شناسهٔ خبر: 18779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پخش سریال شهید تهرانی‌مقدم یک پارادایم فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند

مقدم‌فر در آئین معرفی سریال شهید تهرانی مقدم گفت: پخش سریال شهید تهرانی‌مقدم یک پارادایم فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند. مطمئنم اگر این شخصیت خوب شناسانده شود منشأ اثر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ آئین معرفی سریال شهید حسن تهرانی مقدم با حضور خانواده این شهید، مجید زین‌العابدین رئیس شبکه ۳ سیما، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، محمدرضا معصوم‌زادگان مدیر مرکز سینمافیلم، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سریال، تاجبخش فنائیان سرپرست شورای نویسندگان سریال و پرویز شیخ‌طادی کارگردان این مجموعه تلویزیونی در صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمدحسین رنجبران به‌عهده داشت حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی گفت: ملت‌ها و کشورها با اسطوره‌ها و قهرمان‌های خود ارتباط می‌گیرند و با فروغ روشنایی حرکت آنها، راه را پیدا می‌کنند. اسطوره‌ها در زمین‌ها هویت‌بخش هستند و ملت‌ها با افتخار به این اسطوره‌ها شخصیت می‌گیرند. خدا را شکر کشور ما بعد از پیروزی انقلاب مملو از  اسطوره‌های بزرگی است که باید شناسانده شوند تا از آنها الگو گرفت و هویت‌بخشی جامعه به‌واسطه آنها تقویت شود.

مقدم‌فر با اشاره به افسانه‌سازی‌هایی که کشورها از تاریخ خود ایجاد می‌کنند گفت: ملت‌هایی هستند که تاریخ و هویت ندارند و با سریال‌سازی و افسانه‌سازی به تاریخ خود هویت می‌بخشند که نمونه آن را در سریال‌های کره‌ای چند سال اخیر دیده‌ایم. این در حالی است که افسانه‌هایی که ملت‌های دیگر به آن افتخار می‌کنند ما به‌صورت تمام و کمال و زنده داریم ولی در شناساندن آنها قصور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بهترین زبان برای معرفی اسطوره‌ها زبان هنر است. خاصیت هنر همین است که بتوان با آن انسان‌های متعالی را شناساند. ما بدهکار ملت هستیم چون ملت در جست‌وجوی اسطوره‌های انقلاب اسلامی هستند. اگر این اسطوره‌ها به ملت معرفی شوند دیگر جایی برای افسانه‌های سریال‌‌های کره‌ای باقی نمی‌ماند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران ادامه داد: ما منظومه‌ای از ستاره‌های پرفروغی داریم که هرکدام از آنها اثر فرهنگی بزرگی ایجاد می‌کنند. اما در این ستاره‌ها ستاره شهید تهرانی‌مقدم دارای ویژگی‌های خاصی است که پرداخت به زندگی این شهید را نیاز امروز جامعه ما می‌کند.

مقدم‌فر اضافه کرد: امروز ما در جنگ نرم قرار داریم و دشمن به‌دنبال این است که واقعیت‌ها را از ملت ما بگیرد و خواست‌های خودش را جایگزین کند. از این جهت پرداختن به زندگی شهید تهرانی‌مقدم با زبان هنر اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید تهرانی‌مقدم گفت: یکی از ویژگی‌های این شهید این است که حضور و زندگی دنیایی او تا به امروز ادامه داشته است، ما معمولاً از شهیدان خود با یادآوری دفاع مقدس و شهادت در دوره جنگ ۸ساله یاد می‌کنیم. این شهید فقط یک سلحشور عرصه جنگ و دفاع نیست، بلکه علاوه بر این یک شخصیت علمی دارد. او به‌فرموده رهبری دانشمند برجسته‌ای هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به چندوجهی بودن شخصیت این شهید گفت: زندگی این شهید دارای ابعاد مختلفی است و امیدوارم این سریال بتواند به مردم نشان دهد که چه اسطوره‌ای میان ملت وجود داشته که می‌شود به او افتخار کرد، شخصی که به‌لحاظ شخصیتی جمع اضداد بوده است، مثلاً در بحث نظامی در حد یک ژنرال حضور داشته و در بعد دیگر دانشمندی است که در عرصه علوم مختلف همانند یک پژوهشگر عمل می‌کرده است.

