شناسهٔ خبر: 19018 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوایز زیاد، بلای جشنواره فیلم فجر است

هوشنگ گلمکانی داور بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: تعداد زیاد جوایز یکی از مهمترین مشکلات جشنواره فیلم فجر است،چون در طی زمانی کوتاه و با یک بار دیدن فیلم نمی‌توان جنبه های تخصصی فیلم‌ها را ارزیابی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ گلمکانی در مورد اولین خروجی جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به این که با کم شدن تعداد جوایز جشنواره فیلم فجر موافق است گفت: تعداد زیاد جوایز یکی از مهمترین مشکلات جشنواره فیلم فجر است به خاطر اینکه هیچ جشنواره ای در دنیا سراغ ندارید که به جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه و اینگونه چیزها جایزه بدهد. در جشنواره های معتبر دنیا به فیلم، بازیگر و کارگردان جایزه می دهند و کمتر دیده می شود که به فیلم برداری یا فیلم نامه جایزه ای داده شود.

وی اضافه کرد: این که تعداد جوایز جشنواره فیلم فجر زیاد است دلیل مشخصی دارد چون جشنواره را نهادی برگزار میکند که متولی سینمای ایران است و یک جوری می خواهد هوای همه را داشته باشد.

داور بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: اگر ده داور هم فیلمهای جشنواره فیلم فجر را داوری کنند با یک بار دیدن فیلم نمی‌توانند جنبه های تخصصی فیلم‌ها را ارزیابی کنند و این امکان پذیر نیست. اگر الگوی جشنواره فیلم فجر اسکار بوده است و جایزه هایی در همه رشته ها می دهد این اشتباه است. چون اسکار اصلا جشنواره نیست؛ اسکار یک آکادمی است که در طول سال، گروه های تخصصی رشته‌های مختلف را بررسی می‌کنند و بر اساس رای‌های اعضای آکادمی، داوری صورت می گیرد.

گلمکانی اضافه کرد: دواران هیچ جشنواره ای نمی توانند در طی یک زمان کوتاه با یک بار دیدن فیلم‌ در مورد همه ی موارد 18 گانه، فیلم‌ها را قضاوت کنند و برای همین دلخوری پیش‌ می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر همین است که جوایز برخی رشته ها عملا اعتباری ندارند و هرکسی می تواند اعتراض کند که صدابرداری فیلمش بهتر از فیلمی است که جایزه گرفته است. مثلا ممکن است یک فرد غیرمتخصص هم بر روی یک رشته ای مثل طراحی صحنه فوکوس کند و چیزهایی را پیدا کند که دواران آن را ندیده اند و این به خاطر داوری این همه فیلم در طی مدت کوتاه چند روز و در این تعداد رشته است.

گلمکانی در پاسخ به این سوال که کم کردن جوایز بر رشته های فنی سینما دیده نشود اینگونه پاسخ داد: مگر در جشنواره فیلم کن و برلین و همه‌ی جشنواره های دنیا به همه‌ی رشته های سینمایی جایزه می دهند؟ یک جشنواره ای در لهستان هست که آن هم به صورت اختصاصی در مورد فیلمبرداری است یا در جشنواره دیگری در مورد فیلم نامه نویسی به بهترین اثر جایزه می دهند. هرکدام ازاین رشته ها می تواند در جای خود داوری شود.

داور بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: جشن خانه سینما همان جایی است که می تواند همان کاری را کرد که در اسکار می شود به صورت آکادمیک متخصصین هر رشته باید فیلم ها را در طول زمان بررسی کنند و جایزه هر رشته را بدهند. مگر قرار است در یک جشنواره همه سینماگران ارزیابی شوند؟ اصلا چنین چیزی در هیچ دنیا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه جداشدن بخش بین الملل از جشنواره فیلم فجرهم فکر خوبی است گفت: برگزاری بخش بین الملل در زمان دیگری غیر از جشنواره فیلم فجر خوب است. اینکه همه‌ی بخشهای جشنواره در یک فاصله ده روزه گنجانده شود باعث سردرگمی می شود. این کار باعث شده است که خیلی از بخشهایی جشنواره فیلم فجر نابود شود و فقط برای کارنامه درست کردن  و برای قطور کردن کاتالوگ جشنواره است وگرنه خیلی از این فیلمها در جشنواره اصلا تماشاگر ندارند.

در جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، اعضای شورا درباره مسائلی چون بازنگری در تعداد جوایز و کاهش آن‌ها، بازنگری در مورد بخش تجلی اراده ملی، بازتعریف بخش بین الملل و بازار فیلم، توجه بیشتر به کشورهای صاحب سینما در قاره آسیا، تنظیم زمان برگزاری جشنواره و عدم تداخل آن با دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی گفتگو و تبادل نظر شد.

نظر شما