شناسهٔ خبر: 18355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست هم‌اندیشی سینمای کودک برگزار می‌شود

نشست خبری دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان دیروز برگزار شد. مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره کودک، در این نشست به نکات مهمی اشاره کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ مسعود شاهی دیروز در جمع خبر‏نگاران اعلام کرد: اولویت با فیلم هایی است که برای کودکان ساخته شده اند. به گفته مسعود شاهی این جشنواره از 11 مهر ماه آغاز می شود و زمان بر پایی اش نیز به 4 روز کاهش یافته است.

به گفته مسعود شاهی بودجه جشنواره حداقل 4/5 میلیارد تومان است .نکته کلیدی و مهم صحبت های دبیر جشنواره جایی بود که سخن از فیلم های سفارشی فارابی به میان آمد. اتفاقی که در سال های اخیر زیاد شاهدش بودیم ولی ظاهراً سیاست های سینمایی فارابی با رفتن مدیران ریل گذار تغییرات زیادی کرده است. تا آنجا که ظاهراً امسال فیلمی به سفارش فارابی و برای حضور در جشنواره کودک تولید نشده است.این شاید مهمترین جمله ای بود که مسعود شاهی در نشست خبری اش به زبان آورد: «فیلمی برای تولید سفارش نداده ایم.»

 مسعود شاهی گفت: به نظرم شان سینمای کودک و نوجوان بسیار فراتر از اندازه های کنونی آن است. توقعی که من از این جشنواره دارم مبتنی بر اصولی است که دوست دارم نسل کودک و نوجوان فعلی طبق آن اصول رشد کنند. قطعاً یکی از بهترین مکان هایی که این اصول را می توان به کودک منتقل کرد سینماست. حالا این اصول هر چقدر دقیق تر باشد من به عنوان یک مدیر راحت تر می توانم آن را به جریان سینما تبدیل کنم. متاسفانه در انتقال این اندیشه ها یا تبدیل اش به بحث سینما کم کاری شده. سینمای کودک ما فقط ارائه یک داستان یا پرداخت فضای خاص یک هنرمند نیست و اینها باید تبدیل به یک جریان می شد. همان جریانی که ما در فرهنگ دینی و اعتقادی خودمان داریم.

اولین نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور مهدی مسعودشاهی دبیر این جشنواره جمعی از مدیران و اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه 9 تیر ماه در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

مسعودشاهی در ابتدای این نشست با تبریک پیروزی تیم ملی والیبال ایران گفت: امیدوارم از الگوهای مدیریتی موفقی که در جمهوری اسلامی وجود دارد برای بهبود وضعیت سینما به خصوص سینمای کودک و نوجوان استفاده کنیم.

وی افزود:‌برنامه‌ریزی‌های برای جشنواره کودک در ادامه روند سال‌های گذشته انجام شده است اما به حق نیازمند فعالیت بیشتری است باید آسیب‌ها شناخته شود و به کمک هم راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات داشته باشیم.البته بنیاد سینمایی فارابی برنامه‌ریزی‌های برای سینمای کودک انجام داده که امیدواریم حرکت جدیدی برای سینمای کودک باشد.

مسعودشاهی ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها برنامه‌ریزی جشنواره تا جشنواره است که در راستای آن باید از برگزاری جشنواره کودک در یکسال تا برگزاری دوره بعدی آن برنامه‌های مرتبط با سینمای کودک انجام شود.

وی همچنین از برگزاری یک نشست با عنوان هم اندیشی سینمای کودک و نوجوان خبر داد و گفت: این نشست‌ها قرار است با حضور صاحب‌نظران و صاحبان تفکر در موضوع کودک و نوجوان برگزار شود و این جلسات ‌هم‌اندیشی با سرفصل‌های تولید و اکران در زمینه سینمای کودک برگزار می‌شود و امیدواریم این هم‌اندیشی باعث حل مشکلات سینمای کودک شود.

وی افزود: دبیر این هم‌اندیشی تعیین شده و به زودی اعلام می‌شود و برنامه‌هایی برای دعوت از صاحب‌نظران این حوزه وجود دارد که دبیر کارهای مربوط به آن را انجام می‌دهد.

مسعودشاهی در بخش پرسش و پاسخ این نشست که پس از ایراد صحبت‌های ذکر شده برگزار شد دبیر این نشست‌های هم‌اندیشی را اسدالله اعلایی معرفی کرد.

وی در خصوص جشنواره کودک افزود: امسال در بخش جنبی جشنواره تلاش شده تا برنامه‌هایی مرتبط با رشد و شکوفایی سینما برگزار شود و از برگزاری بخشهای جنبی که از جذابیت سینمایی جشنواره می‌کاهد جلوگیری شود.