مقدم‌فر با اشاره به شخصیت زاهدانه شهید تهرانی‌مقدم ادامه داد: این شهید پارسای بی‌ادعایی بود که خواندن زیارت عاشورا را از همان دوران نوجوانی ترک نکرده بود، انس ویژه‌ای با اهل‌بیت داشت و حتی هنگام پرتاب موشک مقید بود که توسل به ائمه کند و از این جهت شخصیت این شهید جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: کنار لباس پاسداری و زهد، ایشان در ظاهر انسانی شیک‌پوش، منظم و اهل سفر و بانشاط بود، کمتر دوستانی اخم به صورت ایشان دیدند. این شهید یک قهرمان ورزشی است که در ورزش‌هایی چون کوهنوردی و فوتبال فعالیت داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: مدیریت این شهید بی‌نظیر بود، به‌طوری که در جمهوری اسلامی این مدل مدیریت کمتر تجربه شده است. کشف الگوی مدیریتی ایشان موضوع تحقیق پایان‌نامه‌های دانشگاهی است. مدیریت این شهید به‌گونه‌ای است که در ذهن دوستانش در سپاه باقی مانده است و از آن با عنوان "مدل مدیریتی تهرانی‌مقدم" یاد می‌کنند.

مقدم‌فر با اشاره به مدل مدیریتی این شهید گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت شهید تهرانی‌مقدم مدیریت بر قلب‌ها بود. کسانی که با او کار می‌کردند به این مدیر عشق می‌ورزیدند و با او زندگی می‌کردند. بوروکراسی دست و پا گیر در این مدیریت جایی نداشت. در مدل مدیریتی او پژوهش و تحقیق حرف اول را می‌زد. اگر بخواهیم یک الگوی مدیریت جهادی پیدا کنیم آن را در شخصیت شهید تهرانی‌مقدم می‌بینیم.

وی با اشاره به ضرورت شناخت چنین شخصیتی گفت: شناساندن چنین شخصیتی بر دوش هنر و هنرمندان است. هرچه این دیرتر شود جامعه از شناخت او محروم می‌شود. این شهید به‌خاطر محدودیت‌‌هایی که داشتند حتی در خود سپاه ناشناخته بود. درست است که صدام و صهیونیست‌ها او را می‌شناختند و لحظه‌شماری می‌کردند که او را متوقف کنند اما نتوانستند و او توانست توانمندی‌های علمی و موشکی را ارتقا دهد. توان موشکی ما با وجود این شهید توانسته است برای نظام جمهوری اسلامی تولید قدرت کند.

مقدم‌فر با اشاره به روند ساخت مجموعه تلویزیونی شهید تهرانی‌مقدم گفت: ساخت چنین سریالی یک تیم نویسندگی قوی لازم دارد. خوشحالم که برای ساخت سریال کار به‌صورت تیمی انجام می‎شود. دکتر تاجبخش فنائیان مسئولیت نویسندگی را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به تحقیقات خانم سپهری در خصوص زندگی شهید تهرانی‌مقدم گفت: خانم سپهری در کتابش خیلی تلاش کرد که در مورد شهید تهرانی‌مقدم تحقیق کند و بارها گفته است که در نوشتن این کتاب خداوند او را هدایت کرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران ادامه داد: من به سازندگان این اثر می‌گویم که شما کار را شروع کنید و خواهید دید که چگونه از ماسوی یاری خواهید شد. همان‌طور که دوستی گفته بود شهید تهرانی‌مقدم در آسمان شناخته‌شده‌تر از روی زمین است.

مقدم‌فر در آخر گفت: تولید این سریال در سیمافیلم  با مدیریت معصوم‌زادگان است و پخش آن در شبکه ۳ سیما که شبکه جوان است صورت می‌گیرد. انتظار داریم که در نوشتن فیلم‌نامه این سریال رویکردی جوانانه لحاظ شود و مطمئن هستم که جوانان و همه جامعه از این سریال بهره‌های فراوانی می‌گیرند.

وی همچنین اضافه کرد: پخش سریال شهید تهرانی‌مقدم یک پارادایم فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند. مطمئنم اگر این شخصیت خوب شناسانده شود منشأ اثر است.

نظر شما