شناسهٔ خبر: 18415 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم نمادین سالروز ورود امام‌رضا به نیشابور برگزار شد

همزمان با دهم تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، آیین استقبال از کاروان نمادین رضوی با حضور معاون وزیر ارشاد و دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ آیین بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور که از مجموعه برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، همه ساله به همت مردم نیشابور و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی این شهرستان برگزار می‌شود.

احترام به مقام امامزاده محمد محروق(ع)، اجرای اسلم طوسی و ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به نیشابور، اجرای تعزیه ضامن آهو، برپایی شب شعر و سخنرانی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله برنامه‌های سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور بود.

همچنین هنرمندان نیشابوری حدیث مشهور سلسلة الذهب را به طول 1235 متر کتابت کردند. تابلوی فیروزه‌کاری با عبارت «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)» نیز با حضور معاون وزیر ارشاد رونمایی و به موزه حرم مطهر اهدا شد.

به همین مناسبت فردا (پنجشنبه 11 تیرماه) نیز میزگرد علمی «چگونگی هجرت امام رضا(ع) به ایران و تبیین حدیث سلسلة الذهب» با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری رئیس هیأت علمی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، محمد صادق علمی، حجت‌الاسلام جواد نظافت و حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی از اعضای هیأت علمی این بنیاد برگزار می‌شود.

 علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم گفت: حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو گذشته از نگاه اعتقادی و سیاسی آن، یک حرکت فرهنگی بود که در نیشابور نمونه بارز آن ظهور کرد و اثراتی در جامعه مسلمین و شیعیان بر جای گذاشت که تا به امروز خیر و برکات این سفر نمایان است.

وی افزود: خداوند این عزت را به مردم متدین نیشابور اعطا کرد که امام رضا(ع) در طول سفر طولانی خود از مدینه تا مرو حدیث ارزشمند و گرانبهای سلسلة الذهب را در این شهر بیان کردند و باعث عزت مردمان این سرزمین شدند.

وی ادامه داد: وجود امام رضا(ع) در خراسان مایه برکت است که بر همین اساس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در خراسان تأسیس شده است تا بتواند در جهت ترویج و اعتلای فرهنگ رضوی در داخل و خارج از کشور فعالیت کند.

معاون وزیر ارشاد افزود: امیدواریم به انتظارات مقام معظم رهبری در توسعه مسائل فرهنگی که زیرساخت همه مسائل است توجه و اهتمام بیشتری داشته باشیم و شاهد باشیم فرهنگ در جامعه به عنوان یک اصل مطرح است و تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی  با زیرساخت فرهنگی به ثمر نشیند و نتایج آن را ببینیم.

وی در پایان سخنانش ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران ویژه برنامه بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، اظهار امیدواری کرد این برنامه در سال‌های آینده نیز با شکوه تمام برگزار شود.

نظر شما