یکی از کالاهای ضروری در سبد مصرفی خانواده ها قرار بگیرد.
وی در همین زمینه ادامه داد: معتقدم برخی مردم هنوز به این باور نرسیده اند که کتاب می تواند نقش مهمی در زندگی‌شان داشته باشد، قطعا اگر به این باور برسند سرانه مطالعه کتاب نیز در جامعه ما بالا خواهد رفت.
کتاب های الکترونیک ارزان ترند
کارگردان نمایش «کوپن» درباره کتاب های الکترونیک بیان کرد: من آشنایی نسبی با کتاب های الکترونیک دارم اما هیچ گاه خودم از این نوع کتاب ها استفاده نکرده ام، در حقیقت با این کتاب ها مخالف نیستم و فکر می کنم کتاب های الکترونیک حسن های زیادی دارد که از آن جمله می توانم به دردسترس بودن و یا ارزان تر بودن اش اشاره کنم.
روشن در پاسخ به این پرسش که بهترین کتابی را که در سال های اخیر در حوزه تئاتر مطالعه کردید چه بوده است؟ گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه هنرهای نمایشی کتاب های بسیار خوب و متنوعی منتشر شده است که انتخاب یکی از آن ها کار مشکلی است اما اگر بخواهم کتابی را معرفی کنم باید به کتاب «کار هنرپیشه روی خود» اثر استانیسلاوسکی اشاره کنم که با ترجمه زنده یاد مهین اسکویی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

وی افزود: مطالعه این کتاب هم برای بازیگران مفید است و هم برای مردم عادی که توجه زیادی بر اعمال، رفتار و ارتباطات انسانی دارند و می تواند کارای زیادی برایشان داشته باشد.

نظر شما