شناسهٔ خبر: 18973 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلیل تصویب قانون معافیت مالیاتی ناشران چه بود؟

مدیر انتشارات ذکر درباره اخذ مالیات از ناشران گفت: گفت: ظاهرا مبنا این است که هرطور شده، مالیات را بگیرند. تلاش‌های ارشاد و اتحادیه ناشران هم به جایی نمی‌رسد. به ما گفته می‌شود باید درباره فعالیت‌هایتان شفاف‌سازی کنید. وقتی قانون‌گذار، ناشر را از گرداخت مالیات معاف کرده، چه تفاوتی دارد که شفاف‌سازی کند یا نکند؟

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حمیدرضا سیدناصری مدیر انتشارات ذکر درباره مساله اخذ مالیات از ناشران و کتابفروشان گفت: ما طی سال‌های اخیر مالیات پرداخت کرده‌ایم. نکته این‌جاست که نهاد قانون‌گذار، به نظرم از سال 82 ناشران را از پرداخت مالیات معاف کرده است. بالاخره در این تصمیم، مسئولان منطق و تفکری داشته‌اند اما نمی‌دانم چرا نهادی که مربوط به گرفتن مالیات است زیر بار این تصمیم نمی‌رود و با گذاشتن تبصره و آیین‌نامه، مالیات می‌گیرند.

وی افزود: چند سال پیش گفتند چرا مالیات چاپخانه، صحافی و ... را پرداخت نکرده‌اید؟ هر ممیزی هم برداشت خود را داشت. از ما پرسیده می‌شد چرا دفتر مالی پلمپ‌شده ندادید. به خاطر ندادن این دفتر، شما مشمول قانون معافیت مالیاتی نمی‌شوید. در صورتی که اگر دفتر پلمپ‌شده هم بدهیم، می‌گویند این دفتر را برای شما پر کرده‌اند و اطلاعات را خودتان در آن ننوشته‌اید.

این مدیر نشر در ادامه گفت: ممیزان مالیاتی می‌پرسند تولیدات شما چقدر است؟ به همین دلیل هم به سراغ خانه کتاب می‌روند و فهرست اعلام‌وصول کتاب‌های ما را می‌گیرند. مثلا می‌گویند شما در سال 91، صد عنوان کتاب چاپ کرده‌اید، با این تیراژ و این قیمت پشت جلد؛ پس باید این‌قدر مالیات پرداخت کنید. چنین مالیاتی، مالیات علی‌الراس است. ما می‌گوییم شما مالیات بر تولید می‌گیرید؛ مالیات بر فروش و درآمد نمی‌گیرید. پخشی‌ها، چک 8 ماهه می‌دهند. ما هنوز کتاب‌هایی که از سال 82 و 83 چاپ کردیم در انبار داریم ولی مالیاتشان را داده‌ایم.

سیدناصری گفت: مالیاتی که از ناشران گرفته می‌شود، مالیات بر درآمد نیست. ظاهرا مبنا این است که هرطور شده، مالیات را بگیرند. تلاش‌های ارشاد و اتحادیه ناشران هم به جایی نمی‌رسد. به ما گفته می‌شود باید درباره فعالیت‌هایتان شفاف‌سازی کنید. فرض کنیم یک ناشر، درصد بالایی از شفاف‌سازی را هم انجام دهد و حسابدار استخدام کند و هر کار دیگری برای شفاف‌سازی بکند. وقتی قانون‌گذار، ناشر را از پداخت مالیات معاف کرده، چه تفاوتی دارد که شفاف‌سازی کند یا نکند؟ ما هر کاری می‌کنیم، در هر حالت بهانه‌ای می‌آورند تا مالیات را بگیرند. هرچه هم استدلال می‌کنیم که ما از دادن مالیات معاف هستیم، صدایمان به جایی نمی‌رسد. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا نهاد قانون‌گذار، ناشران و فرهنگیان را از دادن مالیات معاف کرد؟ با این شرایط ناچاریم مالیات بدهیم و مشکل جدید هم این است که در این سال، مالیات چند برابر شده است.

نظر شما