شناسهٔ خبر: 19638 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وارونه شدن هرم،‌ مشکل امروز نشر ماست

رئیس کمیسیون شکایات و کارگروه حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت:‌ مشکل نشر ما این است که هرم آن وارونه شده است،‌ اکنون تعداد ناشران چند برابر تعداد کتابفروشان شده است،‌ در حالیکه باید بالعکس باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛  نشست بررسی معافیت مالیاتی کتابفروشان صبح امروز یکشنبه ۵ مرداد با حضور همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی ارشاد، لادن حیدری مدیر دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا توکل صدیقی رئیس کمیسیون شکایات و کارگروه حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محمدرضا توکل‌صدیقی مدیر انتشارات صابرین و رئیس کمیسیون شکایات و کارگروه حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی گفت:‌ هدف از قانون‌گذار حمایت از فعالیت‌های فرهنگی بود تا حاشیه امنی برای این مشاغل ایجاد کند تا افراد با رغبت به این نوع فعالیت‌ها بپردازند، اما در تدوین این آیین‌نامه قصد قانون‌گذار مورد توجه قرار نگرفته است. وقتی بحث از کتاب می‌شود، اولین شغلی که به ذهن می‌رسد، کتابفروشی است. هرجا کتابی باشد، کتابفروش هم خواهد بود. در حقیقت اولین شغل کتابفروشی است و بعد دیگر مشاغل موجود،‌ کتابفروشی مادر حوزه نشر است، در این حوزه می‌توانیم نشر نداشته باشیم، اما داشتن کتابفروشی غیر قابل اجتناب است، این در حالی است که در قانون در حق این دسته از مشاغل غفلت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در برخی از کشورها کتابفروش داریم اما ناشر نداریم. هر جا کتاب باشد، کتابفروشی هم هست تا کتاب را به مردم عرضه کند. به عنوان نمونه در کشورهای عربی کتابفروشی‌های زیادی فعالیت می‌کنند، اما ناشر ندارند و کتاب را از مکان‌های دیگر وارد می‌کنند. چنین فعالیت‌هایی که نقشش بدیهی است، در آیین‌نامه طبق تفسیری که سازمان امور مالیاتی انجام می‌دهد، غفلت می‌شود و بیشتر به خدمات نشر می‌پردازیم. بنگاه‌های نشر فعالیت‌های مدرنی هستند که در ۵۰ سال اخیر به وجود آمدند. قبلاً در این حوزه چاپخانه، کتاب‌فروش و نویسنده داشتیم، اما موضوعی به عنوان ناشر وجود نداشت.

توکل صدیقی تصریح کرد:‌ اتفاقاً وقتی همان جدولی که سازمان امور مالیاتی تهیه کرده باشد را توجه کنیم، می‌بینیم که فهرست فعالان انتشارات، یعنی تنها ناشر نیست، بلکه همه امور مربوط به کتاب را مد‌نظر قرار می‌دهند. وقتی خود آنها نیز بررسی می‌کنند از نویسنده شروع می‌شود تا پخش اثر. اگر نویسندگی شغل انتشاراتی محسوب می‌شود، فروش هم جزء این حوزه است، اما متأسفانه تفسیر نادرستی در این زمینه وجود داشت و کتابفروش جزو این امور نبود. ما اینجا مشکل قانونی نداشتیم، بلکه مشکل سلیقه متفاوت را داشتیم.

وی گفت:‌ سازمان امور مالیاتی می‌خواست از این طریق به هر نحوی هم که شده مالیات خود را دریافت کند و به نظر من در این حالت نظر قانون‌گذار را هم زیر پا گذاشته و کتابفروشان را از بند «ج» به بند «ب» منتقل کردند؛ به عبارت دیگر عکس نیت قانون‌گذار عمل کردند.

توکل صدیقی ادامه داد:‌ با اشاره به اینکه فعالیت انتشاراتی در سطح دنیا با کتابفروشی آغاز شده است، گفت:‌ رگ حیات نشر در دستان کتابفروشان می‌تپد، مشکل نشر ما این است که هرم آن وارونه شده برای نمونه برای بسیاری از کشورهای پیشرفته در صنعت نشر اگر دو هزار ناشر وجود دارد، در مقابلش ۱۰ هزار کتابفروش نیز فعالیت می‌کند، در حالی که در ایران ۱۲ هزار ناشر داریم و تنها سه هزار کتابفروش و همین موجب رکود صنعت نشر شده است.

