شناسهٔ خبر: 19504 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر دینی سهمی از تبلیغات شهری ندارد

فریده شاهسوارانی هنرمند نقاش معتقد است که هیچ گونه برنامه ریزی جامعی برای بهره مندی از هنر شهری در مناسبت های مذهبی وجود ندارد و همچنین تابلوها و تلویزیون‌های شهری در خدمت تبلیغات هستند و هنر مذهبی در آنها جایی ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ فریده شاهسوارانی هنرمند نقاش درباره حضور آثار هنرمندان در سطح شهر به مناسبت‌های مذهبی بر این اعتقاد است که مسئولان زیباسازی شهری باید از توانایی هنرمندان کمک بگیرند تا بتوانند از ایده های خلاقانه آنها در مناسبت های مذهبی مثل ماه مبارک رمضان بهره بگیرند.

وی افزود: می‌توان با برنامه ریزی درست از هنرمندان دعوت کرد و بهترین ایده‌های هنری را برای استفاده در چنین مناسبت‌هایی به کار گرفت.

این استاد دانشگاه معتقد است که نسل جوان هنرمندان ایران می‌توانند با نظارت استادانشان دیوارهای شهر را با بهترین آثار متناسب با هر رویداد مذهبی بیارایند.

این بانوی هنرمند که در زمینه هنر جدید از جمله چیدمان و ویدئوآرت نیز فعالیت‌های بسیاری داشته است، درباره امکان بهره‌مندی از چنین آثاری با موضوع مذهبی در سطح شهر گفت: همه تلویزیون‌های شهری می‌توانند به جای تبلیغات کالاهای مصرفی، در مناسبت‌های مذهبی به آثار هنری مثل ویدئوآرت اختصاص پیدا کند.

او با تأکید بر این نکته که می توان آثار ویدئوآرت با موضوع مذهبی را در فضاهای بزرگ دیگری از جمله پارک ها و دیگر اماکن تجمع مردم نیز به نمایش گذاشت، به فعالیت دیگر کشورهای دنیا در زمینه نمایش آثار هنری در سطح شهر اشاره و بیان کرد: در دیگر کشورها، جشنواره های بزرگی در فضای باز شهرها برگزار می شود و ما هم می توانیم از هنرهای جدید چون ویدئوآرت، چیدمان و دیگر آثار هنری در فضای باز سطح شهر بیشتر بهره مند شویم.

شاهسوارانی درباره آن چه امروز به عنوان هنر شهری در مناسبت های مذهبی دیده می شود، توضیح داد: اغلب تصاویر و آثاری که در سطح شهر به عنوان هنر شهری به کار گرفته شده، آزاردهنده است. از میان همه آنها شاید تنها 20 درصد رویکرد هنری دارند و مابقی با هیچ یک از معیارهای زیبایی‌شناسانه مطابقت ندارند.

شاهسوارانی در خاتمه تصریح کرد: برای مناسبت های خاص از جمله اعیاد و مناسبت های مذهبی دیگر در ایران، در زمینه هنرهای شهری هیچ گونه برنامه ریزی جامع و کاملی که تأثیرگذار باشد وجود ندارد.
 
 

نظر شما