شناسهٔ خبر: 18874 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی مهمترین تفاسیر شیعه ۱۵ قرن اخیر در نمایشگاه قرآن کریم

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اقدام به راه‌اندازی بخش «پانزده قرن با تفاسیر شیعه»‌ کرده است،‌ در این بخش به معرفی مهمترین نگاشته‌های تفسیری اندیشمندان شیعه از قرن اول هجری تا دوره معاصر پرداخته شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ بخش نمایش آثار مکتوب بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  اقدام به راه‌اندازی بخش «پانزده قرن با تفاسیر شیعه»‌ کرده است،‌ در این بخش به معرفی مهمترین نگاشته‌های تفسیری اندیشمندان شیعه از قرن اول هجری تا دوره معاصر پرداخته شده است.

غلامرضا نوعی مدیر این بخش در این زمینه گفت:‌ در قرون اولیه، به ویژه قرن اول و دوم تعداد آثار نگاشته شده و مصون مانده از گزند حوادث روزگار بسیار کم بوده، اما قدم به قدم بر حجم نگاشته‌های تفسیر مفسران افزون شده است؛ به طوریکه در قرن چهاردهم و پانزدهم شاهد انتشار تعداد کثیری از تفاسیر هستیم. در واقع قرن پانزدهم در سیر تطور تفاسیر شیعه، اوج شکوفایى دانش تفسیر است. از اواخر قرن چهاردهم و با نگارش تفسیر مهم المیزان نقطه عطفى در تاریخ تفسیر شیعه پدید آمد که تحوّل کمى و کیفى را به دنبال خود آورد.

وی ادامه می‌دهد:‌ در بخش نیم‌قرن با تفاسیر شیعه،‌ مهمترین نگاشته‌های تفسیری اندیشمندان شیعه از قرن اول هجری تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده است. پشتوانه نظری و علمی گزینش آثار، بر اساس مجموعه مدخل‌های تفسیر از «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی»، «دایرة‌المعارف تشیع»، «دانشنامه جهان اسلام»، کتاب «سیر تطور تفاسیر شیعه» و«دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی» و... بوده است.

نوعی تصریح کرد:‌ در این بخش  ویژگی‌های تفاسیر قرآنی هر قرن به صورت خلاصه عرضه شده و در هر قرن آثار شاخص معرفی می‌شود. از آنجا که نمایش کامل این آثار در یک نمایشگاه محدود، مقدور نیست،‌ برای تکمیل اطلاعات و بهره‌مندی بیشتر محققان از بانک‌های اطلاعاتی و نرم افزارهای موجود که حاوی متن کامل اثر است و نیز قابلیت جستجو را دارند، در همان محل بهره می‌بریم. از جمله نرم افزارهای تولید شده در این موضوع «نور الانوار» اثر ارزشمند «مرکز تحقیقات علوم اسلامی قم» است. این نرم‌افزار از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است. لذا آخرین نسخه آن در چند استند مجزا در اختیار محققان قرار گرفته است. محققان می‌توانند علاوه بر مشاهده و جستجو در منابع اصیل، در صورت نیاز صفحاتی از موارد تحقیق خود را چاپ نموده و به تحقیقات خود عمق ببخشند.

وی همچنین از نمایش سیر نگارش‌های علوم قرآنی در این بخش خبر داد و گفت:‌ در این قسمت نیز به معرفی   ۱۲۰اثر برجسته پانزده قرن گذشته پرداخته شده است،‌ این ۱۲۰ اثر برجسته از مهمترین کتابهای نگاشته شده در این موضوع براساس سیر تاریخی از قرن اول تا پانزدهم هجری است،‌ تمامی اطلاعات عرضه شده در این محیط برگرفته از آثار مستند علمی همچون کتاب سیر نگارش‌های علوم قرآنی تألیف  محمدعلی‌ مهدوی‌ راد است.

نظر شما