شناسهٔ خبر: 18862 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صحبت از معافیت مالیاتی برای حمایت از ناشران تاثیری ندارد

مدیر انتشارات خورشیدباران گفت: صحبت کردن درباره موضوعاتی چون گرفتن مالیات از ناشران و اهالی فرهنگ، هیچ سود و منفعتی ندارد و موجب دردسر برای گوینده هم می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ زهرا یزدی‌نژاد مدیر انتشارات خورشیدباران درباره موضوع اخذ مالیات از ناشران گفت: حرف‌های ما در این زمینه هیچ تاثیری ندارد. من چند سال پیش ناچار شدم 5 میلیون تومان مالیات به دارایی بدهم و اعلام شده بود در صورت دیرکرد، جریمه هم خواهم شد. اتحادیه ناشران هم می‌گفت مالیات ندهید یا راه حل دیگری پیدا کنید. ارشاد هم نتوانست کاری کند و من مالیات را پرداخت کردم.

وی افزود: این مشکل را باید وزارت ارشاد حل کند. ما ناشران به جای این که مورد حمایت باشیم، متحمل شدیدترین فشارها هستیم. با وضعی که کاغذ دارد و کتاب‌ها گران چاپ می‌شوند، مردم نمی‌توانند آن‌ها را بخرند. بنابراین در دست ناشر باقی می‌مانند. نه وضع اقتصادی مردم خوب است نه ما ناشران. انگیزه‌ای هم برای کار کردن برایمان باقی نمانده است.

این ناشر ادامه داد: یک موضوع کاغذ بود که ارشاد از آن حمایت می‌کرد که این حمایت را هم دیگر نمی‌کند. زمانی هم که بحث مالیات می‌شود گفته می‌شود رویکرد ارشاد و دارایی از یکدیگر جدا است. تنها کاری که من ناشر در این شرایط می‌توانم بکنم این است که کمتر کتاب چاپ کنم و اگر هم می‌توانم انتشاراتم را جمع کرده و تعطیلش کنم. چون هر فرد و نهادی کار خودش را می‌کند و به دیگران کاری ندارد. ما هم اصلا حمایت‌کننده‌ای نداریم تا حرف بزنیم؛ نه ارشاد و نه اتحادیه ناشران. چون وقتی صحبت می‌کنیم برایمان دردسر درست می‌شود. به نظرم اگر حرف زدن تاثیر داشت، حرف‌ها و مواضع ارشاد در این زمینه تاثیر می‌داشت.

یزدی‌نژاد گفت: فرهنگ، امروزه در جامعه ما جایی ندارد. من یک ناشر قرآنی هستم و 75 کتاب از کتاب‌هایی که تا به حال چاپ کرده‌ام، مستقیما قرآنی و مذهبی است. ولی در نمایشگاه قرآن جایی ندارم چون این نمایشگاه به موضوعات جنبی و مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد. باقی مسائل هم به همین‌شکل است.

نظر شما