شناسهٔ خبر: 18254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حوزه هنری سفارش پایان‌نامه‌های انیمیشن می‌دهد

مدیر واحد آموزش و پژوهش مركز مطالعات و انیمیشن حوزه هنری از ایجاد هماهنگی با آموزش عالی برای بهره‌برداری از پژوهش‌های كشور در حوزه انیمیشن و سفارش تحقیق در این حوزه خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، احسان راطبی درباره تولیدات واحد آموزش و پژوهش مركز مطالعات و انیمیشن حوزه هنری گفت: در این مركز كتاب‌هایی تولید و منتشر شده كه بخش عمده‌ای از آن ترجمه و بخشی از آنها به تألیف اختصاص داشته‌اند. مركز در این مدت نه چندان كوتاه تجارب ارزنده‌ای اندوخته است و در روند اجرایی خود به شكلی رسیده‌ است كه به نظر می‌رسد نیاز به بازطراحی سازمانی برای بهبود فرایندها و چابكی بیش‌تر در انجام ماموریت‌ها دارد و طبق نظر مدیریت مركز در طراحی جدید آموزش و پژوهش جدی‌تر از پیش عمل خواهد كرد.

وی ادامه داد: مركز انیمیشن با جدی گرفتن آموزش و پژوهش می‌تواند ثمرات آن را هم در روند تولید خود ببیند و هم نتایج آن را به جامعه انیمیشن ایران هدیه دهد. پیش از این واحد آموزش و پژوهش در مركز فعال بوده و دوره‌های آموزش انیمیشن را هم برای مراكز استانی برگزار كرده است كه چنین اموری در دوره جدید مدیریت حوزه به معاونت آموزش و پژوهش حوزه هنری منتقل شد.

راطبی با تشریح برنامه‌های مركز آموزش و پژوهش خاطرنشان كرد: تأسیس كتابخانه تخصصی انیمیشن در مركز انیمیشن برای نخستین بار در كشور، طراحی و بارگذاری نشریه آن‌لاین با موضوع انیمیشن با محتوای مقالات تألیفی و ترجمه، رونمایی از كتاب‌های مركز انیمیشن به قصد آموزش، طراحی نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی برای هنرمندان و كارمندان مركز به گونه‌ای كه هنرمندان و كاركنان مركز همیشه در معرض یادگیری باشند، برگزاری كلاس زبان انگلیسی برای افزایش مهارت در مكالمه زبان انگلیسی و برگزاری نشست‌های چالشی و انتقادی در زمینه ساخته‌های مركز انیمیشن به قصد خود انتقادی بخشی از برنامه‌های درنظر گرفته شده از سوی واحد آموزش و پژوهش هستند.

وی با بیان اینكه كلاس‌های كنترل پروژه برای انجام بهتر وظایف سازمانی در مركز انیمیشن برگزار می‌شود، گفت: واحد آموزش و پژوهش در چشم‌انداز خود بنا دارد كه مركز به سازمانی یادگیرنده و یاددهنده تبدیل شود. برگزاری كلاس كنترل پروژه و نشست‌هایی از این دست برای همین منظور است. همچنین جلسات نقد و بررسی انیمیشن‌های روز دنیا و كلاس‌های آموزشی «انیمه» (انیمیشن ژاپنی) و «مانگا» (كمیك‌استریپ ژاپنی) برای هنرمندان مركز در حال برگزاری است و سعی می‌شود برای پربارتر شدن این كلاس‌ها از اساتید مطرح انیمیشن نیز بهره گرفته شود.

مدیر واحد آموزش و پژوهش مركز انیمیشن از به کارگیری و احیای پایان نامه‌های مرتبط با انیمیشن در این مركز خبر داد و افزود: پایان نامه‌های زیادی در ارتباط با انیمیشن نوشته شدند كه تعدادی از آن‌ها قابل استفاده‌اند اما مهجور مانده‌اند و ما درصدد استفاده از آن‌ها به سه روش هستیم. سخنرانی مولفان پایان نامه‌ها با موضوع پایان نامه‌شان و یا استخراج مقالات مختلف از پایان نامه‌ها و یا انتشار به صورت كتاب برای عموم مخاطبان.

راطبی اضافه كرد: با ایجاد هماهنگی و ارتباط سیستماتیك با آموزش عالی ضمن احیا و بهره‌برداری از پژوهش‌های پیشین كشور در حیطه‌های مورد نظر مركز انیمیشن به پژوهشگران در قالب پایان‌نامه سفارش تحقیق داده می‌شود.

وی به فرآیند آموزش مستندسازی اشاره كرد و گفت: در تولید علم و ثبت سند در طرح‌های انیمیشن، فعالیت‌های مستندسازی صورت نمی‌گیرد در حالیكه اگر پروژه‌های مختلف مستندسازی شوند، نیازی به تولید از صفر و اختراع دوباره چرخ نخواهد بود.

راطبی در پایان به اتاق فكری كه در مركز آموزش و پژوهش تشكیل خواهد شد اشاره كرد و گفت: برای تولید انیمیشن قبل از هر چیز نیاز به فیلمنامه و قبل از آن محتوای درست است كه منطبق با فرهنگ كشور باشد. این اتاق فكر شورایی است كه محتوا را طراحی و پیشنهاد می‌كند و طرح‌ها و فیلم نامه‌هایی را كه به مركز می‌رسد دروازه بانی می‌كند.

نظر شما