شناسهٔ خبر: 19168 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تنش در مجمع عمومی تعاونی چاپخانه‌داران

مجمع عمومی شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در پی انصراف نامزدهای طیف موسوم به «اندیشه نو، طرحی نو» در دقایق پایانی، ناتمام ماند و انتخابات هیئت مدیره را از اعتبار ساقط کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مجمع عمومی شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران (دور دوم) شب گذشته با حضور جمع زیادی از سهامداران و اعضای شرکت تعاونی در هتل باباطاهر و البته در فضایی پرتنش برگزار شد.

در آغاز به کار این مجمع عمومی، ابتدا اعضای هیئت رئیسه آن به شیوه‌ای عجیب و با فریادهای بلند موافقان آنها و البته تنها برای اداره این جلسه چندساعته انتخاب شدند! پس از قرارگیری هیئت رئیسه در جایگاه اصلی مجمع، گزارش هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران از سوی مجید پورمند عضو هیئت مدیره قرائت شد.

در این گزارش به مشکلات ناشی از نبود نقدینگی و رویکرد آسیب‌زای بانک‌ها در گشایش اعتبارات اسنادی و رکود تورمی و همچنین انتشار شبنامه‌ها و سیاهنامه‌ها و پیامک‌های ناشناس که دامنگیر تعاونی چاپخانه‌داران تهران بوده، اشاره شد و در عین حال با تاکید بر اینکه این شرکت تعاونی از هیچگونه ارز دولتی و و یا مرجع استفاده نکرده است، پشتوانه اصلی شرکت را حمایت اعضا دانسته و کسب بیشترین میزان سود در تاریخ فعالیت شرکت تعاونی را در سال ۱۳۹۲، موفقیتی بسیار بزرگ اعلام کرده بود.

در این گزارش آمده است: میزان فروش شرکت تعاونی در سال گذشته به ۸.۵ میلیارد تومان رسید که این در تاریخ فعالیت این شرکت بی‌سابقه است. این فروش موجب سوددهی ۳۰۲ میلیون تومانی شرکت تعاونی شد.

هیئت مدیره تعاونی چاپخانه‌داران در گزارش خود همچنین با اشاره به چندین مورد توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز بین اعضا از جمله کاغذ و مقوای گلاسه و مقوای پشت طوسی، نحوه توزیع آنها را موجب کنترل قیمت‌ها در بازار دانسته است. همچنین در این گزارش به دستیابی شرکت تعاونی به بالاترین رشد سرمایه‌گذاری اشاره شده و البته این مسئله را نشات گرفته از اعتماد اعضای تعاونی به هیئت مدیره ذکر شده بود.

در ادامه، گزارش بازرسان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران هم قرائت شد که در آن تمامی فعالیت‌های هیئت مدیره مورد تائید بازرسان قرار گرفته بود از جمله این موارد سلامت دفاتر اسناد و مدارک مالی فروش و املاک شرکت تعاونی، برگزاری منظم جلسات هیئت مدیره و پوشش بیمه‌ای مناسب کالاهای موجود در شرکت تعاونی اشاره کرد.

در این جلسه همچنین احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در گزارشی، تعداد اعضای این شرکت را ۴۹۹ نفر عنوان کرد و گفت که در سال گذشته ۳ عضو به تعاونی اضافه شده‌اند. وی همچنین سرمایه ثبت شده شرکت تعاونی را ۱۵ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۷۰۰ ریال ذکر کرد.

در این لحظه و در میانه صحبت‌های مظاهری، بابک عابدین از نامزدهای عضویت در هیئت مدیره که نامش در فهرست گروه موسوم به «اندیشه نو طرحی نو» بود نزد نماینده اداره تعاون که در جایگاه هیئت رئیسه قرار داشت، رفت و چند دقیقه‌ای را در گوش او صحبت کرد که این موضوع با اعتراض هیئت رئیسه رو به رو شد اما عابدین به این اعتراض‌ اعتنایی نکرد و با ایستادن در کنار میز هیئت رئیسه، بی‌توجهی خود را به این تذکر نشان داد. این مسئله برای دقایقی مجمع عمومی را دچار تنش کرد که با قرار گرفتن عابدین در جایگاه خود، تشنش اندکی فروکش کرد.

