شناسهٔ خبر: 19062 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قزوه: شاعران پارسی زبان دیگر کشورها اولویت جامعه ادبی ایران باشند

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بر این نکته تأکید کرد که شاعران پارسی زبان دیگر کشورها اولویت حال حاضر جامعه ادبی ایران هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ دومین مراسم از همایش بین المللی پارسی زبانان با حضور شخصیت های مطرح فرهنگی و ادبی کشور همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حداد عادل  رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، افتخار حسین عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو، قادر طراوت پور مسئول دفتر شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد افسر رهبین رایزن فرهنگی افغانستان در ایران، علی موسوی گرمارودی و ... و جمع کثیری از شاعران برجسته ایران، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و روسیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری یکی از فعالیت های مهمی که سال ها در انجام آن غفلت صورت گرفته بود را همایش پارسی زبانان دانست و اظهار کرد: زبان فارسی روزگاری از غرب تا شرق و همچنین تا بخشی از اروپا و سرزمین چین و هند گسترده بود و هنوز جای پای آن اقتدار بر زبان برخی شاعران آن دیار همچون بیدل دهلوی و اقبال لاهوری جاری است.

وی ادامه داد: کسانی که در سرزمین هایی همچون هند و پاکستان که زبان رسمیشان پارسی نیست، پارسی سخن و شعر می گویند کار بزرگی انجام می دهند.

قزوه با اشاره به دبیری اش در نخستین جشنواره شعر فجر، اظهار کرد: در آن جشنواره سعی کردم شاعران پارسی زبانی از کشورهای مختلف را دعوت کنم و افسوس می خورم که چرا بعد از برگزاری ۸ دوره جشنواره شعر فجر شاعران پارسی زبان دنیا فراموش شده اند.

این شاعر انقلاب با تاکید بر این که شاعران پارسی زبان دیگر کشورها اولویت حال حاضر جامعه ادبی ایران هستند، گفت: در جلسه دیدار سالانه شاعران با مقام معظم رهبری که حدود ۲۰۰ شاعر در آن به محضر حضرت آیت الله خامنه ای می رسند و تاثیرگذارترین جلسه شعری کشور است شاعران پارسی زبان باید مثل گذشته، حضور داشته باشند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی با اشاره به تاثیر شاعران فارسی زبان در گسترش زبان فارسی، گفت: امروز کسانی هستند که نسل به نسل زبان پارسی را حفظ کرده اند و شخصیت هایی همچون "آنا برزینا" و "بلرام شکلا" با آن که زبان مادری شان فارسی نیست به این زبان شعر می گویند. همچنین افتخار می‌کنیم که استاد ظهیر صدیقی نیز فرهنگ بزرگ دهخدا را ترجمه کرده است.

وی همچنین از تلاش ها و مجاهدات شاعران پارسی زبان همچون ظهیر صدقی، مومن قناعت و افتخار حسین عارف تقدیر کرد.

نظر شما