شناسهٔ خبر: 18658 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعطای گواهینامه ثبت ۴ اثر ایران در کمیته منطقه‌ای یونسکو

عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران از اعطای گواهی‌نامه ثبت ۴ اثر در کمیته منطقه‌ای یونسکو به دارندگان این آثار یعنی وزارت امور خارجه،‌ کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران،‌ موزه ملی ایران و صدا و سیما پس از ماه رمضان خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ فرزانه فرزام، عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران با اشاره به برنامه‌های این کمیته در سال جاری گفت: خوشبختانه ابتدای سال جدید را با موفقیت آغاز کردیم و هر ۴ اثر پیشنهادی ایران برای ثبت در کمیته منطقه‌ای یونسکو مورد تأیید قرار گرفت و گواهی‌نامه ثبت دریافت کرد‌. این ۴ اثر عبارت بودند از مجموعه اسناد کربلا،‌ فیلم جان مرجان،‌ وندیداد و مسالک‌ و ممالک.

وی ادامه داد:‌ مجموعه اسناد کربلا شامل ۱۰ هزار برگ سند و تصویر تاریخی مرتبط با تاریخ کربلا طی قرون ۱۳ ـ ۱۵ هجری قمری است که در قالب گزارش‌ها و مدارک رسمی دولت‌های قاجار(ایران)، عثمانی(ترکیه) و عهد حکومتهای پادشاهی و جمهوری عراق، است. این اسناد به وزارت امور خارجه تعلق دارد.

فرزام تصریح کرد:‌ فیلم جان مرجان، مستندی مربوط به حیات وحش و چرخه‌های حیاتی دریای عمان و خلیج فارس با محوریت تپه‌های مرجانی و گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه (خاورمیانه) است که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شود. «وندیداد» نیز نسخه خطی متعلق به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و قدیمی‌ترین نسخه خطی تاریخدار وندیداد در جهان است . این نسخه خطی در سال ۹۹۶ یزدگردی در یزد کتابت شده است. نسخه مذکور به لحاظ مطالعات زبانشناسی و خط‌شناسی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد:‌ «مسالک و ممالک»  نیز نسخه خطی متعلق به موزه ملی ایران و اثر جغرافیدان ایرانی، استخری است. نسخه ثبت شده  با ۲۰ نقشه در سال ۷۲۶ هجری قمری کتابت شده است. این اثر از نسخ نفیس مسالک و ممالک در جهان به شمار می‌رود.

عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران تصریح کرد:‌ کمیته در نظر دارد تا در مراسمی که هنوز زمان قطعی آن مشخص نیست‌، اما به احتمال بسیار پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود،‌  این آثار را معرفی و به دارندگان آن گواهی را اهدا کند. این مهم باهدف ترغیب افراد و نهادها برای معرفی نفایس خود جهت ثبت در کمیته حافظه جهانی یونسکو است.

وی در پایان گفت: دارندگان آثار ارزشمند و نفیس که تصور می‌کنند،‌ اثرشان ارزش ثبت در فهرست ملی،‌ منطقه‌ای و جهانی دارد می‌توانند آثار خود را به کمیته ملی و دبیرخانه حافظه جهانی یونسکو در ایران  معرفی کنند،‌ تا بررسی این آثار در در چرخه کار اداری قرار گیرد،‌ در حوزه برنامه حافظه جهانی مقرارت تبین شده و مفصلی وجود دارد که در سایت یونسکو قابل دسترسی است. میراث مستند اعم از میراث مکتوب ،دیداری، شنیداری و دیجیتالی برای ثبت در فهرست بین‌الملل باید غیر از اینکه اثری اصیل و معتبر است،‌ باید واجد ارزش نیز باشد و تاثیری در سطح جهان گذاشته باشد، چه اثر مثبت و چه اثر منفی،‌ در فهرست منطقه‌ای  تأثیر و ارزش اثر به منطقه محدود می‌شود و در فهرست ملی طبیعتاً حدود جغرافیایی کشور مد نظر قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما