شناسهٔ خبر: 18853 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیمیشن ایرانی درگیر مشکلات مالی

به گفته کارگردان انیمیشن «روباه و خروس»، حدود 22 قسمت از سری اول این مجموعه در مرحله دوبلاژ باقی مانده و البته 52 قسمت این انیمیشن آماده شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ارد پیکانفر با اشاره به پیش تولید 52 قسمت بعدی انیمیشن «روباه و خروس» درباره سری اول این مجموعه بیان کرد: این انیمیشن شخصیت‌هایی دارد که برای مخاطب جذاب است. شخصیت های اصلی آن روباه و خروس هستند که ما در دوران کودکی در کتاب‌های درسی درباره آنها خوانده‌ایم.

وی ادامه داد: البته برای آنکه داستان مدرن شود از ماجراهایی که هم‌اکنون در اطراف خود می‌بینیم نیز استفاده شده است و روباه برای اینکه خروس را بدست آورد از ابزار امروزی استفاده می‌کند.

وی افزود: تلاش ما برای این انیمیشن این بود که در کنار آثار روز دنیا قرار بگیرد و بچه‌ها وقتی آن را در کنار یک انیمیشن خارجی نگاه می‌کنند بتوانند از آن لذت ببرند. برای این منظور یکی از مسایل تلاش برای شخصیت‌پردازی حرفه‌ای در این مجموعه بود و اینکه شخصیت‌های جدیدی خلق شوند.

کارگردان مجموعه انیمیشن «روباه و خروس» درباره مراحل تولیدی این مجموعه انیمیشن عنوان کرد: هم‌اکنون 52 قسمت اول این مجموعه آماده شده است. سال گذشته 15 قسمت از این مجموعه دوبله شد و روی آنتن رفت و مسایل مالی باعث شد که قسمت‌های بعد باقی بماند چون تلاش ما این بود که دوبله به شکلی حرفه‌ای انجام شود. هم اکنون تا قسمت 30 این مجموعه دوبله شده است و 22 قسمت دیگر منتظر دوبلاژ است.

پیکانفر با بیان اینکه زمان پخش این انیمیشن هنوز مشخص نیست، بیان کرد: زمان و شبکه پخش هنوز مشخص نیست اما به احتمال زیاد ابتدا از شبکه پویا پخش می‌شود. با این حال بهتر است از یکی از شبکه‌های سراسری نیز به پخش برسد تا به شکل عمومی‌تری دیده شود.

کارگردان تیزرهای انیمیشنی تلویزیون با اشاره به اینکه شرایط برای ساخت انیمیشن بسیار سخت شده است، گفت: ظرف چند سال گذشته  قیمت‌ ساخت انیمیشن ثابت مانده است و این یک فاجعه است. مدتی است که اکثر کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که مشغول ساخت انیمیشن بودند تعطیل شده‌اند و کمتر کسی در این حوزه کار می‌کند.

وی بخشی از این مساله را به صداوسیما مرتبط دانست و بیان کرد: اگر روند مالی بین تلویزیون و شرکت‌های خصوصی پایدار باشد هنوز هم می‌توان به آینده این حرفه امیدوار بود.

این کارگردان انیمیشن همچنین با اشاره به حضور فعال دیگر کشورها در بازار جهانی انیمیشن عنوان کرد: ایران در جشنواره‌های انیمیشن حضوری فعال دارد که این تنها کارآیی انیمیشن نیست و جشنواره ها مخاطب محدودی دارند. انیمیشن ایران به دلیل مسایل و مشکلاتی هنوز به بازار جهانی راهی ندارد و همین بسته بودن ارتباطات بین‌المللی تاثیر زیادی در دیده نشدن انیمیشن‌های ایرانی دارد و در این صورت دیگر تولید انیمیشن چرخه اقتصادی ندارد.

پیکانفر با تاکید بر اینکه باید بخشی بعنوان بازاریابی انیمیشن در این حرفه فعال شود، گفت: در بسیاری از کشورها بازاریابی انیمیشن یک شغل است. انیمیشن یک محصول صنعتی است و به خوبی می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد. در بازار بین‌الملل کشورهای شرقی چون چین و هند تولیداتشان چندان جدای از فرهنگشان نیست و این پتانسیل بزرگی است که ما هم با استفاده از انیمیشن فرهنگ خود را به دیگران معرفی کنیم.

انیمیشن «روباه و خروس» به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده و موسسه حور مجری طرح آن است.

 

نظر شما