مسعودشاهی ادامه داد:‌جشنواره کودک دچار سردرگمی است به این معنی که ابزارهایی که این روزها  در اختیار کودکان است خیلی مناسب نیست و نیاز به اصلاح دارد. ابزارهایی که این روزها کودکان استفاده می‌کنند باید مورد نظارت قرار بگیرد و باید دریابیم که چطور آنها را مدیریت کنیم بنا داریم در کارگروه‌هایی در جشنواره کودک موضوع مدیریت اینگونه ابزارهای مرتبط با کودکان را بررسی کنیم.

وی با اشاره به حضور تکنولوژی‌های جدید و ارتباط آن با کودکان گفت: متاسفانه محاسن تکنولوژی در بخش‌های فرهنگی مشخص نیست و چگونگی به خدمت گرفتن ابزار تکنولوژی در فرهنگ باید به وسیله سینما تعریف شود.

وی درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال گفت: اولویت امسال ما فیلم‌های «برای کودک» است زیرا جذابیت جشنواره و سینما را برای کودکان بیشتر می‌کند البته توجهاتی هم به بخش فیلم‌های «درباره کودک»‌ شده است.

دبیر بیست‌و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره بحث اکران فیلم‌های کودک گفت: همیشه بحث آموزش و پیشگیری بهتر از درمان است و با هزینه‌هایی که بخواهیم بعد از مشکل با آن مقابله کنیم می‌توانیم در بخش آموزشی و تولید در سینما بیش از وقوع بحران از آن پیشگیری کنیم و یا با برنامه‌ریزی بلند مدت این آسیب‌ها را کم کنیم.

وی ادامه داد: از این رو بخشی طراحی شده تا سالن‌ها را ارزیابی کند سالن‌های ما اصلا برای کودکان طراحی نشده ما باید برخی از سالن‌هایمان را با هماهنگی برای کودکان طراحی کنیم و نحوه صندلی‌ها و چیدمان به گونه‌ای باشد که کودکان با رضایت در سینما بنشینند و این کار باعث افزایش تمایل بخش خصوصی در اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  سانس‌های سینما نیز باید برای کودکان برنامه‌ریزی شود گفت: آموزش و پرورش هم ظرفیت‌هایی دارد که قابل استفاده است همچنین در بحث مستند و انیمیشن سینمای کودک ظرفیت وجود دارد و باید اهمیت بیشتری برای مدیریت آنها قائل شویم.

مسعودشاهی ادامه داد: باید ظرفیت‌های جدید جذب شود و طوری مدیریت کنیم که ظرفیت‌های بالقوه موجود در حوزه سینمای کودک فعال شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش فارس‌، مسعودشاهی در پاسخ به سوالی درباره بحث نشست‌های هم‌اندیشی گفت:‌برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری نشستی با صاحب‌نظران و مدیران سینمای کودک با دبیری آقای اعلائی انجام شده که ایشان در اسرع وقت برنامه‌های خود را اعلام می‌کند که البته برنامه‌های جالبی برای آن در نظر گرفته شده و تاثیر آن در دوره‌های بعدی جشنواره فیلم کودک مشخص می‌شود.

مسعود شاهی در پاسخ به این سوال توضیحات بیشتری درباره بخش جنبی و ارتباط آن با سینما ارائه کنید گفت: بخش جنبی به این معناست که جدا از اهداف اصلی جشنواره نخواهد بود یعنی در کنار برنامه اصلی مسابقه قصه‌نویسی راه بیافتد که کودکان درگیر این کار شوند و بعد با فیلم قصه‌گو ارتباط برقرار کنند و این باعث می‌شود که از سینما گریز نداشته باشند.

وی افزود : برنامه امسال در دو سطح قصه‌نویسی برای کودکان و یکی دیگر ایجاد کارگاه‌های قصه‌نویسی برای علاقمندان به این حوزه و بزرگسالان است.

وی افزود: بخش دیگری هم در جشنواره امسال وجود دارد که مسابقه فیلم‌سازی درباره محیط و زندگی کودکان که در جریان آن قرار است فیلم‌های کوتاه ساخته شود و کارگاه‌های تولید فیلم ساخته شود.  مسعودشاهی همچنین از برگزاری کارگاه انیمیشن زنده خبر داد و گفت: در این کارگاه یک محیط آموزشی ایجاد می‌شود که در آن به آموزش ساخت انیمیشن چند ثانیه‌ای با موبایل پرداخته خواهد شد. وی افزود:  از این رو برنامه‌های جنبی در راستای سینماست و نمی‌خواهند تضاد بین فضای شاد و سینما وجود داشته باشد که کودکان از یک محیط شاد ناگهان وارد سالن سینما شوند و تحمل سالن برایشان سخت گردد.به همین دلیل برنامه‌های جنبی را بر اساس موضوعات مذکور طراحی کردیم.