سپس اعتماد مظاهری قرائت گزارش خود را ازسرگرفت که در آن به برآوردهای هیئت مدیره از وضعیت تعاونی در سال جاری اشاره شده بود. بر اساس این گزارش، فروش خالص شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در سال جاری ۴۸ میلیارد ریال، قیمت تمام شده کالای فروش رفته در سال جاری ۴۴ میلیارد ریال، سود ناویژه آن ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، درآمدهای غیرعملیاتی سال جاری ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال، جمع کل درآمدهای ناویژه برای سال جاری ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال، جمع کل هزینه‌های عملیاتی برای سال جاری ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال و سود خاصل برای سال جاری ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

در ادامه سیدیونس میرجعفری مدیر چاپ جامی پشت تریبون قرار گرفت و با وجود اعتراض نماینده اداره تعاون مبنی بر اینکه اقدام او خارج از دستور مجمع عمومی است، تذکری خطاب به هیئت مدیره داد. او به نامه‌ای اشاره کرد که به گفته خودش با امضای حدود ۲۵ نفر از اعضا به هیئت مدیره تقدیم شده و در آن ۱۰ سوال مبتنی بر ماده ۳ تبصره ۴۱ اساسنامه هیئت مدیره مطرح شده اما با گذشت این زمان هنوز پاسخی نگرفته است.

در پی این تذکر علی نیکوسخن عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه‌داران پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به این تذکر گفت: دوستان هم بی‌راهه رفته‌اند و هم غیراخلاقی عمل کرده‌اند. راه اساسی این بود که نامه را به بازرس شرکت تعاونی می‌دادند و از این طریق آن را پیگیری می‌کردند. علی ای حال در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ نامه‌ای به امضای ۱۷ نفر نوشته شده که امضاهای آن هم با مکر و حیله گرفته شده بود چرا که بسیاری از کسانی که نامشان پای نامه بود، امضای خود را پس گرفتند.

وی افزود: این نامه هفته پیش به شرکت تعاونی رسید و جوابش هم دارد داده می‌شود. حال سوال من از آقای میرجعفری این است که چطور می‌شود که در ۶ سال گذشته کسی سوالی مطرح نمی‌کند اما یک ماه مانده به مجمع عمومی این پرسش‌ها را مطرح می‌کند. در هر حال تا هفته آینده جواب این نامه داده خواهد شد.

در ادامه لاهیجی از پیشکسوتان عرصه چاپ، صنف چاپخانه‌داران را جزو بهترین صنوف ایران دانست و از اینکه برخی از درون قصد ضربه زدن به آن را دارند، اظهار تاسف کرد و با اشاره به سابقه ۳۵ ساله فعالیت شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران گفت: زمانی میلیارد، میلیارد پول به این اتحادیه می‌رسید اما یک ریال آن سهم اعضا نمی‌شد و بین ۲۰ نفر تقسیم می‌شد اما الان که آن ریزش‌ها تمام شده و تقریباً پولی در کار نیست، ما داریم سر و کله همدیگر می‌زنیم! اگر هیئت مدیره فعلی خلافی مرتکب شده‌اند، باید آن را رفع و رجوع کنیم نه اینکه مجمع عمومی‌مان را بر هم بزنیم.

وی همچنین گفت: انتقاد و اعتراض حق است ولی به شرطی که منتقدام و معترضان جرئت کنند و زیر شبنامه‌هایشا اسمشان را هم بنویسند!

در ادامه عابدین نامزد عضویت در هیئت مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران و از منتقدین هیئت مدیره فعلی در سخنانی از اینکه به گفته او تغییرات در اعضا و سرمایه و در واقع خروج اعضا و افزایش سرمایه، خارج از قواعد قانون تعاون صورت گرفته، انتقاد کرد و با بیان اینکه در چنین مواردی الزماً باید یک مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود، به برگزار نشدن چنین جلسه‌ای هم معترض شد.

وی همچنین نامه‌ای را قرائت کرد که در آن به برخی از عملکردهای هیئت مدیره انتقاد وارد شده بود. عابدین البته اسامی امضاکنندگان این نامه را اعلام نکرد. در ادامه مظاهری در پاسخ به این انتقادها از ایجاد یک حساب پشتیبان برای تمامی حساب‌های شرکت تعاونی و در بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه و تعاون، ملی، سپه و صادرات، خبر داد و آن را ضامن سلامت و شفافیت مالی شرکت تعاونی دانست.