وی افزود: زمانی که ما نتوانیم به توزیع کتاب بپردازیم، صنعت نشر از بین خواهد رفت تا چه زمانی وزارت ارشاد و آموزش و پرورش از ناشران کتاب بخرند، صنعت نشر با خریدهای دولتی رشد نمی‌کند، باید چرخه مستقیم توزیع به وجود بیاید تا زمانی که کتابهای‌مان در انبارها خاک می‌خورند، ناشران یکی یکی ورشکست می‌شوند. موسسات علمی و دولتی باید با یک نگاه مثبت و حمایت‌کننده به صنعت نشر نگاه کنند.امروزه شهرداری‌ها کاربری فرهنگی در واحدهای مسکونی را نمی‌پذیرند، درحالی که این مصوبه شورای شهر است. ما باید این فرهنگ را در شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی ایجاد کنیم.

لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه رویکرد دولت یازدهم افزایش درآمدهای مالیاتی است با این رویکرد وزارت ارشاد چگونه توانست بخش کتابفروشان را نیز از مالیات معاف کند، گفت: طی چند روز گذشته در جلساتی که برای این موضوع داشتیم، وزارتخانه تمام توان خود را بر روی این موضوع معطوف کرد، چندین سال است که وزارت ارشاد نتوانسته معافیت مالیاتی کتابفروشان را بیان کند. بنده از بدو ورود به این حوزه در وزارت ارشاد مشغول به فعالیت بودم اما هیچگاه به این جدیت و همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی به دنبال معافیت مالیاتی کتابفروشان نبودند به گونه‌ای که وزیر شخصاً در جلسه علنی هیئت دولت موضوع را مطرح کند و با وزیر اقتصاد نیز در این زمینه صحبت کرده و ایشان نیز این را بپذیرند که درآمد حوزه فرهنگ آنقدر نیست که منبع مالیاتی شود  و در جلسات آتی معافیت مالیاتی نیز حوزه فرهنگ را بیشتر مورد مداقه قرار دهند.

وی همچنین درپاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اهالی مطبوعات و خبرنگاران نیز طبق قانون باید معاف از پرداخت مالیات باشند، اما همه ساله دیده می‌شود که از حقوق آنها مالیات کسر می‌شود، آیا معاونت مطبوعاتی در این زمینه در این کارگروه نماینده‌ای داشته است، گفت: در حوزه خبرنگاران خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد، متأسفانه نماینده معاونت مطبوعاتی در جلسات با ما نبود، اما اگر دغدغه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد، خبرنگاران و اصحاب رسانه باید موضوع را جدی تر مطرح کنند تا زمانی که خود ناشران و کتاب فروشان برای معافیت مالیاتی قدم پیش نگذاشتند، کسی نمی‌توانست ورود کند در حوزه رسانه نیز وضع به همین منوال است. اصحاب رسانه خود باید پیش قدم شوند.

حیدری نیز ادامه داد: در حال حاضر ملاک اعمال مالیات معافیت مالیاتی نظر سازمان مالیاتی است ما خود نیز اذعان داریم به فعالیتی که غیر از کتابفروشی باشد، نباید معافیت داد و این ضابطه اجرایی ظرف ۱۵ روز آینده نهایی می‌شود و مواردی رعایت می‌شود که ممیز سازمان مالیاتی که قانون بالادستی را در اختیار دارد با مواجه با آنها به لحاظ اسناد قانونی کم نیاوریم.فروش لوازم التحریر کاری کاملا تجاری است و ما صراحت در فهرست مالیات قید می‌کنیم که تنها فعالیت کتابفروشی معاف از مالیات می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کارگروه بررسی معافیت مالیاتی اهل فرهنگ از این به بعد چه مسائلی را در دستور کار خود دارد،‌ گفت:‌ ما در حوزه فرهنگ چندین موضوع را در دست انجام داریم،‌ چالش‌ها و خلأهای قانونی وجود دارد که به اختلاف سلیقه‌های بین دو دستگاه مرتبط است،‌ متأسفانه ممیزان مالیاتی درباره شمول معافیت یا عدم شمول نظر قطعی را می‌دهند، این اعمال سلیقه‌ها ما را به چالشی جدی کشانده است، به گونه‌ای که شخص وزیر ارشاد مجبور شده وارد تعامل شود.

نظر شما