شناسهٔ خبر: 19684 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر مرکز مستند حقیقت: مستند «اهل سنت ایران» تصورات غلط دنیای عرب را از بین می‌برد

شعبانی، مدیر مرکز مستند حقیقت با اشاره به پخش مستند «اهل سنت ایران» در بیش از ۵۰ شبکه عضو اتحادیه تلویزیون‌های کشورهای اسلامی گفت: ما با ساخت این مستند نشان دادیم که مردم اهل سنت ایران شهروند درجه ۲ نیستند و فعالیت آزادانه دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مرتضی شعبانی، مدیر مرکز مستند حقیقت از پخش مستند «اهل سنت ایران» به کارگردانی محسن اسلام زاده خبر داد و گفت: این مستند به زودی در بیش از ۵۰ شبکه عضو اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی به نمایش در می‌آید.

شعبانی درباره‌ی موضوع این مستند گفت‌: در این مستند به بررسی زندگی و موقعیت اجتماعی و سیاسی اهل سنت که در کشورمان زندگی می‌کنند می‌پردازیم. روایتگر داستان مستند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی به نام «احمد مصطفی» است. این جوان مصری به منظور پژوهش درباره‌ی موقعیت اجتماعی و سیاسی مردم اهل سنت در ایران، به  کشورمان سفر می‌کند و در طی پژوهش‌های خود در استان‌های گلستان، خراسان، بلوچستان، بندر عباس و کرمانشاه به گفت‌.گو با علما، شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم و مردم اهل سنت کشورمان می‌پردازد.

مدیر مرکز مستند حقیقت درباره‌ی انتخاب این موضوع برای مستندسازی گفت: در خیلی از نقاط دنیای عرب این تصور وجود دارد که مردم اهل سنت در ایران در حاشیه قرار دارند و نمی‌توانند فعالیت آزادانه داشته باشند‌. ما با ساخت این مستند نشان دادیم که مردم اهل سنت در ایران نه تنها شهروند درجه ۲ نیستند بلکه می‌توانند بنا به تلاششان فعالیت آزادانه و بدون محدودیت اجتماعی داشته باشند.

وی درباره ی روند ساخت این مستند ۶۰ دقیقه‌ای گفت: تحقیقات این مستند از سال ۹۱ آغاز شد و تصویربرداری این مستند را در ماه مبارک رمضان سال قبل آغاز کردیم. اکنون این مستند آماده پخش است و قرار است نسخه عربی این کار به زودی از شبکه های عضو اتحادیه رادیو تلویزیون کشورهای اسلامی هم چون العالم ، پرس تی وی و المیادین پخش شود. همچنین با ترجمه این مستند به فارسی می‌توانیم آن را از تلویزون پخش کنیم. این مستند در جشنواره‌های حقیقت و رویش شرکت داده می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از: محسن اسلام زاده کارگردان ، احمد حسن مصطفی راوی ، عباس عقبایی تصویربردار ، اسماعیل علیزاده تدوین ، مصطفی حریری نویسنده ، سلیم غفوری تهیه‌کننده و مجری طرح مرکز فرهنگی میثاق. این مستند به سفارش مرکز مستند سازی حقیقت ساخته شده است.

نظر شما