شناسهٔ خبر: 18890 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرانجام پرونده ناشران متخلف بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران چه شد؟

در نمایشگاه کتاب تهران، کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در بخش بین‌الملل دو ناشر متخلف را شناسایی کرد که اقدام به فروش کتاب‌های افست شده کرده بودند‌، رأی هیئت صادر شد‌، اما حال پس از ۲ ماه و ۱۳ روز این ناشران چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند؟

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ پنجمین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که مسئولان از تخلفات چندین ناشر در بخش بین‌الملل این نمایشگاه خبر دادند که در نوع خود جالب توجه بود.

یکی از این تخلفات مربوط به ناشری به‌ نمایندگی از شرکت «ال‌زویر» که ماهیتاً هلندی ولی به‌صورت چندملیتی فعالیت می‌کند بود که به‌دلیل عرضه کتاب‌های تکثیر شده غیرمجاز (افست) تخلف این شرکت محرز شناخته شد. شرکت مذکور علی‌رغم ضوابط ابلاغی از جمله آیین‌نامه ثبت‌نام موزعان ایرانی در بخش بین‌الملل (که براساس ماده ۷ آن عرضه هرگونه کتب چاپی افست شده و یا الکترونیک بدون کپی‌رایت از سوی ناشر اصلی در سالن بخش بین‌الملل ممنوع است و غرفه‌داران متعهد می‌شوند از عرضه و فروش چنین آثاری خودداری کنند) با صدور صورت‌حساب، تحویل کتاب‌ها را به بعد از نمایشگاه موکول کرده بود.

هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب تهران تشکیل جلسه داده و ضمن صدور رأی تعطیلی این غرفه تا پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شرکت مذکور را از حضور در نمایشگاه سال آینده محروم کرد. همچنین با توجه به اینکه این انتشارات نمایندگی شرکت ال‌زویر را به‌عهده داشت، قرار بر این شد که مراتب تخلف از طریق انجمن بین‌الملل به ناشر اصلی اعلام شود.

حالا پس از گذشت ۲ ماه و ۱۳ روز از رأی صادر شده هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران علیرضا ربانی دبیر انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل از اطلاع‌رسانی مراتب تخلف شرکت پارسیان که نمایندگی شرکت ال‌زویر در ایران را بر عهده داشته است،‌ به این ناشر هلندی خبر داده و می‌گوید:‌ اخیراً‌ تمام اطلاعات تخلف انتشارات مذکور به ناشر اصلی اطلاع داده شد. نتیجه را نمی‌دانیم چرا که مامور به اطلاع‌رسانی بودیم. اما پس از مدت کوتاهی از اطلاع‌رسانی ما، مدیر بخش فروش شرکت ال‌زویر برکنار شد که یکی از دلایلش می‌تواند همین نکته باشد،‌ چرا که این مدیر نمایندگی ال‌زویر را به این ناشر واگذار کرده بود.

اما همایون امیرزاده مدیر رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در این زمینه از ارسال اعتراض ناشران متخلف به هیئت خبر داده و می‌گوید:‌ در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران ۲ مورد تخلف وجود داشت که انجمن ناشران بین‌الملل اطلاع‌رسانی آن را انجام داد،‌ مستندات ارائه شد و بر اساس مستندات ارائه شده هیئت رأی به تخلف این دو ناشر داد و قرار شد، مراتب از سوی انجمن ناشران بین‌الملل به ناشران اصلی که این دو ناشر متخلف نمایندگی آن‌ها را در ایران بر عهده داشتند اطلاع‌ داده شود.

وی ادامه داد:‌ پس از نمایشگاه کتاب تهران این دو شرکت مراتب اعتراض خود را به هیئت تجدید نظر اعلام کردند،‌ ما در هیئت تجدید نظر یک جلسه را به بررسی اعتراضات اختصاص دادیم و آراء مورد بررسی قرار گرفت. هنوز این فرآیند ادامه دارد،‌ چرا که نیازمند مستند‌سازی بیشتر بود،‌ اگرچه مستندات ارائه شده کافی است‌، اما به لحاظ رعایت حقوق معترضین ادامه بررسی‌ها را به جلسه بعدی موکول کردیم و ان‌شالله با رعایت جمیع جوانب حقوقی رأی قطعی را به زودی صادر خواهیم کرد.

نظر شما