شناسهٔ خبر: 19200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تفسیر و مفسران در هند» منتشر شد

کتاب «تفسیر و مفسران در هند» به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به چاپ رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب «تفسیر و مفسران در هند» اثر سید علی محمد نقوی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در قطع رقعی و در ۱۵۳ صفحه منتشر شد.  
 
علم تفسیر همواره در میان مسلمانان از جایگاه ویژه‎ای برخوردار بوده است و تفاسیر مهمی در دوره‎های مختلف تاریخ به رشته تحریر درآمده‎اند. در شبه قاره هند نیز مفسران بزرگی ظهور کرده‎اند که آثار آن‎ها از شهرت جهانی برخوردار است.  
 
در این کتاب در ابتدا به تعریف تفسیر و آغاز و منشا آن پرداخته شده و سپس نقش ائمه اهل بیت (ع) و علما در تکوین و تدوین این علم مورد بررسی قرار گرفته است.  
 
در بخش بعدی این کتاب تفاسیر و مفسران دوره اول همچون شیخ محمد بن احمد شریحی ماریکلی، شیخ نظام الدین حسن بن محمد نیشابوری، شیخ علی مهائمی، قاضی شهاب الدین دولت آبادی و شیخ حسن محمد احمدآبادی گجراتی مورد بحث قرار گرفته‎اند.

 در بخش دوم مفسران دوره گورکانیان مانند شیخ مبارک، شیخ یعقوب صرفی شیرازی، شیخ ابوالفیض فیضی، شیخ منور بن عبدالحمید لاهوری، ملا حیوان امیتهوی و شاه ولی الله مورد بررسی قرار گرفته‎اند.

در بخش سوم مفسران دوره جدید همچون سر سید احمد خان، علامه حمیدالدین فراهی، مولانا ابوالکلام آزاد، مولانا ابوالاعلی مودودی و مولانا عبدالماجد دریاآبادی و در بخش چهارم کتاب نیز تفاسیر جریان‎های مذهبی همچون تفاسیر فرقه دیوبند و بریلوی مورد بحث قرار گرفته‎اند.

نظر شما