شناسهٔ خبر: 19103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده نوبل آفریقا چه کسی شد؟

جایزه ادبی کین که به عنوان نوبل ادبی آفریقا معرفی می شود، اوکویری اودور را به عنوان برنده پانزدهمین دوره خود معرفی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل  از مهر؛  اوکویری اودور از کشور کنیا موفق شد تا جایزه این دوره کین را که به عنوان نوبل آفریقا و مهمترین جایزه ادبی این قاره شناخته می‌شود، از آن خود کند.

جکی می رییس گروه داوری امسال، نام اودور را به عنوان برنده این جایزه 10 هزار پوندی در مراسم شامی که دیشب دوشنبه 14 جولای در کتابخانه بودلاین آکسفورد برگزار شد، اعلام کرد.

این نویسنده برای کتابی با عنوان «سر پدر من» موفق به دریافت این جیازه شد. راوی این داستان در حال تلاش است تا بتواند با خاطراه پدر از دست رفته اش کنار بیاید. یادآوری گذشته، فقدان آنهایی که دوستشان داریم و تنهایی موضوع این کتاب هستند. راوی داستان در خانه سالخوردگان کار می کند و با کشیشی آشنا یم شود که به او کمک می کند تا خاطرات پدرش را نیز به خاک بسپارد.

جکی کی با تحسین این داستان آن را هیجان انگیز، تجربی گرایانه و فوق العاده خواند و افزود این اثر نشان می دهد که داستان هنوز چقدر کارکرد دارد.

برنده این رقابت مثل برندگان سال‌های پیش امکان یک ماه اقامت و گذراندن یک دوره ادبی در دانشگاه جورج تاون را نیز به دست آورد.

جایزه کین که به عنوان بوکر آفریقا شناخته می شود، به داستان کوتاهی از یک نویسنده آفریقایی تعلق می گیرد که به زبان انگلیسی نوشته و منتشر شده باشد. این جایزه هر سال با هدف گسترش ادبیات آفریقایی در جهان اهدا می شود و ملاک انتخاب بهترین اثر برای گروه داوری اجتناب ازشیوه های کلیشه ای روایت است.

دیگر فینالیست های این جایزه شامل دایان آورباک از آفریقای جنوبی برای «دلتنگی»، افمیا چیلا از غنا/ زیمبابوه برای «جشن»، تندایی هوچو از زیمبابوه برای «شفاعت» و بیلی کاهورا از کنیا  برای «کارآموز گوریل» بودند.

نامزدهای نهایی این دوره را وول سوینکا چهره برجسته ادبیات آفریقا در برنامه معرفی پورت هارکورت نیجریه به عنوان پایتخت شهر کتاب یونسکو در ماه اردیبهشت معرفی کرده بود.

امسال به مناسبت پانزدهمین دور اهدای این جایزه و برای گرامیداشت ویژه این دوره، به هر یک از راه یافتگان به فهرست نهایی یک جایزه 500 پوندی تعلق خواهد گرفت.

این پنج نویسنده در توری که از دهم ژوییه آغاز شد به روخوانی کتاب‌هایشان در قالب برنامه‌های مختلف ‌پرداختند.

تاپی فولارین از نیجریه در سال 2013 برای داستانی به نام «معجزه» موفق شد تا جایزه 10 هزار پوندی این رقابت را از آن خود کند. در سال 2012 راتیمی باباتونده نویسنده نیجریه ای برای داستانی به نام «جمهوری بمبئی» و سال 2011 نویسنده زیمبابوه ای نوویولت لولاویو برای داستانی به عنوان «بوداپست آسیب دیده» این جایزه را به خانه بردند.

این جایزه در سال 2000 در بریتانیا و به یاد سر مایکل هریس کین فقید ریس پیشین گروه بوکر بنیان نهاده شد و به همین دلیل به نام بوکر آفریقا نیز شناخته می شود.

نظر شما