شناسهٔ خبر: 18614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی آرا و افکار ژیل‌‌ دلوز در آخرین شماره کتاب ماه فلسفه

هشتاد و یکمین شماره از «کتاب ماه فلسفه»‌ ویژه خرداد 1393 به بررسی زندگی و آثار ژیل دلوز اختصاص یافته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سخن آغازین این شماره به یادداشت بهناز دهکردی درباره دلوز اختصاص یافته است. وی می‌نویسد: «به رغم ترجمه‌های فراوان از آثار دلوز و بالاگرفتن تب دلوزخوانی در بازار کتاب‌های فلسفی ایران، دلوز در ایران به مجامع آکادمیک راه پیدا نکرده است و این بی سبب نیست. شاید این نکته را باید در بی رغبتی و بلکه ستیز دلوز با امر متعالی جست. امر متعالی زمینه‌ساز وحدت است و با مذاق چیره تفلسف در مجامع آکادمیک ایران همخوان‌تر است تا امر دورنمایه آمیخته به کثرت. دلوز فیلسوف است که به نیروهای کثرت ساز و همیشه در صیرورت زندگی آری گو است و هرگز رضا نمی‌دهد آن نیروها را به نفع امور متعالی سرکوب کند یا به فرمانبرداری وا دارد. اما ذوق فلسفی در جامعه معاصر ما بر «نه‌گویی افلاطونی» به زندگی و شدن بنا گشته است و همچنان «مشق مرگ» است.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «دلوز در سالخوردگی فلسفه ایستاده است. پس کسی که دلوز می خواند خود باید خسته و سالخورده تاریخ فلسفه باشد تا بتواند بزنگاه دلوز را فهم کند. برای آنی که فلسفه را با دلوز آغاز می‌کند دلوز جز پریشانی نخواهد آورد. دلوز خود این تاریخ امر متعالی وحدت ساز را زیسته و سپس به گسست و کثرت رسیده است و ناچار است برای دامن زدن به شناخت امر تکین و کثرت‌های بر جوشیده از درون آن با وحدت در بیفتد یا بالاتر نادیده‌اش بگیرد.»
در بخش شرح حال و آثار مطلبی با عنوان «چرا دلوز؟» اثر کلر کولبروک به ترجمه مصطفی امیری منتشر شده است.

در بخش «نقد و بررسی و معرفی تحلیلی» نیز مطالبی با عناوین « چرا "فلسفه چیست؟" چرا فلسفه؟» اثر علی خدادادی، «فوکو به روایت دلوز» اثر محمد حسین دلال رحمانی، «چشم‌انداز ماشینی: درمفهوم ماشین در ضد اودیپ و هزار فلات دلوز و گفتاری اثر ایمان گنجی و «دلوز و نظام نشانه‌ها در حرکت ـ تصویر» اثر میلاد روشنی پایان قابل مشاهده است.

«فرانسیس بیکن: مفتش تابلو ـ طلسم» اثر مرتضی کربلایی‌لو، «سه تعریف متفاوت از نویسنده، ادبیات و اقلیت» اثر شاپور بهیان، «منطق تکوین زمان در تفاوت و تکرار» اثر عادل مشایخی، «دلوز، مارکس، سیاست» اثر نیکولاس توبرن با ترجمه محمد زمان زمانی جمشیدی و «دلوز و کانت» اثر ملیسا مک مهون با ترجمه سید محمد جواد سیدی از دیگر مطالبی است که در این بخش منتشر شده است.

در بخش «جستار» این شماره نیز مطالبی با عناوین «اصل تکنوایی: هستی‌شناسی درونماندگاری دلوز» اثر دانیل دبلیو. اسمیت با ترجمه سیدمحمدجواد سیدی، «هستی‌شناسی ژیل دلوز» اثر مهدی پارسا، «اسپینوزای ژیل دلوز و کشف دوباره ابن خلدون در ماشین جنگی: در غیاب الهیات و مدرنیته رادیکال» اثر رضا نجف زاده و «تفاوت و فلسفه: تثلیث مقدس» اثر علی خدادادی به چاپ رسیده است.

هشتاد و یکمین شماره از «کتاب ماه فلسفه»‌ ویژه خرداد1393 با سردبیری علی اوجبی در 104 صفحه به بهای دو هزار تومان منتشر شده است.
 

نظر شما