شناسهٔ خبر: 18597 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سینه فیلیا» مستندی در مورد شکنجه‌های ساواک

رضوی، کارگردان مستند «ثانیه‎های سربی» از ساخت مستند جدید خود به نام «سینه فیلیا» با موضوع «شکنجه» به ویژه شکنجه‎های ساواک در جریان انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سید رضا رضوی، کارگردان مستند «ثانیه‎های سربی» از ساخت مستند جدید خود به نام «سینه فیلیا» خبر داد. موضوع این مستند «شکنجه» به ویژه شکنجه‎های ساواک در جریان انقلاب اسلامی است.

رضوی درباره فیلم جدیدش گفت: مستند «سینه فیلیا» داستان یک روزنامه نگار است که با اطلاعاتی که از یک شکنجه‎گر ساواک، یک فیلم بردار و یک انقلابی شکنجه شده به دست می‎آورد، قصد دارد تا موضوع شکنجه را به طور ریشه‎ای بررسی کند. به همین منظور این روزنامه نگار با اطلاعاتی که از این سه نفر به دست آورده به اروپا و سه کشور هلند، فرانسه و انگلستان سفر می‎کند و در آنجا با گروهی از مستند سازان آشنا می‎شود که قبلا بر روی ساواک و شکنجه‎های آنها تحقیق کرده‎اند و فیلم ساخته‎اند. برای مثال با مارک کارتینز مستندساز ایرلندی آشنا می‎شود و همین آشنایی سرآغاز داستانی رمز آلود درباره‎ی ساواک و فعالیت آن در ایران می‎شود.

وی افزود: در حقیقت ما با ساخت این مستند قصد داریم تا در بستر ساواک، مساله شکنجه و تاریخچه آن را در کشورهای مختلف و در تمام قرون به صورت ریشه‎ای بررسی کنیم و مذموم بودن این امر را به نمایش درآوریم.

رضوی درباره ی ساخت این فیلم گفت: هم اکنون نگارش فیلم نامه این مستند به اتمام رسیده است و به زودی فیلم برداری آن را در هلند، انگلیس و فرانسه شروع می‌کنیم. مجری این طرح موسسه گسترش سینمایی مستند و تجربی است.

چندی پیش سید رضا رضوی مستند « ثانیه های سربی» را ساخت . این مستند نیز درباره‌ی انقلاب اسلامی ایران و اتفاقات روز ۱۷ شهریور است. این مستند توانست با اکران در بسیاری از کشورهای اروپایی توجه بسیاری از مستندسازان خارجی را به خود جلب کند. همچنین این مستند توانست به عنوان یکی از بهترین مستندهای سال ۲۰۱۳ انتخاب شود.

نظر شما