شناسهٔ خبر: 18829 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیروی از نظام اقتصادی اسلام پاسخ قاطع به جنگ تحمیلی اقتصادی

معاون آموزش و پژوهش ستادعالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور،گفت: پیروی از الگوی الهام بخش نظام اقتصادی اسلام، عامل شکست دشمن در «جنگ تحمیلی اقتصادی» علیه ملت ایران است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: در بحران­‌های اقتصادی رو به افزایش جهان آنچه نجات بخش است تنها اقتصاد مقاومتی است. ارائه تصویری صحیح از این مقوله باید در اولویت باشد.

وی توجه به الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی را تنها راه گریز از فشارهای اقتصادی دشمنان و جهش ملت ایران به سوی پیشرفت بیان کرد و گفت: در سالهای گذشته با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی واژه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به ادبیات اقتصادی کشور افزوده شد.

جعفری خاطرنشان کرد: در این شیوه اقتصادی، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی مورد نظر است و مهمترین بخش آن تکیه بر مردم و توان داخلی است. حمایت از تولید ملی،‌مدیریت منابع ارزی، مدیریت مصرف از ارکان مهم این اقتصاد است.

معاون آموزش و پژوهش ستادعالی کانونهای فرهنگی کشور با مهم خواندن مصرف تولیدات داخلی، جلوگیری از اسراف و پیشگیری از زیاده‌روی در مصرف را از مباحث جدی برشمرد و گفت: در این راستا فرهنگ‌سازی و ارایه تصویری صحیح از اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است که در کنار اقدامات عملیاتی موضوع فرهنگ سازی متوجه دستگاهها و ارگان‌های فرهنگی و رسانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تاثیر قابل توجه مساجد در مسیر فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم ،تصریح کرد: در گذشته مساجد محل فعالیت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بودند. قرض‌الحسنه، رسیدگی به امور اقتصادی اهالی محل، فعالیت‌های خیریه و ... از برنامه های اقتصادی حاکم بر مساجد بودند که به مرور زمان بعضی از این کارکردها کمرنگ شده است. امروزه مساجد به طور غیرمستقیم در موضوع اقتصاد مقاومتی می‌توانند دخیل باشند.

جعفری افزود: اهداف نظام اقتصادی در نظام اسلامی آنقدر گسترده است که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست فقط به یک مثال بسنده می‌کنم، اقتصاد اسلامی مبتنی بر فرهنگ غنی، با سود در معامله مخالفت ندارد بلکه با مبنا شدن سود و سوداگری برای تکاثر و انباشته کردن سود آنگونه که در نظام های سرمایه داری بویژه آمریکا انجام می‌شود مخالف است. تفهیم وتعمیم این موضوع وظیفه‌ای کاملاً فرهنگی است مبتنی بر اصول دینی ما که ائمه جماعات در مساجد خیلی خوب می‌توانند در این رابطه به خوبی نقش مثبت و اثر گذاری ایفا کنند.

وی با یادآوری این موضوع که اقتصاد مقاومتی فقط جنبه نفی ندارد تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و انجام کارهای تدافعی نیست. در تبیین و نهادینه شدن ارکان اقتصاد مقاومتی شرکتها و مراکز دانش بنیان نقش مهم و امیدبخشی دارند. پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه زیادی شود.

جعفری در ادامه در رابطه با شعار سال گفت: با تامل در فرمایشات مقام معظم رهبری، به این نکته می رسیم که شعارهای سال حلقه هایی بوده اند برای ایجاد یک منظومه کامل در زمینه مسایل اقتصادی، یعنی اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اسراف، همت مضاعف و کار مضاعف و در نهایت مساله جهاد اقتصادی و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مواردی هستند که می‌توانند حرکت عمومی کشور را درمسیر اقتصاد مقاومتی مدیریت و ساماندهی کنند.

وی نکته قابل توجه در موضوع اقتصاد مقاومتی را استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات دانست و گفت: در همین راستا ستادعالی کانون‌های فرهنگی مساجد با طراحی و ایجاد فرایندهای لازم در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه‌های ویژه‌ای را به دبیرخانه‌های استانی ابلاغ نموده است.

معاون آموزش و پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی مساجد، تقویت فرهنگ جهادی، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی در رابطه با اقتصاد مقاومتی یعنی ارائه تصویری درست از این مقوله، در کانون‌های فرهنگی و هنری و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج جامعه، اجرای طرح‌ها و کارگاه‌های ویژه در رابطه با سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، فرهنگ‌سازی جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی و جاری کانون‌های فرهنگی و هنری، استفاده از فضای مسجد برای تبلیغ رزق حلال با بهره‌گیری از آیات و روایات، اجرای طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی با محوریت موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی و حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا با موضوع اقتصاد مقاومتی و سایر موضوعات مرتبط، را از برنامه‌های در دست اجرای این ستاد در رابطه با بخش اقتصادی شعار سال برشمرد.

این مسئول در رابطه با استفاده از فضای مسجد برای تبلیغ رزق حلال خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت فراگیر ائمه محترم جماعات در رابطه با تبلیغ کسب رزق حلال، تاثیرات لقمه حلال در تربیت فرزندان و اهمیت دادن به برکت روزی و نه کثرت آن و همچنین ایجاد فضای ایمانی و مذهبی در میان جوانان در مسیر پیشگیری از به هدر رفتن استعدادهایشان را از نقاط قوت فعالیت‌های مسجدی نام برد.

وی در این زمینه افزود: رهبر معظم انقلاب الزامات شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی را در مواردی از جمله روحیه‌ی جهادی و تقویت معنویت در جامعه، پرهیز از توجه اجتماعی به مسایل حاشیه‌ای، اتحاد و انسجام ملی و پرهیز از نگاه شعاری به مفهوم اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند و خاطر نشان کردند: الحمدالله مساجد توان و ابزار بالفعل و بالقوه همه‌ی این موارد را جهت تبیین این فرهنگ در جامعه دارند.

جعفری همچنین گفت: در صدر اسلام مسجد کارکرد مالی مختلفی داشته که ایجاد روحیه‌ی جهادی و فعالیت‌های جمعی از خصوصیات ذاتی آن می‌باشد و همچنین روح معنویت و کمال طلبی معنوی همیشه در مساجد جاری بوده و البته حضور ائمه جماعات توانمند و عالم در مساجد می‌تواند بازوی نظام در نهادینه کردن فرهنگ خمس، زکات و حتی ضرورت پرداخت مالیات و حذف رباء و معاملات صوری از اقتصاد باشد که این مورد در مبحث اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و قابل توجه هستند.

وی در پایان ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به مشارکت مستقیم مردم در امر اقتصاد گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که مأمن حضور عموم مردم در فعالیت‌های اجتماعی هستند یقیناً در این زمینه نیز می‌توانند قدم‌های موثری را بردارند.

مشارکت مردم در امر اقتصاد به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیازمند توانمندشدن آنان است و مردم نیازمند اطلاعات لازم در این زمینه هستند، و مساجد از آنجا که همیشه در گفتمان‌سازی و ارایه الگوی صحیح پیشتاز بوده‌اند این بار نیز در مقوله اقتصاد مقاومتی و ترویج روحیه‌ی جهادی می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های صحیح خط مقدم تربیت و هدایت محسوب شوند.

نظر شما