شناسهٔ خبر: 18173 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پنجمین سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی بی هیچ برنامه‌ای در راه است

پنج سال پس از درگذشت مهدی آذریزدی، هیچ مراسم ویژه‌ای برای گرامیداشت وی و نیز روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که همزمان با سالروز درگذشت وی نامگذاری شده از سوی نهادهای دولتی و خصوصی تدوین و در دست اجرا قرار نگرفته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نزدیک به پنج سال از درگذشت مهدی آذریزدی بنیانگذار داستان نویسی کودک و نوجوان نوین ایران در تیرماه سال ۸۸ می‌گذرد و پیگیری‌ها از استان یزد که خانه ادبی این نویسنده ماندگار  تاثیرگذار ایرانی است حکایت از آن دارد که مسئولان این استان هیچ برنامه‌ریزی مشخصی برای سالگرد درگذشت این نویسنده فقید که از معدود مناسبت‌های ملی ادبی تقویم ماست در زادگاه وی تدارک دیده نشده است.

بر ایساس این گزارش تنها نهادی که امسال در استان یزد برای ادبیات کودک و نوجوان در تدارک برنامه‌ریزی و اجرای مراسمی است بنیاد ملی نخبگان به شمار می‌رود که اعلام کرده برنامه خود را در آبان‌ماه و هفته کتاب کودک تدارک می‌بیند.

مهدی آذر یزدی ۱۸ تیرماه سال ۸۸ و پس از تحمل درد فراوان ناشی از بستری طولانی مدت در بیمارستانی در تهران درگذشت. پس از درگذشت وی مسئولان وقت سیاسی و فرهنگی استان یزد در تکاپوی فراوانی برای انتقال پیکر وی به شهر یزد شدند و بر خلاف خواست فرزندخوانده وی که مایل به دفن او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بود، پیکر وی را به یزد منتقل کردند و در قبرستانی محلی واقع در محله خرمشاد یزد که منزل پدری آذریزدی در آن واقع شده بود به خاک سپرده شد؛ قبرستانی که مدت‌ها قبل از مهدی آذریزدی در آن پیکر دیگری به خاک سپرده نشده بود و بعد از وی نیز سپرده نشد.

موقعیت مزار آذر یزدی به شکلی است که با وجود قرار گرفتن در میانه شهر به دلیل موقعیت خاص مکانی خود و ادعای شهرداری و بناید شهید استان در مورد مکان آن و بسته بودن در وروردی آن گورستان در بیشتر اوقات سال کمتر محل رفت و آمد  قرار می‌گیرد. ا این حالوعده‌های مدیران استانی و کشوری در موزد ساخت مزار و مقبره‌ای شایسته آذر یزدی و نیز برپایی جایزه ادبی ملی به نام وی و تبدلی مزار وی به یک مرکز فرهنگی همگی چیزی بیش ازیک شعار نبوده است.

پس از فوت و دفن مهدی آذریزدی در یزد، مسئولتن وقت ارشاد یزد قول ساخت بنیادی فرهنگی به نام وی و نیز ساخت مقبره‌ای برای آن را دادند. بنیاد با وجود تاسیس دبیرخانه‌ای برای خود به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مدیران رده‌بالای وزارت ارشاد وقت و نیز فرصت سوزی و منفعت طلبی برخی مدیران فرهنگی وقت استان یزد نتوانست به تاسیس برسد. با این حال این دبیرخانه اقدام به برپایی مسابقه‌ای به منظور طراحی بنایی بر مقبره آذریزدی زد که به گفته مسئول وقت آن زمان دبیرخانه بنیاد، طرح برگزیده نیز از میان آن انتخاب شد و حتی در سفر دوم استانی رئیس جمهور وقت نیز بودجه‌ای برای ساخت آن در نظر گرفته شد اما این طرح عمرانی فرهنگی در نهایت فرجامی بهتر از خاک خوردن در اتاق‌های استانداری یزد پیدا نکرد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که از سال ۹۱ و با تایید شورای فرهنگ عمومی روز ۱۸ تیرماه که مصادف با سالروز درگذشت مهدی آذریزدی است به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم نامگذاری شده است و تاکنون حتی نهادهای ادبی شهر تهران نیز برنامه ویژه‌ای برای گرامی‌داشت این روز اعلام نکرده‌اند.

این رویدادها باعث شده که در روزهای اخیر برخی از فعالان فرهنگی و ادبی شهر یزد با انتقاد از رویه جاری به صرافت این اظهار نظر بیافتند که ای کاش مهدی آذریزدی هیچ‌گاه در زادگاهش دفن نمی‌شد تا شاهد تداوم بی‌مهری به خود حتی پس از مرگش باشد.

نظر شما