شناسهٔ خبر: 18987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس کمیته خیرین وزارت علوم: معافیت‌های مالیاتی خیرین اجرایی شود

رییس کمیته خیرین وزارت علوم به مناسبت پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان که به نام "روز خیرین آموزش عالی" است، با اشاره به درنظرگرفتن تسهیلات و معافیت‌هایی برای تشویق خیرین در قوانین، گفت: از وزارت اقتصاد و دارایی انتظار می‌رود قوانین تسهیلاتی و مالیاتی خیرین را آنگونه که در قانون دیده شده اجرا کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ محمدحسین امید افزود: ستادی در وزارت علوم با کمک تمام معاونت‌های این وزارتخانه تشکیل شده که دبیرخانه این ستاد امور خیرین را دنبال می کند. هدف وزارت علوم این است که از حداکثر ظرفیت خیرین و علاقه‌مندان به آموزش عالی برای پیشبرد اهداف این حوزه استفاده شود.

 

دولت نمی‌تواند تمام نیازهای زیرساختی آموزش عالی را مهیا کند

وی با بیان اینکه دولت در شرایطی نیست که بتواند تمام نیازهای زیرساختی آموزش عالی را مهیا کند، افزود: گرچه دولت در حد توان خود کمک‌های خود را انجام داده است، اما گسترش بیش از حد دانشگاه‌ها و مراکزعلمی، پژوهشی و پارک‌های علمی - فناوری در این سال‌ها و از طرفی پروژه‌های بسیار سنگین که ناتمام بر زمین مانده، نیازمند کمک خیرین است.

 

وجود بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در آموزش عالی

اتمام پروژه‌های نیمه کاره ۲۰ سال زمان می‌خواهد

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با اشاره به این که در آموزش عالی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه کاره بر زمین باقی مانده است، اظهارکرد: براساس آخرین آمار، در وزارت علوم مطابق نرخ سال ۱۳۹۲ بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه کاره از ۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و با توجه به شرایط فعلی و تخصیص‌هایی که انجام می‌گیرد، اتمام این پروژه‌ها تا ۲۰ سال زمان می‌خواهد.

امید تأمین زیرساخت‌ها در سال جاری را موفق ارزیابی کرد و افزود: تامین نیازهای جدیدی که در آموزش عالی ایجاد می‌شود، از جمله آزمایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، ساختمانهای آموزشی و... صرفا" با کمک دولت امکانپذیر نیست. به همین دلیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم از پشتیبانی مردم استفاده کنیم. در تأمین زیرساخت‌ها خوشبختانه سال موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

توجه ویژه‌ دولت تدبیر و امید به امور خیرین و استفاده از ظرفیت‌های آنها

وی با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به امور خیرین و استفاده از ظرفیت‌های آنها در کشور دارد، گفت: از ابتدای این دولت در آموزش عالی توجه ویژه‌ای به این مسئله شده است و پاسخ‌های مناسبی هم نیز دریافت کرده‌ایم. در حال حاضر از این جهت در شرایط خوبی به سر می‌بریم و عملکرد ستاد خیرین بسیار مثبت بوده است.

 

تقدیراز خیرین دانشگاهی در شب میلاد امام حسن(ع)

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با اشاره به نامگذاری روز خیرین دانشگاهی در تقویم دانشگاهی کشور گفت: در تقویم دانشگاهی، روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) روز خیرین دانشگاهی نامگذاری شده و امسال نیز خیرین در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراسم افطاری با حضور وزیر علوم به تبادل نظر و برنامه ریزی در باب برنامه‌های آینده پرداختند و توسط وزیرعلوم ازآنها تقدیر بعمل آمد.

 

ساخت بیش از ۱۴۹ طرح توسط خیرین دانشگاهی

امید با بیان اینکه گرچه خیرین دیر به حوزه آموزش عالی وارد شدند ولی اکنون کمک‌های بسیاری انجام گرفته است، اظهار کرد: بیش از۱۴۹ طرح با زیربنای حدود ۴۷۱۲۵۴ متر مربع توسط خیرین ساخته شده یا در حال ساخت است.

وی افزود: اکنون در وضعیت نسبتا" مناسبی به سر می‌بریم و این رقم عدد کمی نیست. هر روز در گوشه و کنار کشور خیرین برای ورود به این مساله اعلام آمادگی می‌کنند ودر تمام زمینه‌ها از جمله خوابگاه‌ها، ساختمانهای آموزشی، آزمایشگاه و مجموعه‌های پارک علم و فناوری، فعالیت صورت می‌گیرد.

 

تشویق دانشگاه‌ها برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین

معاون اداری – مالی وزارت علوم با اشاره به اینکه برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین، دانشگاه‌ها را تشویق به تشکیل بنیادهای حامی کرده‌ایم، گفت: در گذشته در دانشگاه تهران این تجربه را داشته‌ایم. بنیادهای حامی، تشکل‌های غیردولتی هستند که خیرین را شناسایی می‌کنند و حمایت از دانشگاه‌های مورد نظر را برعهده می‌گیرند. اکنون در تعداد زیادی از دانشگاه‌ها این بنیادها وجود دارد، از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه کاشان که از نمونه‌های موفق این بنیادها هستند.

 

هر استان یک بنیاد حامی دانشگاه‌های استان داشته باشد

رییس کمیته خیرین وزارت علوم افزود: در سال گذشته پیش نویس اساسنامه‌ای برای این بنیادها تدوین و به دانشگاه‌ها ارسال شد و امیدواریم به زودی حداقل در سطح هر استان یک بنیاد حامی دانشگاه‌های استان داشته باشیم، البته در برخی از استان‌ها بیش از یک بنیاد در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به وظایف بنیادهای حامی گفت: بنیادها کار نیازسنجی دانشگاه‌ها و برقراری ارتباط با خیرین و جذب کمک‌های آنها را به عهده خواهند داشت و مشکلاتی که ممکن است در این مسیر به وجود بیاید را برطرف خواهند کرد. امیدواریم سال آینده در همین زمان دانشگاهی نداشته باشیم که تحت حمایت این بنیادها قرار نداشته باشد.

