شناسهٔ خبر: 19431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کلاه قرمزی» با «شکرستانی‌ها» به مدرسه می‌رود

رئیس حوزه هنری کودک ونوجوان از مشارکت این بخش با دیگر نهادهای دولتی برای طراحی شخصیت‌های جدید در نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: در سال جدید علاوه بر شخصیت‌های جدید شکرستان، کلاه قرمزی و سنجد نیز طراحی خواهند شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، با اشاره به برنامه‌های جدید این مرکز برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی گفت: با بازخوردهایی که از دفاتر شکرستان در سال گذشته برجای مانده بود و با مشورت‌هایی که با روانشناسان و اساتید امور تربیتی قرار گرفت، نقاط قوت و ضعف سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این دفاتر با طرح‌های جدیدی طراحی شد.

وی ادامه داد: مجموعه پویانمایی «شکرستان» بیش از ۱۸۰ شخصیت دارد که از این تعداد، سال گذشته ۱۰ شخصیت طراحی و در قالب نوشت‌افزار روانه بازار شد. در سال جدید در زمینه فنی و تولید صنعتی هم نوآوری‌هایی صورت گرفته و تنوع را بالا برده‌ایم. ما امیدواریم با رشد ۵۰ درصدی حد نصاب سال گذشته را بهبود ببخشیم و جلوتر ببریم. با توجه به همین امر تولید دیگر لوازم التحریر مانند قمقمه، مداد و مداد رنگی، پاک‌کن، تراش، خط‌کش، ظرف غذا و... نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه از آماده‌سازی طرح‌های جدید در کنار شخصیت‌های شکرستان خبر داد و افزود: در تجاری‌سازی آثار هنری الگوهای مختلفی برای عملیات فرهنگی وجود دارد که یکی از آنها الگوی ایرانی - اسلامی است که در آن نهاد دولتی با سرمایه‌گذاری بودجه دولتی محصولاتی را تولید و عرضه می‌کند. الگوی دوم که پیشنهاد حوزه هنری کودک و نوجوان نیز هست، این است که بودجه‌های دولتی بیت‌المال در مسیر ذائقه‌سازی آثار هنری استفاده شود و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری این محصولات را تولید کند.

وی ادامه داد: این الگو آنقدر موفق و دارای بازی برد برد برای بخش‌های دولتی و خصوصی بود که برخی از شرکت‌ها وارد شده و ما هم برای طراحی برخی از شخصیت‌ها به آنها کمک کردیم. با توجه به این شرایط امسال هم ما علاوه بر شخصیت‌های «شکرستان»، اقدام به طراحی سه شخصیت دیگر «پهلوانان»، «سنجد» و «کلاه قرمزی» کردیم. مالکیت این شخصیت‌ها برخی متعلق به تهیه‌کنندگان و برخی متعلق به صدا و سیما است. به عبارت دیگر حوزه هنری تجربه خود را در اختیار دیگر نهادهای دولتی قرار می‌دهد تا با یک بازی برد برد بین دو بخش خصوصی و دولتی دغدغه‌های فرهنگی را رفع کنیم.

سرشار در ادامه به فعالیت‌های سال گذشته حوزه هنری کودک و نوجوان اشاره کرد و یادآور شد: حوزه هنری کودک و نوجوان از اسفند ماه سال ۹۱ تأسیس شد. این مرکز در برنامه سه ساله خود از سال ۹۱ تا ۹۴ سه موضوع اصلی را در دستور کار خود قرار داد: تجاری‌سازی آثار هنری، ساماندهی مصرف فرهنگی کودک و نوجوان و عرضه قهرمان‌های بومی.

رئیس حوزه هنری کودک ونوجوان ادامه داد: این مرکز در مأموریت اول خود با مبحث تجاری‌سازی آثار هنری در سال ۹۲ روی مجموعه پویانمایی «شکرستان» سرمایه‌گذاری کرد و بعد از مطالعه بازاری‌ای که صورت گرفت، تجربه‌های مشابه خارج از کشور در این زمینه و توانمندی تولیدات داخلی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت فهرستی از محصولات در دستور کار قرار گرفت. از دستاوردهای سال ۹۲ کسب حد نصاب فروش دفترهای مشق با طرح‌های بومی و ایرانی اسلامی بود که دفترهای «شکرستان» با فروش بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار جلد دفتر توانست حد نصاب جدیدی را در این زمینه بر جای بگذارد.

نظر شما