شناسهٔ خبر: 19448 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ارغنون (دور جدید)

ارغنون هیئت تحریریه ارغنون از میان پژوهش‌های اندیشمندان غربی معاصر، هفده مقاله برگزیده است که بیشتر این مقالات از کارهای کلاسیک و تأثیرگذار در فلسفه غرب به شما می‌آیند و برخی از آن‌ها بارها در کتاب‌ها و مجموعه‌های فلسفی منتشر شده‌اند.

فرهنگ امروز: خبر انتشار دور جدید فصلنامه ارغنون، بعد از 10 سال وقفه، خبر خوبی است برای کسانی که از اولین شماره‌های این مجله‌ آن را همراهی کرده‌اند. ارغنون یکی از معدود مجله‌هایی بود (و هست) که با گروهی کاملاً حرفه‌ای برای آنان که اندیشه را ارج می‌نهند و علاقه‌مندان به حوزه‌های نظری و فلسفی تولید محتوا می‌کرد. فلسفه و کلام، ادبیات و نقد ادبی و فرهنگ  و علوم انسانی موضوعاتی است که ارغنون در مورد آن‌ها 27 شماره در 22 مجلد منتشر کرد. این مجله با سردبیری احمد مسجدجامعی در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شد.
دور جدید ارغنون با همان سبک و سیاق اما با تحریریه‌ای متفاوت شروع به فعالیت کرده است. مدیرمسئول جدید آن دکتر علی پورمحمدی است که نام او برای کسانی که مجلات «خردنامه» و «متن» را دنبال می‌کردند، نامی آشنا است. امیر کرباسی، سید مجید کمالی، محمود مروارید، سید نصرالله موسویان و احمدرضا همتی مقدم از اعضای هیئت تحریریه جدید ارغنون هستند. هم‌چنین مترجمانی نام‌آشنایی هم‌چون شاپور اعتماد، بهمن پازوکی و امیر صائمی در گروه مترجمان ارغنون حضور دارند.
شماره 1و 2 نشریه (بهار و تابستان 93) در یک مجلد و با موضوع «آزادی اراده» کار خود را آغاز است. در پشت جلد مجله آمده «مسئله اختیار (آزادی اراده) یکی از کهن‌ترین مباحث در تاریخ اندیشه‌ورزی انسان است که می‌توان ردپای آن را در اندیشه‌های پیشافلسفی باستان نیز پی گرفت. این مسأله نه نتها سویه‌های نظری متنوعی دارد، که افزون بر آن، با دغدغده‌های اخلاقی و وجودی انسان نیز پیوندی عمیق برقرار می‌کند. اندیشمندان غربی در سده اخیر از جنبه‌های گوناگون به کاوش درباره این مسأله و ارتباط آن با مباحثی هم‌چون مسأله اخلاقی، علیت، علم پیشین الهی و... پرداخته‌اند و در نتیجه نوشتارگان بسیار عظیمی در این‌باره پدید آمده است. متأسفانه در کشور ما به پژوهش‌های غربی متأخر درباره این مسأله کمتر توجه شده است و فقدان ترجمه متون اصلی و مهم در این‌باره به‌خوبی محسوس است. با توجه به این مطلب هیئت تحریریه ارغنون از میان پژوهش‌های اندیشمندان غربی معاصر، هفده مقاله برگزیده است که ترجمه آن‌ها را در این مجلد پیش رو دارید. بیشتر  این مقالات از کارهای کلاسیک و تأثیرگذار در فلسفه غرب به شما می‌آیند و برخی از آن‌ها بارها در کتاب‌ها و مجموعه‌های فلسفی منتشر شده‌اند.»

 

فهرست کامل مطالب این شماره به شرح زیر است:

 

جبر مطلق/ پیر سایمون لاپلاس/ مقدمه: جان کاتینگام/ مترجم: شاپور اعتماد

هیدگر و مفهوم آزادی/ بهمن پازوکی

در ذات حقیقت/ مارتین هیدگر/ مترجم: بهمن پازوکی

مفهوم آزادی در اندیشه هیدگر 1930-1927/ چارلز گینیون/ مترجم: محمدزارع شیرین کندی

آزادی و تعین گرایی/ یورگن هابرماس/ مترجمین: نوشین شاهنده و یاسر خوشنویس

برهانی برای ناسازگارگرایی/ پیتر وَن‌اِن‌‌واگِن/ مترجم: امیر صائمی

مسئولیت‌پذیری: تصادف و شانس/ رابرت کین/ مترجمین: بهرام علیزاده ـ محمد کیوانفر

دیدگاه‌های آزادی‌گرایانه/ تیموتی اُکانر/ مترجم: هاشم مروارید

امکان‌های بدیل و مسئولیت اخلاقی/ هَری فرنکفورت/ مترجم: محسن زمانی

سلامت روانی و متافیزیک مسئولیت/ سوزان ولف/ مترجم یاسر خوش‌نویس

آثار متأخر درباره اختیار و مسئولیت اخلاقی/ نیل لوی، مایکل مک کنا/ مترجم: یاسر پوراسماعیل

آیا مختاریم؟ / بنجامین لیبت/ مترجم: هادی صمدی

گزیده‌ای از «توهم اراده آگاهانه»/ دانیل. ام.وگنر/ مترجم: محمدرضا مهدیزاده

مسأله اختیار: دیدگاه‌ها/ مترجم: محمد معارفی

مروری بر منابع مربوط به اختیار/ کوین تیمپ/ مترجم: ساجد طیبی

 

ارغنون در 374 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌ها قرار دارد.


 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما