شناسهٔ خبر: 18626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقاشی‌خط در ایران جایگاه خوبی به دست آورده است

این روزها اگر فرصتی پیدا کردید حتما سری به نمایشگاه آثار نقاشی‌خطهای عظیم فلاح در موزه هنرهای معاصر فلسطین بزنید. روزهای ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای دیدن آثار هنری با مضامین دینی و قرآنی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عظیم فلاح که شماری از آثارش را با مضامین قرآنی در معرض دید عموم قرار داده درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: سالها پیش تصمیم گرفتم یک قرآن را به صورت نقاشی‌خط به رشته تحریر درآورم و شروع به نوشتن آیات قرآن به صورت نقاشی‌خط نمودم.

او با انتقاد از عدم همکاری برای به سرانجام رساندن این فعالیت هنری دینی، تصریح کرد: متاسفانه با وجود آنکه به افراد و نهادهای مختلف درخواست همکاری و کمک را مطرح کردم ولی به دلیل عدم همکاری تصمیم گرفتم هر آیه و سوره‌ را به صورت مجزا بنویسم و در شهرهای مختلف به صورت نمایشگاه نمایش دهم.

فلاح خاطر نشان کرد: انتطار داشتم وقتی کاری را با این وسعت انجام دادم حمایت بیشتری از من شود. البته انتظار ندارم کسی آثار من را بخرد و یا در جایی نمایش دهد، اما امیدوار بودم وقتی که یک قرآن اینچنینی کتابت شده بیشتر با من همراهی و همکاری می‌کردند.

این هنرمند اضافه کرد: می‌خواستم ادای دینی به جهان اسلام با این کار داشته باشم. آیات و سوره‌های قرآن کریم تاکنون به صورتهای گوناگون و با خطوط مختلف نوشته و کتابت شده است. اما در این میان تصمیم گرفتم تا آیات قرآن را به شکل نقاشی‌خط به رشته تحریر درآورم.

فلاح در مورد سبک نوشتاری خود نیز گقت: تلاش کردم تا تاکیدم بیشتر بر روی زیبایی آثار باشد و خیلی بر روی خوانایی خطوط متمرکز نشدم. کارهایم را بدون کپی برداری از کسی خلق کردم. اکثر کارهایی که در طول این هشت سال کشیدم در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمدند و البته حائز رتبه هم شدند. تلاش کردم تا در موضوعات مختلف آثاری را خلق کنم، برای مثال در موضوعاتی چون جهاد و طبیعت و... آیاتی را از قرآن کریم استخراج می‌کردم و به آن موضوع ربط می‌دادم.

او اضافه کرد: با آنکه در طول این مدت آثارم توانستند رتبه بیاورند و جوایزی را کسب کنند اما بیشتر از تمامی این موارد کار کردن در زمینه قرآنی برایم از هر چیزی مهم‌تر بود.

این هنرمند در مورد دیگر آثار خود نیز گفت: پیش از این نمونه‌های کارهای مذهبی را انجام داده بودم. برای مثال هزار صلوات و هزار و یک بسم الله از دیگر آثارم در زمینه‌های دینی و مذهبی بودند. البته بر روی اشعار حافظ و عطار هم کار کرده‌ام و پس از اتمام قرآن می‌خواهم بر روی ادبیات ایران کار کنم.

فلاح در پاسخ به این سوال که در برخی آثار رگه‌هایی از سبک آبستره نیز به چشم می‌خورد گفت: دوست دارم آثارم شبیه دیگر هنرمندان نباشد. البته اگر در آثارم نقاشی‌خط ها به سمت نقاشی رفته‌اند به این خاطر بوده که من سبک خودم را انجام دادم.رفتن به سمت سبک آبستره در برخی از آثار نیز به این خاطر بوده است.

او درباره تاثیر پرداختن به قرآن در آثار هنری‌اش در زندگی خود گفت: همیشه کار کردن بر روی مضامین قرآنی در زندگی‌ام تاثیر بسیار زیادی داشته و حضور آن برایم ملموس بوده است.من وقتی شروع به فعالیت در این زمینه کردم تصمیم گرفتم از آثار قرآنی‌ام چیزی نفروشم.ولی برخی از آنها خوشبختانه با قیمت‌های خوب به فروش رفت. من از هزینه فروش آن‌ها برای خلق دیگر آثارم هزینه کردم.

این هنرمند درباره جایگاه نقاشی‌خط در میان هنرهای امروزی گفت: خوشبختانه نقاشی‌خط در ایران جایگاه خوبی را به دست آورده است. البته شاید این هنر برای غربی‌ها بیگانه باشه ولی ما آن را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و البته در بین آثار هنری که به فروش می‌رشد نقاشی‌خط بیشتر مورد توجه است.

فلاح در پایان ابراز امیدواری کرد تا در سالی که فرهنگ و اقتصاد نام گذاری شده هر چه بیشتر به آثار هنری بخصوص آثاری با مضامین دینی و قرآنی توجه شود.

عظیم فلاح در سال ۱۳۶۰ متولد شد و تا کنون آثارش علاوه بر ایران در کشورهایی چون آذربایجان و بلاروس به نمایش درآمده است. او همچنین موفق به کسب رتبه نخست جشنواره های ملی نقاشی خط و آثار مکتوب و همچنین جشنواره ملی نقاشی خط رضوی شده هست.

نمایشگاه خط- نقاشی «مشق نور»، تا یازدهم مرداد ماه برپاست. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است.

نظر شما