دبیر جشنواره کودک و نوجوان درباره دلیل کاهش روزهای جشنواره بیست‌وهشتم گفت: امسال برگزاری جشنواره مصادف است با جشنواره بین‌المللی دیگری در اصفهان از این رو تغییراتی در زمان جشنواره و کوتاه کردن آن به وجود آمده که البته سعی می‌شود فقط امسال این اتفاق بیفتد.

 

مسعودشاهی درباره نقش موسیقی کودک در جشنواره امسال گفت: موسیقی بخشی از فیلم است و وقتی درباره موسیقی صحبت می‌کنیم باید از اجزای فیلم باشد تلاش می‌کنیم این بحث عملی شود البته سطح جشنواره کودک بین‌المللی است اما سعی می‌کنیم در جریان اصلی کار و بحث موسیقی درون فیلم‌ها بپردازیم.

وی در پاسخ به این سوال جشنواره چقدر دغدغه تولید و نمایش آثار کودک را دارد گفت: در بدو ورود مدیریت تازه بنیاد فارابی توجه ویژه‌ای به بحث کودک شد و تلاش و پیشنهاداتی به فیلم‌سازان کودک داشته‌ایم و مسیر به این ختم شد که تحولی در فیلم‌های کودک ایجاد شود.

مسعودشاهی ادامه داد: امسال ما هیچ فیلمی‌ را سفارش ندادیم و بنیاد فارابی تنها به صورت مشارکت و وام به چند فیلم کمک میکند که البته مشارکت حداکثر 50 درصد بوده و در بخش وام هم از 12 فیلم در مرحله تولید و چند فیلم در مرحله نگارش حمایت‌هایی انجام شد.

وی همچنین خبر از اکران فیلم‌های برجسته کودک در ماه مبارک رمضان داشت و گفت : فیلم‌های برجسته کودک که سال‌های گذشته به نمایش درآمده برای فضاسازی پیش از جشنواره و جذب مخاطب در ماه مبارک رمضان به نمایش درمی‌آیند که در حال حاضر رایزنی برای انتخاب این سالن‌ها در حال انجام است.

دبیر بیست‌و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت بودجه این جشنواره گفت: وقتی بنگاه‌های اقتصادی پولشان را جای دیگر خرج می‌کنند یعنی پول وجود دارد اما باید با مدیریت فرهنگی جذب فرهنگ شود.

وی افزود:‌ما به بودجه بیشتری نیاز داریم و امیدوارم با نگاه به بخش فرهنگی سرمایه‌های نهادهای سرمایه‌گذار را جذب موضوع کودک کنیم زیرا موضوع کودک در بلند مدت بازگشت سرمایه برای کشور دارد.

مسعودشاهی در پاسخ به این سوال که وضعیت اکران فیلم‌های کودک باید چگونه باشد گفت: جاذبه‌های یک فیلم سینمایی برای اکران بخش اقتصادی یک فیلم است اما در بعضی موارد فیلمی همه جذابیت‌ها را ندارد اما باید اکران شود برای اینگونه فیلم‌ها کارگروهی تشکیل شده تا با هم‌اندیشی بین نهادهای مرتبط روش اکران این فیلم‌ها مشخص شود.

وی در مورد شفاف‌سازی مبلغ بودجه جشنواره کودک گفت: 2 میلیارد تومان بودجه برگزاری این جشنواره در تهران است که قطعا در اصفهان هزینه‌هایی برای پذیرایی، رفت‌و آمد و غیره خواهد شد که به احتمال زیاد این هزینه‌ها بیشتر از بودجه تهران است.

وی افزود: 2.5 میلیارد تومان جدای از بودجه تهران در سال گذشته در اصفهان هزینه شده که البته برای جشنواره‌ای که به مبانی و زیرساخت می‌پردازد رقم حیلی مناسبی نیست اما به هر صورت این جشنواره نباید تعطیل شود و موضوع کودک باید جدی گرفته شود. مسعودشاهی به همکاری با نهادهای دیگر برای اکران فیلم‌های کودک اشاره کرد و گفت: قطعا نهادهایی هستند که سالن‌هایی دارندو از آنها به خوبی استفاده نمی‌شود این سالن‌ها را می‌شود بهینه‌سازی برای استفاده کودکان کرد و به گونه‌ای طراحی شوند که کودکان ضمن تعالی و رشد بتوانند با فضای آن ارتباط برقرار کنند که همه اینها قرار است در جلسات کارگروه‌های مذکور مطرح شود. وی در پایان اشاره کرد تعداد فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان خوب است و یک کارگروه بازبینی در حال دیدن فیلم‌ها است  همچنین میهمانان خارجی اعم از تولید‌کنندگان و سازندگان میهمان جشنواره هستند و با توجه به زمان و ظرفیت باید ببینیم چقدر از برنامه‌های ما قابل اجرا است.

نظر شما