شناسهٔ خبر: 18660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هدیه پاکستانی‌ها به ترکمان آغازگر بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن

در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن مدیر کل اوقاف ایالت پنجاب پاکستان، یک جلد قرآن نفیس را به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیم کرد و ترکمان نیز این هدیه را به حجت‌الاسلام حشمتی اهدا کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و پژوهشگران قرآنی از ۱۶ کشور جهان در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: همه ساله طی دعوتی که از رایزنان فرهنگی صورت می‌گیرد، جمعی از هنرمندان و پژوهشگران قرآن کریم به ایران می‌آیند. امسال نیز حدود ۴۰ شخصیت برجسته معرفی شدند که با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت ارشاد ۲۸ شخصیت از این میان انتخاب و به جمهوری اسلامی ایران آمدند.

وی تصریح کرد: از میان ۲۸ شخصیت حاضر هشت تن پژوهشگر و ۲۰ تن هنرمند قرآنی در زمینه‌های گوناگون به ویژه خوشنویسی و تذهیب قرآنی هستند.

در ادامه مراسم ابراهیمی‌ترکمان گفت: در چنین جلسه قرآنی یاد یک بیت سعدی و پاسخی که شهریار به او داده است افتادم، سعدی می‌گوید:«شمع را باید از این خانه به دربردن و کشتن / تا به همسایه نگوید که تو در خانه مایی» شهریار هم در پاسخ می‌گوید:«کشتن شمع چه حاجت بود از بیم رقیبان/ پرتو حُسن(روی) تو گوید که تو در خانهٔ مایی» پرتو حُسن قرآن به همه ما می‌گوید که قرآن در خانه ما هست و این به برکت نفس حضرت امام خمینی (ره) و به برکت تصمیمات و اراده‌  مقام معظم رهبری است که خداوند را به خاطر این همه لطف سپاسگزاریم.

وی تصریح کرد: در کتاب «القضاء» ملا علی‌ کنی که به مستحبات قضا اشاره شده، آمده است که مستحب است قاضی به دهان مجرم به گونه‌ای حرف بیندازد تا مجرمی که حق الله را زیر پا گذاشته از مجازات الهی رهایی یابد. در تفسیر المیزان نیز ذیل آیه «یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم» بیان شده که کریم بودن پروردگار است که انسان ها را مغرور کرده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان گفت: واقعا نکات و دقت‌هایی در قرآن هست که مظهر رحمت الهی است و این از عجایب است. در ادبیات ما نیز همین گونه است. خدا را شکر می‌کنیم که به برکت قرآن در مملکت قرآنی زندگی می‌کنیم. به همکاران و دوستانم در وزارت ارشاد نیز تبریک می‌گویم که این نمایشگاه را به خوبی برگزار کرده‌اند. همچنین به میهمانان خارجی عزیز نیز خوشامد می‌گویم و آرزو می‌کنم که قرآن بتواند دل‌های ما را به هم پیوند دهد تا ما بتوانیم به برکت قرآن، همدلی، یک سونگری و توافق در رای و عمل در میان همه مسلمانان را شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم مدیر کل اوقاف ایالت پنجاب پاکستان، یک جلد قرآن نفیس را به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیم کرد. ترکمان نیز این هدیه را به حجت‌الاسلام حشمتی اهدا کرد.

محمدمعروف هنرمند مصری نیز در این مراسم به نمایندگی از دیگر میهمانان خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت. پایان بخش این مراسم دو قطعه تواشیح بود. پس از این مراسم بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن امسال با حضور مدیران و حاضران در سالن انتظار مرکز همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

نظر شما