شناسهٔ خبر: 18457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی» کتاب شد

کتاب «افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی» شامل پژوهشی درباره آینده بسط وتوسعه تمدن اسلامی به قلم ابوذر مظاهری منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، کتاب «افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی» پژوهشی است که بر مبنای آن تمدن اسلامی به عنوان محتمل‌ترين و بسط يافته‌ترين آينده‌ای است که مي‌توان براي انقلاب اسلامي ترسيم شده است.

این کتاب که جدیدترین عنوان از مجموعه مطالعاتی «و انتم الاعلون»است، به قلم ابوذر مظاهری تالیف شده است.

مظاهری این کتاب رادر راستاي دغدغه پژوهشی در قلمرو آينده‌پژوهي و  با هدف ارائه تبيينی علمی و درست از آينده‌تمدنی انقلاب اسلامی تالیف کرده است.

در اين تحقيق «آينده انقلاب اسلامی» به صورت يک موضوع مورد پژوهش، مد نظر قرار می‌گیرد. چنانکه در ادبيات آينده‌پژوهي نیز مطرح است، براي هر پديده‌‌ای که مورد بررسی آينده‌پژوهی قرار می‌‌گيرد، سه گونه آينده متصور است: آينده‌های ممکن، آينده‌های محتمل و آينده‌‌های مطلوب.

در اين پژوهش، انقلاب اسلامي همچون روندی در نظر گرفته شده که از انقلاب آغاز شده و با پشت سر گذاشتن مراحل نظام، دولت، کشور و تمدن اسلامی به اوج خود می‌رسد و مطلوب‌ترين آينده که پيوستن به ظهور و حکومت جهاني حضرت مهدی (عج) است، همچون افقي در نظر گرفته شده که «در حال تحقق» است نه صرفاً «بايد تحقق يابد» و اين، تحقيق را به سمت لزوم تبيين مبناي اصلی بحث يعنی فلسفه تاريخ، سوق می‌دهد.

از نظر اين پژوهش تمدن اسلامی محتمل‌ترين و بسط يافته‌ترين آينده‌ای است که می‌توان برای انقلاب اسلامی ترسيم کرد.

ابوذر مظاهری در مقدمه کتاب شاخص هایی همچون ورود به بحث آينده انقلاب اسلامی از زوايه فلسفه تاريخ،  استفاده از برخی روش‌های ويژه و بديع در بررسی آينده انقلاب اسلامی يعنی افق‌شناسی، ظرفيت‌شناسی و روند‌شناسي تاريخی، توجه ويژه ‌به تحليل نظري تاريخ معاصر ايران جهت شناخت روند حرکت ملت ايران، بررسی ديدگاه‌های انديشمندان داخلی و خارجی درباره آينده انقلاب اسلامي، بررسی آينده‌ انقلاب اسلامی در سه سطح آينده‌های ممکن، آينده‌های محتمل و آينده‌های مطلوب، ظرفيت‌شناسی تمدنی انقلاب اسلامی به عنوان محتمل‌ترين آينده انقلاب،  را از نقاط تمايز و وجوه مشخصه این تحقيق نسبت به سایر آثار مشابه عنوان می کند و در ادامه پژوهشگر به دلیل اهميت اين موضوع و ابهامات فراوان آن، تحقيقات فراوان و نگاه از زاويه‌هاي مختلف را ناگزیر عنوان می کند.

این کتاب در سه فصل و در  228 صفحه، با قیمت هفت هزار تومان توسط نشر آرما راهی بازار نشر شده است.

نظر شما