شناسهٔ خبر: 18162 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تولید بیش از یک میلیارد صفحه کتاب درباره دفاع مقدس در حوزه هنری

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه این مرکز در شرایط فعلی آماده انجام کارهای بزرگتری است، گفت: بیشترین تولیدات حوزه هنری در حوزه کتاب بود به طوری که در دوره گذشته بیش از یک میلیارد صفحه کتاب درباره دفاع مقدس منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم ابلاغ دوره دوم حکم ریاست محسن مومنی‌شریف در حوزه هنری صبح امروز، ۷ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از مدیران بخش‌های مختلف این مرکز برگزار شد. 

مومنی شریف در ابتدای این مراسم با بیان اینکه امیدوارم شاکر نعمت‌های خدا باشم تا اعتماد رهبر انقلاب از ما سلب نشود، گفت: از چهار سال پیش که کارمان را در حوزه هنری آغاز کردیم تا به امروز تفاوت‌های متعددی در شرایط و کارهای حوزه هنری ایجاد شده است. تمامی این تفاوت‌ها و نکات را طی سال‌های اخیر در یادداشت‌های روزانه می‌نوشتم تا از خاطرم نرود. 

وی ادامه داد: در آغاز مدیریتم در دوره گذشته دو مسئله درباره چگونگی مدیریت حوزه هنری همراه بود نخست آنکه عده‌ای حوزه هنری بی‌قید و شرط را در نظر داشتند که کلاً این نوع نگاه تاکید به دور شدن از اصول داشت. اگر در دهه ۷۰ شاهد این بودیم که گاهی از مسیر انقلاب انحراف می‌شدیم به خاطر وجود این نوع نگاه بود که در حوزه هنری نیز حاکم شده بود. گروه دوم کسانی بودند که قائل به انتقاد وضعیت موجود بودند و اعتقاد داشتند که حوزه هنری برای بازگشت به هدف اصلی خود باید نیم نگاهی به فعالیت‌های دهه ۶۰ داشته باشد. اما من معتقد به این دو امر نبودم چرا که حوزه در دهه ۶۰ و ۷۰ نمی‌تواند ضرورت‌های امروز را برطرف کند. حوزه هنری در این شرایط خاص باید متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد. دهه‌ای که با نگاه‌های مادیگرایانه مواجه است و باید با توجه به این نگاه ابزار متناسب برای دفاع از انقلاب را برگزیند. 

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه با توجه به شرایط گفته شده حوزه هنری نیازمند بازمهندسی بود، ادامه داد: همه مدیران طی سال‌های گذشته زحمات خود را کشیدند و اگر نبود این تلاش‌ها به هدف خود نمی‌رسیدیم. از دوران ریاست بنیانیان اتفاقات جدی در قوی‌تر شدن حوزه رخ داد. همه این نوع نگاه‌ها در حرکت دوباره حوزه کمک کرد. نگاه دیگری که حاکم بود تاکید بر موازی‌کاری حوزه هنری با دیگر سازمان‌ها داشت که البته این نوع نگاه هنوز هم مطرح است. 

رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه هنری امید هنر انقلاب است

مومنی شریف ادامه داد: برای بازسازی حوزه اسناد مختلفی را مدنظر قرار دادیم که در رأس آنها بیانات معظم رهبری انقلاب به عنوان یکی از بنیانگذاران و حامیان فعالیت‌های حوزه بود. ایشان از حوزه هنری به عنوان امید هنر انقلاب یاد کردند و به بنده فرمودند حوزه هنری مال انقلاب اسلامی است و باید بدرخشد. در آستانه کار مدیریت دوره قبل من از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب گزارشی در خصوص فعالیت‌های حوزه مطرح شد که در آنجا تاکیداتی مبنی بر خروج نیروهای انقلابی از انفعال دیده می‌شد. نکته دومی که در بازسازی حوزه هنری مورد توجه قرار گرفت فرمایشات شورای سیاستگزاری آن بود. براساس این اسناد حوزه هنری جدید راتعریف کردیم و چهار سیاست برای آن در نظر گرفتیم. 

رئیس حوزه هنری با اشاره به سیاست‌های مدیریتی ۴ سال گذشتته خود ادامه داد: حوزه هنری در این مدت به عنوان کانون هنر انقلاب در درجه نخست فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف ترویج، تبیین، آموزش و تعامل قرار داد و در ادامه جریانسازی در فضای ادبیات کشور و حضور مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد. بر همین اساس در بخش تولید به موضوعات مختلف از جمله انقلاب و بیداری اسلامی، دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی، شناسایی تمدن اسلامی و عدالت و پیشرفت را مدنظر خود قرار داد. با توجه به رویه فعالیت‌ها در دوره گذشته باید گفت بیش از ۹۰ دصد کارهای انجام شده طی این مدت با تاکید بر موارد تعریف شده فوق بود و کمتر اثری را می‌توانستیم بیابیم که غیرمرتبط با این موضوعات تولید شده باشد. از نظر کیفیت نیز تاکید بر این بود که اثر هنری تولید شده در حوزه هنری باید بتواند از وجه هنری خود دفاع کند؛ چرا که هنر انقلاب اسلامی همیشه از دست کسانی که حرفی برای گفتن نداشتند و صرفا از این حوزه استفاده می‌کردند ضربه خورده است. 