امید با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام اقشار جامعه در بحث خیرین دانشگاهی مشارکت می کنند، افزود: تا چند سال پیش خیرین بیشتر در حوزه مسجدسازی و مدرسه‌سازی فعالیت می‌کردند؛ اما از چند سال گذشته که دانشگاه‌های تهران و فردوسی مشهد آغازکننده این حرکت بودند، نگاه خیرین به دانشگاه‌ها تغییرکرد و در حال حاضر از تمام اقشار در کمک به دانشگاه وجود دارد.

 

به زودی سهم زیادی از توسعه زیرساخت آموزش عالی با کمک خیرین انجام خواهد شد

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با بیان اینکه برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل راه زیادی در پیش داریم، افزود: راهکارهای مختلفی برای جلب خیرین وجود دارد. یکی از اقدامات نمادین، نامگذاری یک روز در تقویم آموزش عالی است. برای این موضوع برنامه‌هایی با صداوسیما و مطبوعات در نظر گرفته شده تا این فرهنگ‌سازی به نحواحسن انجام شود و با روند روبه‌رشدی که داریم، انشاءالله به زودی سهم بسیار زیادی از توسعه زیرساخت آموزش عالی با کمک خیرین انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت خیرین در تمام دنیا مورد توجه است، گفت: بهترین دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اساس‌شان با حضور خیرین و وقف بنا نهاده شده است. این مساله خوشایند نیست که کشور ما با وجود آنکه یک کشور اسلامی و پایگاه تشیع است و وقف یکی از اصول مهم و افتخارش محسوب می‌شود، عقب‌تر از کشورهایی باشد که وقف را نه به لحاظ معنوی آن بلکه صرفا به جهت کمک به پیشرفت توسعه کشور مورد توجه قرار می‌دهند.

 

استفاده از خیرین در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مشکل بیکاری را حل می‌کند

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با اشاره به اینکه همه به این مساله پی بردند که کمک به آموزش عالی، کمک به پیشبرد توسعه و پیشرفت کشو ر است، گفت: اگر بتوانیم از پتانسیل خیرین در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم، می‌توانیم برای حل مشکل بیکاری در کشور موثر باشیم، چرا که هم بازدهی در آموزش عالی بالاتر است و هم باعث اشتغالزایی است.

امید با اشاره به صندوق نیکوکاری بورس در دانشگاه تهران گفت: ایده‌ها و خلاقیت‌های متفاوتی در این مساله وجود دارد. یکی از طرح‌های موفق ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری بورس در دانشگاه تهران بود که در اولین روز افتتاح این صندوق حداقل سرمایه‌ ۵۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد واکنون سود این صندوق متعلق به دانشگاه تهران است.

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با بیان اینکه این ظرفیت در تمام دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که به سمت تاسیس بنیادهای خیرین رفتیم، بهره‌مندی از ابتکارات و ایده‌های نو فارغ از فعالیت‌های رایج دانشگاهی بود. این بنیادها صرفا برای دادن پول به دانشگاه وجود نیامدند، بلکه می‌توانند با ایده خود به دانشگاه کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در قوانین نیز ظرفیت‌های مناسبی برای ورود خیرین به حوزه دانشگاهی دیده شده است، اظهار کرد: در قانون پنجم توسعه برنامه خوبی پیش‌بینی شده تا خیرین ساختمان‌های نیمه‌کاره دولتی را به اتمام برسانند و آنها را به نام خودشان نامگذاری کنند و وقف دانشگاه کنند.

امید درباره اینکه چه تعداد از دانشگاه‌های استان تهران دارای این بنیادها هستند، افزود: متاسفانه تمام دانشگاه‌ها در شهر تهران بنیاد حامی ندارند، اما از زمانی که اساسنامه‌ها برای آنها ارسال شده، همگی به دنبال فراهم کردن مقدمات تاسیس آن هستند. به عنوان مثال در دانشگاه تهران، بنیادهای گوناگونی برای پردیس‌های مختلف وجود داشت، اما در زمانی که بنده سرپرستی دانشگاه را به عهده گرفتم یک بنیاد برای دانشگاه تهران ایجاد شد.

 

نقش رسانه‌ها در جلب نظر خیرین دانشگاهی

رییس کمیته خیرین وزارت علوم با اشاره به تسهیلات تشویقی برای جلب توجه خیرین، گفت: در قانون یکسری معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی برای خیرین در نظر گرفته شده است، ولی متاسفانه در عمل این تسهیلات به راحتی و به سهولت در اختیار خیرین قرار نمی‌گیرد و موجب نارضایتی و دلخوری خیرین شده است. انتظار ما از وزارت اقتصاد و دارایی این است که خیری که ثروتش را وقف کار خیر می‌کند، بتواند از تسهیلات مالیاتی که در قانون پیش‌بینی شده نیزاستفاده کند.

امید با درخواست از رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این زمینه اظهار کرد: در بحث خیرین از صداوسیما و مطبوعات کمک می‌خواهیم تا به کمک آموزش عالی بیایند و این فرهنگ را در کشور گسترش دهند. چراکه مسائل و مشکلات آموزش عالی بیشتر از آن است که دولت به تنهایی بتواند آنها را حل کند. جلب نظر خیرین وظیفه ماست ولی نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار پررنگ است.

نظر شما