شناسهٔ خبر: 18441 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر سابق ارشاد کتاب نوشت

توافق موسسه نمایشگاه‌ها و اتحادیه ناشران در مورد حضور ناشران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت و نگارش کتابی درباره مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی توسط سید محمدحسینی وزیر سابق ارشاد از اخبار مهم فرهنگ و ادب در هفته‌ای هستند که گذشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مرور اخبار فرهنگی این هفته را با توافق موسسه نمایشگاه‌ها و اتحادیه ناشران در مورد حضور ناشران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت آغاز می‌کنیم. طی هفته‌ای که گذشت، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران برای حضور ناشران و اهالی قلم در شصت و ششمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت به تفاهم رسیدند.

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و كتاب فروشان تهران در این باره در گفتگویی با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به تجربه سال گذشته و جمع‌بندی از نكات ضعف و قوت تصمیم گرفته شد كه با تفاوت‌هایی  روش سال گذشته پیگیری شود. به این ترتیب كه برای أن دسته از ناشران، آژانس‌های ادبی و تشكل‌های نشر كه تمایل به حضور مستقل دارند، با پرداخت بخشی از اجاره بهای غرفه این امكان در اختیارشان قرار گیرد. البته با توجه به محدودیت جا پذیرش این درخواست‌ها محدود خواهد بود و بجز بخشی از اجاره بهای غرفه كه توسط موسسه پرداخت می‌شود، مسئولیت بقیه هزینه‌ها به عهده شركت كننده است.

وزیر سابق ارشاد «مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی» را کتاب کرد

خبر دیگر این که سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابی را با عنوان «مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی» تحویل انتشارات الهدی داد. این کتاب دیدگاه‌های اندیشمندان و سیاستمداران مشهور دنیا در مورد انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد. این کتاب با ارائه یک الگوی نظری، خط تمایزی میان مبانی راهبردی و شکل‌دهنده انقلاب اسلامی با عوامل مؤثر در شکل‌گیری انقلاب ترسیم می‌کند.

کتاب «مبانی راهبردی شکل گیری انقلاب اسلامی» ابتدا به مهمترین نظریه‌های مطرح شده در مورد ریشه‌ها و عوامل مؤثر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی به‌ویژه از سوی نظریه‌پردازان غیرایرانی اشاره داشته تا نسبت قرابت و یا دوری این نظریه‌ها از الگوی نظری پیشنهادی برای انقلاب اسلامی مشخص شود و سپس به دیدگاه‌های اندیشمندان و سیاستمداران مشهور دنیا در مورد انقلاب اسلامی می‌پردازد.

این کتاب با 239 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به زودی توسط موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی منتشر می شود.

آغاز مطالعات برای احداث خانه‌موزه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور

این خبر هم روز سه‌شنبه بر خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت و از آغاز فاز مطالعاتی تاسیس خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد حکایت می‌کرد.

محمدحسین دانایی، خواهرزاده زنده‌یاد جلال آل‌احمد، در این باره گفت: کارشناسان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران که مجری اینگونه پروژه‌هاست، پس از بازدید از محل خانه سیمین و جلال و بررسی امکانات و محدودیت‌های آنجا و همچنین با توجه به تجارب دیگر کشورها در زمینه ساخت «خانه موزه» در محل زندگی شخصیت‌های فرهنگی کشورهای مختلف، با برخی از بازماندگان زنده یادان سیمین دانشور و جلال آل‌احمد هم تماس گرفته‌اند تا با جمع‌آوری اطلاعات لازم در این باره، فاز مطالعاتی این پروژه را به سامان برسانند.

وی در ادامه از قول یکی از دست اندرکاران این پروژه گفت: گویا شهرداری در نظر دارد که سایت مخصوصی را هم در رابطه با این پروژه راه‌اندازی کند تا بدینوسیله هم اطلاعات و اخبار تازه مربوط به پیشرفت کار را در اختیار افکار عمومی قرار دهد و هم از نظریات و راهنمایی‌های علاقمندان به جلال و سیمین استفاده کند تا پروژه با حداکثر کارایی و ضریب موفقیت بالا به اجرا درآید.

برگزار نشدن دور اول مجمع عمومی تعاونی چاپخانه‌داران تهران

مجمع عمومی تعاونی چاپخانه‌داران تهران هم که قرار بود صبح روز شنبه 7 تیر برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضاء به دور دوم کشیده شد. به این ترتیب در حالی که قرار بود ساعت 10 صبح روز شنبه، مجمع عمومی عادی سالیانه تعاونی چاپخانه‌داران تهران برگزار شود، این برنامه به دلیل حضور کم اعضا برگزار نشد.

این مجمع 24 تیرماه برگزار و مکان آن هم متعاقباً اعلام خواهد شد. در این جلسه قرار است هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران و بازرسان آن، گزارش سالیانه خود را ارائه کنند. اتخاذ تصمیم در مورد صورت‌های مالی و سود و زیان سال 1392 و بودجه سال 1393 و تغییرات اعضا و سرمایه، از دیگر مواردی است که در مجمع عمومی به آن پرداخته خواهد شد.

 

نظر شما