مومنی شریف با بیان اینکه تاکید در تولید اثار هنری بر مخاطب‌محوری بوده است یادآور شد: از این جهت راه‌های متعددی برای رسیدن به این امر را تعریف کرده‌ایم که از جمله این موارد بازخورد رسانه‌ای تولیدات ارائه شده و آسانتر کردن توزیع این آثار بود.

وی با  اشاره به فعالیت در دوره‌ای پیش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته بویژه دهه ۷۰ افتاد حوزه هنری از فعالیت‌های اصلی خود دور ماند به همین خاطر مخاطبان خود بویژه در میان متدینین را از دست داد. در چهار سال گذشته تلاش کردیم این اعتبار به حوزه هنری بازگردد و حالا نیز به لطف همکاران حوزه هنری به عنوان یک برند مطرح است علاوه بر این مسئولان هم نگاهشان به حوزه هنری توام با احترام است.

تولید بیش از یک میلیارد صفحه کتاب درباره دفاع مقدس در حوزه هنری

وی با بیان اینکه حوزه هنری در حال حاضر آماده پذیرش کارهای بزرگ است، به گزارشی از کارهای انجام شده اشاره کرد و افزود: از جمله کارهای برجسته‌ای که در چهار سال گذشته در سایه عنایت رهبر انقلاب انجام شد، تولید کتاب بوده است که رویه ما در این زمینه مورد اقبال قریب بر ۲۰ ناشر نیز قرار گرفته است. در این زمینه می‌توانیم بگوییم که حوزه بویژه در موضوع انقلاب و دفاع مقدس می‌درخشد براساس آمار ارائه شده در سال‌های اخیر یک میلیارد و ۸۰۰ صفحه کتاب تولید کردیم که از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ صفحه و موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد. سال گذشته که سال بدی برای نشر کشور بود حوزه هنری بیش از ۲۵ درصد چاپ آثار را به خود اختصاص داده بود. 

اهتمام ویژه به زبان فارسی در دوره جدید مدیریت

رئیس حوزه هنری ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها می‌توان از تولید صدها ساعت انیمیشن در حوزه‌های مختلف یاد کرد که توانست اعتماد خانواده‌ها را به خود جلب کند. در حوزه سینما نیز راه را به درستی رفت و به همین جهت به آینده این سینما خوشبین هستیم. اتفاقات زیادی سال‌های گذشته در حوزه سینما و اکران فیلم‌ها افتاد اما حوزه از امکاناتش استفاده کرد و در این زمینه درست قدم برداشت. در کنار این ورود به عرصه نوشت‌افزار در حوزه هنری کودک و نوجوان یکی دیگر از اموری بود که به آن توجه کردیم که البته امسال بهتر از سال گذشته فعالیت‌ خواهیم کرد. این حوزه از جمله موضوعاتی بود که برخی از دوستان می‌گفتند ورود به آن چه ربطی به حوزه هنری دارد اما من در نزد رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردم که حوزه هنری به همه مواردی که به انقلاب مربوط است توجه می‌کند. تولید نشریه سوره اندیشه یکی دیگر از کارهای خوب این دوران بود که مورد توجه اهالی فن نیز قرار گرفت. 

وی ادامه داد: توجه به زبان فارسی یکی دیگر از ارکان حوزه هنری طی سالهای گذشته بود که البته در دوره جدید بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. تبدیل دفتر ترجمه به مرکز ترجمه یکی دیگر از اقدامات طی سالهای اخیر بود که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب انجام شد. اردو، انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی از جمله زبان‌های اولویت‌دار ما در این مرکز است که البته با مطالعه انتخاب شده است. برگزاری جشنواره هنری ایران ۱۴۰۴ یکی از موضوعات فراموش شده بویژه در دولت پیشین بود. به همین خاطر حوزه هنری وارد این موضوع شد و تولید آثار را در این زمینه برعهده گرفت. در مجموع باید بگویم که استراتژی ما در تولید آثار از نگاه درآمدزایی به سرمایه‌گذاری سوق پیدا کرد. 

بخش دوم صحبت‌های مومنی شریف به برنامه‌های جدید در دوره جدید فعالیت‌هایش اختصاص داشت که وی در این زمینه گفت: در بخش‌های تولیدی و آموزشی راه خود را پیدا کرده‌ایم و این مسیر ادامه خواهد داشت، اما دغدغه من در مدیریت جدید درباره فرهنگ سازمانی حوزه است. در این زمینه باید تاکید بیشتری داشته باشیم. 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نگاه به عرصه هنر باید جهادی باشد. بر همین اساس مدیریت جهادی در حوزه هنری تعریف شد که این موضوع نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. نگاه اخلاق‌محور و پژوهشی دو تاکید دیگر من در دوره مدیریت جدید خواهد بود. 

نظر شما