در ادامه شاهرخ شیرمست مدیر چاپ تیراژه از اینکه نه ترازنامه‌ای برای وی ارسال شده و نه دعوتی از او برای حضور در مجمع عمومی صورت گرفته، انتقاد کرد و گفت: متاسفم که بعد از ۳۵ سال که در این صنف پای می‌کوبم، چنین با من رفتار می‌شود! اگر قرار است ما سخنی نگوئیم و خفه شویم، دیگر چه ضرورتی برای تشکیل مجمع عمومی هست؟!

در ادامه و با رای گیری از اعضا، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با تاکید بر موضوع ساختمان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران مورد تصویب قرار گرفت.

در این زمان و در شرایطی که تمامی موارد دستور کار مجمع عمومی انجام و گزارش‌های مربوطه قرائت شده بود، تنش در جلسه بالا گرفت و درست در لحظات پایانی مجمع عمومی و تنها دقایقی مانده به آغاز رای گیری برای تعیین هیئت مدیره جدید، طیف موسوم به «اندیشه نو، طرحی نو» که شامل ۸ نامزد می‌شد (۷ نامزد عضویت در هیئت مدیره و ۱ نامزد عضویت به عنوان بازرس) طی نامه‌ای، انصراف خود را از حضور در این انتخابات اعلام کرد.

این نامه که به امضای سیدحجت مجابی (چاپ عارف)، احمد محرر (چاپ مطبوعاتی)، مهرداد بشارت (چاپ کوروش)، مصطفی تینای تهرانی (چاپ تهرانی)، بابک عابدین (چاپ صفا)، میریونس میرجعفری (چاپ جامی)، داریوش دهقانپور (چاپ آئین چاپ) رسیده بود و از سوی هیئت رئیسه مجمع قرائت شد، به شرح زیر بود:

«بسمه تعالی. اینجانبان کاندیداهای عضویت هیئت مدیره شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران، با توجه به عدم رعایت قوانین اطلاع رسانی در مورد نحوه انجام و دریافت وکالت‌نامه‌ها در دو مرحله آگهی‌های مندرج در روزنامه اطلاعات طبق مفاد ۱۰ و ۱۹ و همچنین عدم اجرای ماده ۴۱ آئین‌نامه نحوه تشکیل مجمع عمومی به علت تاثیر سوء در انتخابات و سایر موارد دستور جلسه به عنوان اعتراض، اعلام انصراف از کاندیداتوری فوری در هیئت مدیره این انتخابات می‌نمائیم».

با اعلام انصراف این ۷ نامزد  که پیشتر برای عضویت در هیئت مدیره، اعلام کاندیداتوری کرده بودند، تنها ۸ نامزد باقی مانده بودند و این در حالی است که تعداد اعضای هیئت مدیره می‌بایست ۹ نفر (۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل) باشد، لذا انتخابات هیئت مدیره با اینکه برگزار شد، از اعتبار افتاد. نتایج رای گیری این انتخابات که طبق قانون فاقد اعتبار است، به این شرح است:

علی نیکوسخن با ۲۰۵ رأی، احمدرضا اعتماد مظاهری با ۱۹۵ رأی، بهمن پورمند با ۱۹۳ رأی، مهرداد افراسیاب تهرانی با ۱۷۱ رأی، عزیزالله علایی با ۱۶۸ رأی، حمید غفاری با ۱۵۵ رأی، علی محمدی شکور با ۱۲۸ رأی و محمد بیطرفان با ۱۸ رأی انتخاب شدند که البته همانطور که گفته شد به دلیل انصراف ۷ نامزد این انتخابات فاقد اعتبار اعلام شد.

همچنین بر اساس این گزارش،  انتخابات برای تعیین بازرسان برگزار شد که نتایج آن به قرار زیر است:

میرمجتبی هاشمی کرمانی ۱۷۲ رای

محمد یوسفی ۱۵۴ رای

محمدحسین پیشوای لاکانی ۱۱۶ رای

محمد یاسینی ۷۴ رای

به این ترتیب هاشمی کرمانی، یوسفی و پیشوای لاکانی به عنوان بازرسان اصلی و یاسینی به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

نظر شما