شناسهٔ خبر: 19646 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آگهی‌های تبلیغاتی کتاب از تلویزیون رایگان پخش می‌شود

رییس مرکز رسانه‌ای شیرازه اظهار داشت: پخش آگهی‌های تبلیغاتی کتاب از شبکه‌های مختلف سیما 100 درصد رایگان است و ناشران در این خصوص هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ احمد ذوعلم، رییس مرکز رسانه‌ای شیرازه، با اشاره به اینکه ناشران برای پخش تیزرهای تبلیغاتی کتاب خود از تلویزیون نباید مبلغی بپردازند، گفت: در حال حاضر پخش آگهی‌های تلویزیونی کتاب کاملا رایگان است و مطابق با سیاست‌های اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام می‌شود، زمان‌هایی هم که برای اجرای این پیام‌ها در نظر گرفته، زمان‌هایی خاص و مطابق با جدول پخش آگهی‌هاست و مثل تبلیغ هر کالای دیگری، قبل و بعد از پخش تیزر، لگوی آگهای بازرگانی دیده می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های خاص اداره کل بازرگانی در پخش آگهی‌های تلویزیونی، ادامه داد: این اداره اجازه ندارد خارج از بازه زمانی مشخصی که برای تبلیغات بازرگانی در نظر گرفته شده، آگهی‌ پخش کند و تیزرهای تبلیغاتی کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ذوعلم تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و مصوبات کمیته کتاب سیما، پخش این آگهی‌ها 100 درصد رایگان است و قرار نیست ناشر برای پخش مبلغی هزینه کند، درواقع تنها ساخت تیزر به عهده خود ناشر است که یا با داشتن امکانات رسانه‌ای، در مجموعه خودشان این کار را انجام می‌دهند یا از طریق مرکز رسانه‌ای شیرازه و سایر کانون‌های تبلیغاتی اقدام به تولید آگهی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ناشران چطور می‌توانند از امکان پخش آگهی رایگان در تلویزیون استفاده کنند، توضیح داد: شیرازه به عنوان دبیر کمیته کتاب اداره کل بازرگانی انتخاب شده و بررسی اولیه آثار را انجام می‌دهد. یعنی حتی اگر ناشری کتاب‌هایش را به صورت مستقیم برای کمیته ارسال کند، باز هم ابتدا در اختیار ما قرار می‌گیرد تا بر اساس ضوابط موجود بررسی‌های لازم را انجام داده و سپس کتاب را در اختیار کمیته قرار دهیم. بنابراین برای استفاده از امکان پخش رایگان آگهی‌های کتاب از تلویزیون کافی است که ناشر با بخش بازرگانی موسسه شیرازه تماس بگیرد و درخواستش را اعلام کند.

ذوعلم اضافه کرد: البته فقط بررسی‌های اولیه کتاب با ماست و تصمیم نهایی برای پخش آگهی تبلغاتی کتاب را خود کمیته می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که هر کتاب برای تبدیل شدن به آگهی تبلیغاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: بر طبق آیین‌نامه کمیته، کتاب‌های کمک درسی و آموزشی، کتاب‌های نفیس یا کتاب‌هایی که جنبه عمومی ندارند و آنهایی که کتاب‌سازی شده‌اند، جزو آثاری هستند که مورد قبول این کمیته قرار نمی‌گیرند.

رییس مرکز رسانه‌ای شیرازه در خصوص اقدامات انجام شده برای اندازه‌گیری تاثیر آگهی تلویزیونی در فروش کتاب‌های تبلیغ‌شده نیز اظهار داشت: شیرازه تا جاییکه امکان و توانایی‌اش را داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد؛ اما مدلی که ما در حال حاضر به آن رسیدیم و به ناشران تاکید می‌کنیم، بحث خرید کتاب از طریق پیامک است؛ چون به این نتیجه رسیدیم ناشرانی که در آگهی تبلیغاتی کتاب‌هایشان، یک شماره برای پیامک هم اعلام می‌کنند، بازخورد خیلی خوبی از مخاطبان می‌گیرند. اصلا یکی از رویکردهای اصلی مرکز رسانه‌ای شیرازه دادن مشاوره به ناشران درخصوص ویژگی‌های آگهی‌های خوب و اثرگذار است که به آنها کمک می‌کنند تا بهتر برای اثرشان تبلیغ کنند.

یادآوری می‌شود تبلیغات تلویزیونی کتاب از زمستان سال 92 به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مرکز رسانه‌ای شیرازه (وابسته به این مجمع) و با همکاری صدا و سیما رقم خورد تا بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری را در خصوص ترویج کتاب در رسانه ملی و گسترش فرهنگ مطالعه محقق کند. پیش از این نیز آگهی کتاب‌های «اعترافات غلامان»، «کتاب‌های نارنجی»، «چرا خدا چنین کرد؟»، «مجموعه آن روزها»، « به روایت اول شخص مفرد»، «قلم رصاص» و «هشت‌سال این‌گونه گذشت»، «مرد رؤیاها»، «اطلس بدن»، «وَرمشور»، «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» و «فرزندپروری مثبت» از شبکه‌های سیما پخش شده بود.

نظر شما