شناسهٔ خبر: 18183 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر شیعی در «اسماءالحسنی» جلوه‌گر می‌شود

علی وزیریان دبیر دهمین نمایشگاه اسماءالحسنی از اعمال تغییرات تازه ای در این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد که از سال آینده بخش هنر جدید و آثار حجمی به نمایشگاه اسماءالحسنی اضافه خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی وزیریان دبیر نمایشگاه اسماءالحسنی که دهمین دوره آن روز یکشنبه ۸ تیرماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می کند نمایشگاه امسال و افزودن بخشی با عنوان «جلوه ای از هنر شیعی» گفت: این نمایشگاه هر ساله برگزار می شود و هر سال نیز برخی از شرکت کنندگان سعی دارند به آثار سنتی رجوع داشته باشند و به همین دلیل خواستیم با بازسازی بخشی از آثار سنتی حروف نگاری اسماءالحسنی که در اماکن مذهبی به کار گرفته می شد، این بخش را قوی تر کنیم تا دسترسی طراحانی که به این سبک از آثار گرایش دارند، آسانتر شود.

وی افزود: این آثار در گذشته های دور در مساجد و اماکن مذهبی به ویژه در گچ بری ها، کاشی‌کاری‌ها و یا ظروف سفالی به شیوه سنتی وجود داشته است که به دلیل قدمتی که دارند قابل استفاده نیستند و امسال کانون هنر شیعی بخشی از این آثار را گردآوری و به صورت گرافیکی بازسازی کرده است تا در دسترس طراحان باشد.

دبیر نمایشگاه اسماءالحسنی درباره آثار بخش مسابقه دهمین نمایشگاه اسماءالحسنی توضیح داد: امسال هم برخی از هنرمندان رویکردی به آثار سنتی داشته اند و برخی هم سعی کرده اند نگاه مدرن و معاصر به این هنر داشته باشند.

او آثار این دوره از نمایشگاه را نسبت به سال گذشته بنا براظهارات هیئت داوران بسیار پویاتر عنوان کرد و گفت: هیئت داوران اعلام کردند که آثار این نمایشگاه همچنان پویا، نو و تازه است که با رویکرد گرافیکی نیز همراه است.

کارگردان فیلم «یک وجب از آسمان» در بخش دیگری از سخنانش درباره استفاده از عنوان حروف نگاری به جای تایپوگرافی در این نمایشگاه هم بیان کرد: موضوع این نمایشگاه کلام است و هنرمندان باید با حروف کار کنند اما تایپوگرافی معنای مشخصی را در فرهنگ غربی دارد که متفاوت از حروف نگاری است و به همین دلیل ما از دوره دوم این نمایشگاه عنوان حروف نگاری را برگزیدیم که شامل همه نوع هنری مرتبط با حروف می شود.

این طراح گرافیک همچنین از ایجاد تغییرات عمده در برگزاری این نمایشگاه از سال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده قرار است بخش های دیگری هم به این نمایشگاه اضافه شود که شامل آثار حجمی، دیجیتال آرت و در مجموع هنر جدید خواهد بود.

وی دلیل این تغییرات را گرایش بیشتر هنرمندان به کار کردن در بخش های مختلف هنری با موضوع اسماءالحسنی عنوان کرد و گفت: هنرمندان بسیاری گرایش دارند که شکل دیگری از هنرها را در قالب موضوع اسماءالحسنی تجربه کنند و امسال قصد داشتیم چنین تغییراتی را اعمال کنیم که مشکلات مالی مانع از انجام آن شد.

وزیریان در خاتمه تصریح کرد: این نمایشگاه همچون همیشه به طور مستقل و بدون وابستگی به جایی تنها با حمایت برخی از مراکز برگزار شده است و امیدوار هستیم که از سال آینده این تغییرات را اعمال کرده و بخش های جدیدی را به این نمایشگاه اضافه کنیم.

مراسم گشایش دهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری اسماء الحسنی و اهدای جوایز به برگزیدگان آن، روز یکشنبه ۸ تیرماه در تالار استاد شهناز خانۀ هنرمندان ایران برگزار می شود. این مراسم از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز و تا پس از افطار ادامه دارد.

 آثار بخش مسابقه که شامل ۴۰ اثر از ۳۴ طراح است در نگارخانه ممیز و آثار بخش جنبی در گالری زمستان به نمایش در می آیند.

«جلوه ای از هنر شیعی» عنوان این بخش جنبی نمایشگاه است که به همت کانون هنر شیعی گردآوری و بازسازی و ارائه شده است. این موسسه هنری تاکنون قریب به ۵۰۰ اثر نفیس با موضوعات قرآنی، اهل بیت، پایداری و آرایه ها را جمع آوری و بازسازی کرده است که بخش قابل توجهی از این آثار با کیفیت بالا در سایت این موسسه قابل دسترسی است.

۴۰اثر ارائه شده در بخش جنبی نمایشگاه امسال اسماالحسنی منتخبی است از آثار بدیع قدما در بخش قرآنی این کانون هنری که متناسب با موضوع آثار نمایشگاه حاضر انتخاب و توسط تیمی متشکل از استادان خط و گرافیک بازسازی و ارائه شده است.

این آثار غالباً دارای شناسنامه بوده و سعی شده تا در حد امکان و دسترسی به منابع موثق توضیحاتی راجع به هر اثر در ذیل آن درج شود. نمایش این تصاویر بازتابی است از معانی عمیق دینی بر پایه سنت های بصری اسلامی با مضمون اسماء الحسنی.

دهمین نمایشگاه اسماءالحسنی با حمایت مرکز آفرینش های هنری مسجد مقدس جمکران، خانه هنرمندان ایران و با همکاری کانون هنرشیعی و شرکت فناوری اطلاعات شبکه سفيد برگزار شده است.

کاتالوگ نمایشگاه نیز در قطع رقعی و در ۳۲ صفحه به صورت چهار رنگ حاوی اطلاعات نمایشگاه ، آثار و اسامی راه یافتگان ، مقدمه ای به قلم زنده یاد عبدالمجید حسینی راد ، معرفی داوران و ... چاپ شده است که در مراسم افتتاحیه ارائه می شود.

نظر شما