شناسهٔ خبر: 19534 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نذر کتاب؛ طرحی برای تشویق بیشتر مردم به کتابخوانی

رئیس فرهنگسرای امید، نذر کتاب را چون نذرهای دیگر دانست و افزود: هدف ما تنها نهادینه کردن یک اقدام فرهنگی و تشویق مردم به کتاب‌خوانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ زهرا اشرفی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 و رئیس فرهنگسرای امید ایده نذر کتاب را ایده تازه‌ای ندانست و گفت: این‌که علاقه‌مندان، کتاب نذر کنند، نه ایده تازه‌ای است و نه خاص فرهنگسرای امید. چند سال است که این ایده اجرا می‌شود و ما هم امسال در فرهنگسرای امید چنین کردیم و حُسن آغاز این طرح، نذر قرآن کریم بود.

او درباره علت انتخاب قران گفت: «شهر مهربانی»، شعار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و قرآن، کتاب مهربانی و رسول اکرم(ص)، پیامبر مهربانی است. بنابراین انتخاب قرآن، بهترین آغازبرای اجرای طرح نذر کتاب از جانب فرهنگسرای امید بود. طرحی که با موفقیت روبه‌رو شد و استقبال از آن به قدری بود که برآنیم فاز دوم آن را هم اجرا کنیم.

اشرفی با اشاره به این‌که کتاب‌ها زیر نظر کارشناسان آشنا به ادبیات و مسایل دینی انتخاب می‌شوند گفت: اگرچه همه کتاب‌هایی که مننتشر می‌شوند از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند اما ما باز هم با کارشناسان مربوطه مشورت می‌کنیم. برای مثال از آقای محمد رجبی دوانی مشورت می‌گیریم که اگر قرار است به بهانه تولد حضرت علی(ع) یا وفات حضرت خدیجه(س) نذر کتاب داشته باشیم بهتر است چه کتابی را انتخاب و بین مردم توزیع کنیم. ما حتی نمی‌توانیم هر کتاب دینی با هر کیفیتی را در اختیار مردم بگذاریم.

رئیس فرهنگسرای امید، نذر کتاب را چون نذرهای دیگر دانست و افزود: مقایسه بین کتاب و خورشت قیمه، مقایسه درستی نیست اما شیوه نذر کردن یکی است شما نذر می‌کنید وقتی جاجت و خواسته‌تان برآورده شد، چند جلد کتاب، بسته به توان و دلخواه خود، بین مردم توزیع کنید. پیش از این هم مردم کتاب‌های خود را در اختیار کتابخانه مساجد یا مدارس می‌گذاشتند اما نذر کتاب، متفاوت با چنین کاری است. شما کتاب نذر می‌کنید و نذر خود را بعد از برآورده شدن حاجت خود، ادا می‌کنید.

اشرفی همچنین بیان کرد: فرهنگسرای امید در منطقه 13 تهران، مجری طرح نذر کتاب است اما هیچ اصراری وجود ندارد که مردم از ما کتاب بخرند. ما واسطه‌گری نمی‌کنیم؛ هدف ما نهادینه کردن یک اقدام فرهنگی و تشویق مردم به کتاب‌خوانی است.

نظر شما